כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

עמותת אור ירוק מגישה: המדריך לקבלת פיצויים לאחר תאונת דרכים

לשם מה נועד חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים, מי זכאי לפיצויים ומי לא, בכמה כסף מדובר, ומה קורה בפועל? מדריך עמותת אור ירוק לנפגע בתאונת דרכים

עמותת אור ירוק מגישה: המדריך לקבלת פיצויים לאחר תאונת דרכים
כב''ה ירושלים


תאונות דרכים, מתרחשות באופן בלתי צפוי ומתוכנן. גורלותיהם של אנשים רבים ומשפחות רבות משתנים בין לילה עקב טעויות קטלניות הנעשות בזמן נהיגה. לעיתים קרובות, משפחות של אנשים שנפצעו או נהרגו בתאונות דרכים, מאבדות את יקיריהן אך גם את המפרנס העיקרי שלהן. על מנת להגן בין היתר על אותן משפחות, נחקק חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים. עמותת אור ירוק מקלה על נפגעי תאונות דרכים עם סיכום קצר אודות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים, ובקיצורו, חוק הפלת"ד, אשר נחקק בשנת 1975 ונחתם על ידי ראש הממשלה דאז יצחק רבין ז"ל, הביא לאחת הרפורמות הגדולות בתחום התחבורה בישראל. הרציונל העומד מאחורי חוק זה הוא פיצוי מהיר בגין כל נזק גוף שנגרם בתאונת דרכים.

לפני חקיקתו של חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים, היה קושי לנפגעי תאונות הדרכים לקבל פיצויים משום שהיה עליהם להוכיח שהנזק אשר נגרם להם, אכן נגרם כתוצאה מהתרשלות של הנתבע. במידה והוא לא נמצא אשם בהתרשלות או שלא ניתן היה להוכיח אותה, לא היה ניתן פיצוי. כיום, לאחר חקיקת חוק הפלת"ד, כל נפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי.

חוק הפלת"ד מגדיר תאונת דרכים במגוון רחב של צורות: תאונת דרכים בין שני רכבים, תאונה עצמית, הולכי רגל במעברי חצייה, רוכבי אופניים ועוד.

על פי החוק, כל נפגע בתאונות דרכים יכול לקבל פיצוי גם אם מי שפגע בהם אינו מודה, לא התרשל או לא הוכחה רשלנותו ואפילו אם הוא לא נמצא, כמו במקרים של פגע וברח. מטרת חוק זה, היא בין היתר, לקצר את זמן ההמתנה של הנפגע מיום התאונה ועד למועד פסק הדין, במיוחד מאחר ולעתים רבות נזקק הנפגע לתשלום הפיצויים בכדי לשלם עבור טיפולים רפואיים להם נזקק בעקבות התאונה.

את הפיצוי מבקשים מחברת הביטוח שמבטחת את הרכב שגרם לפגיעה. לבקשה יש לצרף חוות דעת רפואיות, הנזקים שנגרמו לנפגעים כתוצאה מהתאונה והשלכות נוספות כתוצאה מהתאונה.

סכום הפיצויים נקבע לפי הנזקים שנגרמו לתובע והנזקים הצפויים לו בעתיד. ישנם מספר קריטריונים שעל פיהם קובעים את גובה הפיצוי: כאב וסבל, הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה, הפסד שכר ואובדן כושר השתכרות. פיצוי בגין הפסד השתכרות עקב תאונת דרכים משתנה כמובן מנפגע לנפגע ומחושב בהתאם לכושר השתכרותו של התובע, מידת נכותו ועד כמה הגבילה נכות זאת את עבודתו. ככל ששכרו של הנפגע, השכלתו וכושר השתכרותו גבוהים יותר, הרי שמרכיבי חישוב הפיצוי עקב הפגיעה יהיו גבוהים יותר בהתאם.

בנוסף לכל זאת, החוק מאפשר להגיש בקשת פיצויים ל"תשלום תכוף". תשלום זה מאפשר קבלת פיצוי לפני סיום התביעה, עקב כך שקיימות תביעות העלולות להימשך זמן רב. הענקת תשלום תכוף תינתן במקרים בהם הנפגע נפצע באופן קשה, אינו יכול כלל להשתכר ונגרמו לו הוצאות רפואיות שונות עקב הפגיעה. סכום הפיצוי במסגרת הבקשה לתשלום תכוף יקוזז מסך הפיצויים הכולל שייקבע בסוף הליך התביעה.

חשוב לדעת, כי לא ניתן לקבל פיצוי נוסף בגין התאונה אלא על פי חוק הפלת"ד. כך למשל, אם תאונת הדרכים מתרחשת בכביש אדום שאין בו גדר הפרדה ועקב כך נגרמה תאונה חזיתית, לא ניתן לתבוע פיצויים ממשרד התחבורה.

עמותת "אור ירוק": "חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ממחיש את העובדה שלא רק הנהג אשם ולכן לכל נפגע בתאונות דרכים מגיע פיצוי על הנזק הקשה שנגרם לו. בכדי להפחית את מספר הנפגעים וההרוגים בתאונות הדרכים, המדינה חייבת להפנות יותר כספים לתיקון הכבישים האדומים והישנים, להעלות את תקציב המשטרה ולהעניק חינוך לכל הילדים שלנו בבטיחות בדרכים".
אור ירוק תנועה תאונות כביש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד