י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המפקח על הבנקים דודו זקן פורש לאחר 4.5 שנים

זקן יפסיק לכהן במפקח על הבנקים בסוף חודש יוני • זקן המשיך להגביל את שוק המשכנתאות - אך היקפי ההלוואות המשיכו לתפוח

דודו זקן, צילום: תמר מצפי, גלובס
דודו זקן, צילום: תמר מצפי, גלובס

המפקח על הבנקים דודו זקן הודיע לנגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג על רצונו לסיים את תפקידו בסוף המחצית הראשונה של השנה, בתום 4.5 שנים בתפקיד. לאור זאת, הנגידה תודיע בקרוב על הקמת ועדת איתור לבחירת המפקח הבא.

זקן החל את דרכו בבנק ישראל לפני כ-25 שנים, ובתפקיד הנוכחי כיהן מ-1 בינואר 2011 (כאשר פרישתו תיכנס לתוקף באמצע השנה, ימלאו לו 4.5 שנים בתפקיד). זקן עמד בראש הצוות הבינמשרדי לבחינת הגברת התחרותיות במערכת הבנקאות, שמונה על ידי שר האוצר ונגיד בנק ישראל. במסגרת תפקידו הוא חבר ב-Financial Stability Board Regional Consultative Group for Europe וכיהן כחבר במספר ועדות בין משרדיות, בהן ועדת הריכוזיות והוועדה להסדרי חוב.

במהלך כהונתו המשיך זקן את מדיניות הגבלת המשכנתאות שהחל קודמו בתפקיד, רוני חזקיהו. למרות זאת, היקפי המשכנתאות המשיכו לעלות במקביל לעליית מחירי הדירות, אולם תמהיל המשכנתאות השתנה ובבנק ישראל טוענים כי הסיכון בשוק ירד. המגבלה האחרונה שהטיל זקן בשוק המשכנתאות הייתה בספטמבר האחרון.

מבנק ישראל נמסר כי "כהונתו של זקן התאפיינה בחיזוק חוסנה ויציבותה של המערכת הבנקאית, תוך קידום ההוגנות והתחרותיות בפעילות המערכת מול הציבור. תחת ניהולו אימץ הפיקוח את כללי באזל 3 לחיזוק כריות ההון והנזילות ולהפחתת המינוף של הבנקים, במקביל ליישומם של סטנדרטים בנקאיים בינלאומיים בתחום ניהול הסיכונים – פיננסיים ותפעוליים. בנוסף, ננקטו צעדים להפחתת הריכוזיות בתיק האשראי הבנקאי, ולהקטנת הסיכונים הגלומים במשכנתאות, הן ללווים והן לבנקים. זקן קידם את הטיפול בסיכוני הסייבר על ידי הפיקוח על הבנקים ופעל לחיזוק שיתוף הפעולה בין כל הגורמים הלאומיים העוסקים בנושא".

בתחום היחסים שבין הבנק ללקוח, פעל זקן ליישום המלצות הצוות לבחינת הגברת התחרותיות במערכת הבנקאות, לרבות: קידום צ'ארטר לרישוי אגודות בנקאיות; התקנת הוראות שמאפשרות פתיחת חשבונות באמצעות האינטרנט; הקלת המעבר מבנק לבנק; שיפור הגילוי ללקוח באמצעות דוח שנתי מרוכז (תעודת זהות בנקאית); הפחתה ופישוט התשלום בגין שירותים בנקאיים בעו"ש באמצעות שירות המסלולים, ביטול והפחתת עמלות שונות, ועוד.

"בתחילת הקדנציה הצבתי לפיקוח יעדים הן בתחום היציבות והן בתחום יחסי בנק-לקוח. בתום קדנציה מלאה, שאף הוארכה לצורך השלמה וקידום המשימות, אני גאה בהשגת היעדים ועומד לסיים תקופה ארוכה בפיקוח, בתחושת סיפוק. יש לפני עוד עבודה רבה ומוקדם לומר מילות סיום ודברי תודה", מסר זקן.
גלובס מפקח על הבנקים דודו זקן תפקיד כהונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד