כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מאות מקרים

התפרצות מדאיגה של קדחת דגני בברזיל

התפרצות קדחת דגני בברזיל. חשד ל-265 מקרי תמותה. קדחת דגני נחשבת על ידי ארגון הבריאות העולמי כאחד מעשרת האיומים הגדולים על הבריאות העולמית. היא מועברת לאדם אך ורק על ידי עקיצה של יתושי 'אדס'

התפרצות מדאיגה של קדחת דגני בברזיל
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

קדחת דגני נחשבת על ידי ארגון הבריאות העולמי כאחד מעשרת האיומים הגדולים על הבריאות העולמית, וזאת, אף שהיא נפוצה רק באזורים מסויימים בעולם, באזורים טרופיים ובסמוך להם, משום שהיא מועברת לאדם אך ורק על ידי עקיצה של יתושי 'אדס' הנפוצים באזורים אלו. אלא שהשנה, כך מדווחים בברזיל, מספר מקרי התחלואה בקדחת גבוה פי ארבעה מהרגיל, וגם מספר מקרי התמותה זינק משמעותית.

עד כה נספרו בברזיל 40 מקרים של תמותה ודאית כתוצאה מהתפרצות של קדחת דגני, אבל לצידם יש עוד 265 מקרי תמותה שלגביהם יש חשד שהם נגרמו לאחר הידבקות בקדחת דגני.

מבחינתה של ברזיל מדובר בבעיה קשה, משום שלקדחת דגני אין טיפול רפואי יעיל, והדרך היחידה היא להעניק לחולים טיפול תומך נוזלים, תרופות למניעת שלשולים והקאות, וכדורים להורדת חום ולשיכוך כאבים. המחלה עצמה חולפת מעצמה אחרי שמגיעה לשיא. ככל הידוע, מקרי התמותה מקדחת דגני נגרמים בעיקר במקרים של הדבקה חוזרת בקדחת, בזן שונה מהזן בו נדבק החולה בפעם הקודמת. המשמעות היא שאף שכעת מספר המתים נמוך יחסית, העובדה שמיליונים רבים חולים במחלה, מכינה את הקרקע לאפשרות שבעוד שנים אחדות תהיה התפרצות נוספת, שתגרום למספר גבוה בהרבה של מקרי תמותה.

באחרונה פותח חיסון ייעודי למניעת התפשטות של קדחת דגני, ובברזיל הוחלט לחסן בו קודם כל את הילדים. החיסונים יינתנו החל מהיום, והממשלה בברזיל מקווה להשיג את כמות החיסונים הנדרשת כדי לחסן את כל האוכלוסיה המתגוררת באזורי הסיכון.

על פי הערכות של מדענים עוסקים בתחום, הסיבה לריבוי התחלואה בעונה הנוכחית בקדחת דגני, נעוצה בתופעת 'אל ניניו', שהיא תופעה אקלימית המתחוללת אחת למספר שנים, בעקבות גל חום משמעותי שמייצר תגובות שרשרת רבות המשרות תחושה של 'מזג אויר השתגע' באזור זה של העולם. כך למשל, גם השריפות הגדולות בצ'ילה נזקפות לאשמתו של ה'אל ניניו', וכן אסונות טבע נוספים שהתחוללו באזור. לפי ההערכה, מזג האויר גרם לריבוי משמעותי של יתושי 'אדס', ואלו הביאו להפצה משמעותית יותר של קדחת דגני.

ברזיל קדחת דנגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד