כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מודעה מקוממת

סערה במדינה המושלגת: "לא משכירים לאחינו היהודים"

חנות השכרת ציוד חורף בעיירה דאבוס שבשוויץ הודיעה ל"תיירים היהודים" כי לא יוכלו יותר לשכור ציוד סקי. הקהילה היהודית המקומית זועמת. בעלי העסק טוענים כי זה לא נובע מאנטישמיות אלא תגובה לכך שחלק מהתיירים לא מקיימים את הוראות המקום

סערה במדינה המושלגת: "לא משכירים לאחינו היהודים"
המודעה המקוממת צילום: באדיבות המצלם

סערה בקהילה היהודית בשווייץ, באחת החנויות למרגלות הרי האלפים בתחילת מסלולי הגלישה, שבהן אפשר לשכור ציוד סקי וספורט, נתלה מחוץ לכניסה לתחנה שלט כתוב בעברית, ובו הודעה כי "לא יושכר כל ציוד ספורט לאחינו היהודים". לשון ההודעה בעברית תקינה לחלוטין: "עקב אירועים שונים, מאוד מעצבנים, כולל גניבת מזחלת, איננו משכירים עוד ציוד ספורט לאחינו היהודים. זה חל על כל הציוד כולל מזחלות, לוחות אוויר, שקעי סקי ונעלי שלג. תודה על ההבנה".

יהודה שפילמן, חבר מועצת העיר ציריך המייצג את הקהילה היהודית בעיר, כתב בחשבון ה-X שלו: "היום במסילת ההרים פישה בדאבוס: מודעה בעברית מודיעה כי "בשל תקריות מטרידות שונות" לא ניתן להשכיר ליהודים ציוד ספורט כמו מזחלות ומגלשיים. הנה תרגום של הטקסט כולו: עקב כמה תקריות מעצבנות מאוד, כולל גניבת מזחלת, אנחנו כבר לא משכירים ציוד ספורט לאחינו היהודים. זה חל על כל ציוד הספורט כגון מזחלות, לוחות אוויר, מגלשי סקי ונעלי שלג. תודה על ההבנה".

משטרת שוויץ פתחה בחקירת אפליה אפשרית נגד יהודים. אחד האנשים שנתקל במודעה הגיש תלונה במשטרה, אמר רומן רואג דובר משטרת גראובינדן, קנטון בדרום-מזרח שווייץ. המשטרה בודקת האם בעלי המקום עברו ביצעו עבירת הפליה או הסתה לשנאה.

ארגון הגג של הקהילות היהודיות בשוויץ מתח ביקורת חריפה על התקרית: "הכרזה היא ללא ספק מפלה", המזכיר הכללי שלה יונתן קרויטנר לתקשורת המקומית. "זה מזעזע אותי, זו באמת רמה חדשה של תעוזה, ברור שמדובר באנטישמיות - קבוצה שלמה של אורחים זוכה לגינוי קולקטיבי בגלל המראה והמוצא שלהם".

עוד אמר: "העובדה שמודעה כזאת נתלית בפומבי בשוויץ היא מזעזעת. התוכן הוא מאוד מפלה ואנטישמי, גם אם לחברה היו חוויות רעות בודדות, זו לא סיבה להכליל את כולם".

פורטל התקשורת השוויצרי 20 Minuten דיווח כי יהודי דתי בן 21 סורב לקבל שירות. "העמדתי פנים שאני לא יודע לקרוא עברית ושאלתי אם נוכל לשכור מגלשת. לאחר שהעובדת שאלה את המנהל, היא דחתה את הבקשה", אמר האיש.

זמן קצר אחר כך הצטרפה אליו אישה נוספת בנסיון לשכור ציוד ונענתה בשלילה. "זה עשה אותי עצוב מאוד. הפלו אותנו באופן אקטיבי בגלל הדת שלנו".

רודי פיפנר הבעלים שמחזיק את "מסעדת פישה" שמנהלת את האתר, רודי פיפנר, התנצל בתקשורת המקומית: "זה בהחלט נכתב בצורה גרועה, ואני מתנצל על כך, מה שהיה ברור במשך זמן מה, חלק קטן מהחברה היהודית התנהג בצורה לא נכונה", תירץ פיפנר: "היינו צריכים לנעול את המזחלות כי חלק מהחברה היהודית פשוט לקח אותן כשלא היינו שם".

הוא אמר כי "אורחים יהודים היו משאירים באופן קבוע מזחלות וציוד אחר על המדרונות. אז היה עלינו לאסוף שוב את המזחלות, אם עדיין היה ניתן למצוא אותן. בנוסף, מזחלות לרוב אינן מוחזרות כלל. איננו רוצים עוד לשאת בסיכון שאחד מהאורחים הללו יגרום לתאונה חמורה בשלב מסוים ויחייב אותנו באחריות לכך, האורחים צריכים להסתגל לכללים ולמנהגי שווייץ. לעובדה שאנחנו כבר לא רוצים להשכיר להם שום דבר אין שום קשר לאמונה, לצבע עור או להעדפות אישיות, אלא רק לעובדה שכבר לא מתחשק לנו לנהל את הדיונים והחיכוכים היומיומיים האלה", נכתב בהודעה שפרסם.

גם הקרן נגד גזענות ואנטישמיות (GRA) התבטאה בהצהרה. "זה לא רק מעשה מדאיג של הדרה, אלא גם הפרה ברורה של העקרונות הבסיסיים של שוויון יחס וכבוד וסוג של אנטישמיות". הקרן קראה לבקש מהשוכרים פיקדון או תעודת זהות.

כשהתגובות המשיכו להגיע הגיב הבעלים: "אין לזה שום קשר לאנטישמיות, היו לנו הרבה חוויות נפלאות וטובות עם אורחים יהודים, הם עדיין מוזמנים. אני מוכן לדבר עם אלה שנפגעו", אמר פיפנר. המודעה הוסרה.

אנטישימיות שוויץ סקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד