י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אולי אתם ברשימה

כ-158 אלף איש זכאים להנחה בתשלום חשבון החשמל

כדי לאפשר לחברת החשמל לקבל נתונים שיסיעו במתן הנחות לזכאים – ועדת הכלכלה דורשת לאשר לה הגדרה של גוף ציבורי | היו"ר דוד ביטן דרש לסיים את התהליך תוך חודש ולא אחרי שנים

כ-158 אלף איש זכאים להנחה בתשלום חשבון החשמל
אילוסטרציה צילום: unsplash

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה המשיכה את הדיון המהיר שעסק בחשש שעשרות אלפים מהזכאית להנחות בתשלום חשבון החשמל לא מקבלים אותן. בתום הדיון השני שקיימה הוועדה בנושא סיכם היו"ר ביטן וקרא להגדיר את חברת החשמל במהירות כגוף ציבורי, כדי לתת לה את המידע לו היא זקוקה למימוש החוק.

בישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר נאמר כי כ-158 אלף צרכנים זכאים להנחה בתשלום חשבון החשמל, בהם ניצולי שואה וחיילים בודדים, ולא מקבלים אותם. מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, התייחס לנתונים ואמר כי מפילוח של חברת החשמל עולה שרק 20 אלף זכאים לא מקבלים את ההנחות, מאחר שהחברה לא יודעת לתת להם מענה כי אין להם מונה. הוא הוסיף כי מבקר המדינה לא לקח בחשבון שברשימה יש כאלה שבן הזוג שלהם קיבל הנחה, ולכן לא ניתן לתת אותה כפול. לדבריו, יש כ-3,500 חיילים בודדים זכאים, וישנם גם חסרי כתובת מהפזורה הבדואית.

שפיגלר הסביר כי כשהחברה מאתרת זכאי היא מעבירה לו את ההחזר רטרואקטיבית ממועד הזכאות. "הקמנו קרן סיוע לאנשים שידם אינה משגת והכפלנו עם הקרן לידידות את הסכום ל-30 מיליון שקל. אבל אנחנו רוצים נתונים, ומשרד המשפטים, למרות הפצרות שלנו, מתנגד לזה וצריך לשאול אותם למה". בדיון היום הוא הוסיף כי החברה פנתה למשרד המשפטים כבר לפני שנתיים, ולא קיבלה תשובה.

נציגת משרד המשפטים, עו"ד נרמין ברהום, התייחסה לכך היום בישיבה ואמרה כי הפניה נבחנת. שפיגלר ציין כי הוא שלח כבר שני מכתבים ארוכים ומפורטים, ולא מבין למה לא נותנים לחברה כלים ונתונים שיאפשרו לתת הנחה לכל מי שזכאי.

מנהלת תחום בקרה, ביקורת וחופש המידע ברשות החשמל, עידית ימיני, אמרה כי "הנתונים של כל הזכאים מגיעים לחברת החשמל מידי חודש מהגופים הרלוונטים, ביניהם: ביטוח לאומי, משרד האוצר, מערכת הביטחון ועוד. אי המיצוי עליו מצביע המבקר נובע מסיבות אחרות, כמו למשל שני זכאים באותו הבית, או כאלה שיש קושי באיתורם. באשר להכרה של חברת החשמל כגוף ציבורי מתקיימים דיונים שוטפים עם משרד המשפטים, ורשות החשמל אינה מתנגדת לכך באופן עקרוני".

מזכירת חברת החשמל, מור חלוץ, הגיבה ואמרה כי אם החברה הייתה מקבלת את הנתונים לא היה צורך בדיון הזה. היו"ר ביטן אמר כי הוא סבור שלחברת החשמל מגיע לקבל הכרה כגוף ציבורי לצורך העניין הזה, וזה לא צריך לקחת שנתיים. "אתם רוצים שנוציא הודעה שמי שלא מקבל את ההנחה שמגיעה לו שיפנה לרשות החשמל ולמשרד המשפטים?", שאל היו"ר ביטן.

הוא סיכם ואמר כי רשות החשמל צריכה לעזור בעניין הזה, וכי הוועדה סבורה שכדי לעמוד ביעדי החוק חברת החשמל צריכה לקבל אישור כגוף ציבורי. הוא הוסיף כי הוא מצפה ממשרד המשפטים לסיים את הטיפול בכך במהירות ולתת תשובה תוך חודש ולא אחרי שנים. בנוסף, אמר כי רשות החשמל צריכה לסייע לחברת החשמל ולא ללכת נגדה, והודיע כי יקיים דיון מעקב נוסף בעניין.​

חברת חשמל חברת החשמל מאיר שפיגלר דוד ביטן הנחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד