כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

תחקיר ה'ניו יורק טיימס': המנהרה תחת שיפא הגיעה עד למפקדה

על פי תמונות מסווגות שנסקרו על ידי ה"ניו יורק טיימס", חיילי צה"ל מצאו בונקרים תת קרקעיים תחת שיפא, כולל מגורים וחדר שנראה כחדר מחשבים וציוד תקשורת לאורך חלק מהמנהרה. ישראל נאלצה לעזוב את בית החולים כדי לעמוד בתנאי הפסקת האש הזמנית בסוף נובמבר

תחקיר ה'ניו יורק טיימס': המנהרה תחת שיפא הגיעה עד למפקדה
האמל"ח שנמצא בבית החולים שיפא צילום: דובר צה"ל

עדויות שנבדקו על ידי ה"ניו יורק טיימס" מצביעות על כך שחמאס השתמש בבית החולים שיפא לטרור אחסן בתוכו כלי נשק, כולל מנהרה מתחת למתחם שחוברה למים, חשמל ומיזוג אוויר.

מסמכי מודיעין ישראלי מסווגים, שהושגו ונבדקו על ידי ה"טיימס", מצביעים על כך שאורכה של המנהרה לפחות 210 מטרים, פי שניים מהאורך שנחשף בפומבי על ידי צה"ל, וכי היא משתרעת מעבר לבית החולים וכנראה מתחברת לרשת המנהרות הגדולה יותר של חמאס.

על פי תמונות מסווגות שנסקרו על ידי ה"טיימס", חיילי צה"ל מצאו בונקרים תת קרקעיים, חדר מגורים וחדר שנראה כחדר מחשבים וציוד תקשורת לאורך חלק מהמנהרה מעבר לבית החולים - חדרים שלא נראו בסרטון שפורסם על ידי צה"ל.

העיתון דיווח כי ישראל חשפה בפומבי את קיומה של פתח מנהרה אחד בלבד בשטח בית החולים, בצריף שמחוץ לבניינים הראשיים שלו.

צה"ל הודיע שהוא פעל בזהירות מכיוון שהמנהרה הייתה ממולכדת ונגמר הזמן לחקור לפני הרס המנהרה ונסיגה מבית החולים. גורמים ישראלים וקטארים, אמרו, שישראל נאלצה לעזוב את בית החולים כדי לעמוד בתנאי הפסקת האש הזמנית בסוף נובמבר.

עוד דווח, כי מודיעין אמריקאי מצביע על כך שמחבלי חמאס פינו את המתחם ימים לפני כניסת הכוחות הישראליים לשיפא, תוך שהם השמידו מסמכים ואלקטרוניקה עם בריחתם.

גורמי הבריאות של חמאס ועזתים אחרים שיקרו כי בתי החולים שימשו רק כמתקנים רפואיים. אבל מעבר להאשמת ישראל בהצגת ראיות בבתי חולים, כמו תיעודים של הבאת חטופים למקום, גורמים בחמאס ובעזתים לא הפריכו ישירות את העדויות שהציגה ישראל.

חמאס השתמש בשיפא לפני המלחמה כדי להסוות חלק מפעילויותיו. במהלך שלושת השבועות של המלחמה של ישראל בחמאס בעופרת יצוקה ב-2008, נראו מחבלי חמאס חמושים בלבוש אזרחי מסתובבים במסדרונות שיפא והורגים משתף פעולה ישראלי, לפי כתב הטיימס שדיווח אז מעזה. שש שנים לאחר מכן, במהלך סבב הלחימה הבא, המחבלים ערכו באופן שגרתי מסיבות עיתונאים בבית החולים והשתמשו בו כמקום מפגש בטוח לאנשי חמאס לשיחה עם עיתונאים.

לאחר המלחמה ההיא, דיווח ארגון אמנסטי אינטרנשיונל כי חמאס השתמש באזורים נטושים בשיפא, "כולל אזור מרפאות החוץ, כדי לעצור, לחקור, לענות ולהתעלל בחשודים אחרים, גם כשחלקים אחרים בבית החולים המשיכו לתפקד כמרכז רפואי".

כוחות צה"ל שהו בשיפא קצת יותר משבוע. שעות לפני יציאת הכוחות הישראליים מבית החולים ב-24 בנובמבר, חיילים מילאו את המנהרה בחומרי נפץ והשמידו אותה בפיצוץ שהרעיד בניינים על הקרקע.

חמאס בית החולים שיפא עזה מלחמת חרבות ברזל ניו יורק טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד