כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
היועצים מזהירים

חשש בארה"ב : טראמפ יעשה צעד דרמטי אם ינצח בבחירות

יועצי טראמפ לשעבר מזהירים כי טראמפ יוציא את ארה"ב מנאט"ו אם ינצח בבחירות. לפי טראמפ, טייוואן קטנה מכדי להצליח להגן על עצמה מפני פלישה סינית, וקטנה מכדי שיהיה אכפת לארה"ב. טראמפ גם יגרום לאוקראינה לוותר על עוד שטח לטובת הרוסים

חשש בארה"ב : טראמפ יעשה צעד דרמטי אם ינצח בבחירות
כוחות נאט"ו צילום: Pixabay

בעוד בעלות בריתה של ארה"ב נדהמו מדברי טראמפ המעודדות את רוסיה לתקוף בעלות ברית אירופאיות אם הן לא יעמדו בתשלום לתקציב נאט"ו, מספר יועצי טראמפ לשעבר מזהירים כי הנשיא לשעבר יבקש לפרוש רשמית מברית נאט"ו אם יזכה בקדנציה שנייה.

בכיר אמריקאי לשעבר ששירת הן בממשל טראמפ והן בממשל ביידן, הזהיר כי אם טראמפ ינצח את הנשיא ביידן בנובמבר "ארה"ב תהיה מחוץ לנאט"ו".

"נאט"ו תהיה בסכנה אמיתית", הסכים ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי לשעבר של טראמפ. "אני חושב שהוא ינסה לצאת" אמר ל-CNN.

הזלזול של טראמפ בהתחייבויות הביטחוניות של ארה"ב מגיע גם להסכמי ההגנה ההדדיים שלה עם דרום קוריאה ויפן, כך לפי הגנרל בדימוס ג'ון קלי, ששימש כראש הסגל הבית הלבן של טראמפ.

"הנקודה היא שהוא לא רואה שום טעם בנאט"ו", אמר קלי. "הוא פשוט היה נגד להחזיק חיילים בדרום קוריאה או ביפן ככוח הרתעה נגד צפון קוריאה.

"הוא חושב שפוטין הוא בסדר וקים ג'ונג און הוא בסדר, ואנחנו האמריקאים דחפנו את צפון קוריאה לפינה", אמר קלי. "בעיניו אם לא היה נאט"ו, אז פוטין לא היה עושה את הדברים האלה".

בכירי הממשל לשעבר פירטו כיצד טראמפ התקרב לפרישת ארה"ב מהברית - שהיא אבן יסוד בביטחון המערבי נגד רוסיה - בקדנציה הראשונה שלו והזהירו כי הוא צפוי ללכת רחוק יותר בקדנציה השנייה.

דובר מסע הבחירות של טראמפ, ג'ייסון מילר, אמר כי "הדמוקרטים והתקשורת שכחו שהיו לנו ארבע שנים של שלום ושגשוג תחת הנשיא טראמפ, אירופה ראתה מוות והרס תחת אובמה-ביידן וכעת עוד מוות והרס תחת ביידן. הנשיא טראמפ גרם לבעלי בריתנו להגדיל את הוצאות נאט"ו על ידי דרישה מהם לשלם, אבל ג'ו ביידן חזר לתת להם לנצל את משלם המסים האמריקאי. כשאתה לא משלם את הוצאות הביטחון שלך, אתה לא יכול להיות מופתע שאתה מקבל יותר מלחמה".

בסעיף 5 של נאט"ו יש הבטחה להגנה קולקטיבית, התקפה על אומה אחת היא כביכול התקפה על כל האומות בברית. טראמפ התלונן זמן רב על הסכום הנמוך שמוציאות חברות נאט"ו על הגנה בהשוואה לארה"ב.

בספר "שיבת המעצמות הגדולות" שכתב ג'ים סקיוטו עיתונאי ב-CNN בייצא לאור ב-12 למרץ, מספר יועצים מספרים בפירוט כיצד טראמפ כמעט הוציא את ארה"ב מנאט"ו בפסגת הברית ב-2018 בבריסל.

"הוא תמיד השתולל וקפץ מעלה ומטה, ולעתים קרובות הוא היה מסתובב במונחים של 'טוב, אני יותר חכם מהם', וכל זה", אמר ג'ון קלי, שתיאר את הלך הרוח של טראמפ בבריסל. ג'ון קלי אמר כי הוא ניסה להסביר את חשיבות נאט"ו לטראמפ במונחים שהוא מאמין שהנשיא יבין. הגישה של קלי כללה שילוב של הסבר מה בעצם אפשרי ומה עלול לגרום לו להיראות רע. במקרה של פרישה מנאט"ו.

אבל טראמפ התעקש. בכיר אמריקני בכיר לשעבר אמר שטראמפ נתן פקודות לרמטכ"ל מארק מיילי ולאחר מכן לשר ההגנה מארק אספר, לארה"ב לפרוש מנאט"ו. למרות התנגדות נחרצת למהלך הם ראו בהנחיית הנשיא "פקודה חוקית" והכינו תוכניות לביצוע הנסיגה.

בולטון נזכר בפסגת 2018 בפחד אמיתי. "בכנות אלוהים, זה היה מפחיד כי לא ידענו מה הוא הולך לעשות עד הרגע האחרון. אני חושב שהוא בסך הכול אמר שהוא עומד לצאת מנאט"ו ואז חזר בו", אמר בולטון.

בהתייחס לדברי טראמפ שאם ייבחר מחדש לנשיא הוא יוכל לסיים את המלחמה באוקראינה ביום אחד, אמר בולטון: "אם הייתי אוקראינה, הייתי מודאג מאוד, כי אם יהיה הסכם, אז מה זה לוותר על עוד עשרה אחוז מהשטח של אוקראינה אם זה יביא שלום?".

תמיכת ארה"ב בטייוואן שסין לוטשת אליה עיניים תהיה גם היא בסכנה. בולטון אמר כי טראמפ חושב על טייוואן שהיא לא שווה. לפי טראמפ, טייוואן קטנה מכדי להצליח להגן על עצמה מפני פלישה סינית, וקטנה מכדי שיהיה אכפת לארה"ב. בולטון אמר, "אם הייתי בטייוואן, הייתי מודאג מאוד לגבי ממשל טראמפ".

נאט"ו טראמפ ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד