כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"רגע האמת"

לפיד מסית: "כל מי שנקרא לדגל בא חוץ מהציבור החרדי"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסית נגד הציבור החרדי וקרא לחברי הממשלה להתנגד לחוק הגיוס שצה"ל מבקש לחוקק. "כל מי שנקרא לדגל בא. חוץ מציבור אחד. חוץ מהחרדים", אמר

לפיד מסית: "כל מי שנקרא לדגל בא חוץ מהציבור החרדי"
במליאת הכנסת צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא הערב (רביעי) לחברי הממשלה להתנגד לחוק הגיוס שצה"ל מבקש לחוקק בטענה שהחוק רק מכביד על מי שמתגייסים היום ולא כולל גם ציבורים נוספים שלא מתגייסים כמו הציבור החרדי.

לפיד אמר בהצהרתו: "ב-7 לאוקטובר מדינה שלמה השתנתה. בבוקר הנורא ביותר בחיינו למדנו דבר אחד: אנחנו פה ביחד. אם לא נלמד לחיות פה ביחד, נמות פה ביחד.

יחד זה אומר שלכולנו יש את אותן חובות ואותן זכויות. אין שווים ושווים יותר. אם אנחנו בבוץ, כולנו באותו בוץ. הגוף היחיד שלא הפנים את זה, הוא ממשלת ישראל. ראינו את זה כבר בתקציב, אבל אם יש הוכחה מוחצת לזה שהם לא למדו כלום, זה "חוק ההשתמטות" שהם פרסמו עכשיו.

החוק הזה – שכולל גם את חוק שירות המילואים - אומר שהשירות הסדיר יוארך, מספר ימי המילואים יעלה, גיל הפרישה ממילואים יעלה, הנטל יגדל באופן דרמטי. אנשים עוזבים את חייהם, את העסקים שלהם. מאחור נשארת המשפחה עם החרדה המשתקת מדפיקה בדלת בשתיים בלילה.

זה קשה, אבל אין ברירה. אנחנו צריכים הרבה יותר חיילים. הצבא קטן מדי לכל האתגרים שלו. אלא שהחוק הזה אומר עוד דבר, ולגביו יש ברירה: החרדים יקבלו פטור סופי מגיוס.

ההשתמטות תהפוך לחוקית. כדי לוודא שהם לא יתגייסו הממשלה מעלה את הקצבאות שלהם. מי שלא יבוא לבקו"ם, יקבל יותר כסף".

לפיד הוסיף: "זה רגע האמת של החברה הישראלית. לחוק הזה חובה להתנגד בכל תוקף. לחוק הזה אנחנו נתנגד בכל כוחנו. כל מי שמאמין בעקרון של צבא העם צריך להצטרף אלינו בהתנגדות נחרצת לחוק הזה.

אני קורא מפה לבני גנץ וגדי אייזנקוט להתנגד לחוק הזה יחד אתנו. לא יכול להיות ששני רמטכ"לים יישבו מנגד בזמן שפוטרים מגיוס מאות אלפי צעירים חרדים שצה"ל זקוק להם. לא יכול להיות שתמשיכו לשבת בממשלה שתעביר את זה.

אני קורא מפה לחברי הכנסת של הקואליציה, בעיקר של הליכוד, לפעול לפי צו מצפונם, לפעול לפי מה שהם אומרים לנו בחדרים הסגורים, ולא לתת לחוק הזה לעבור. לא יכול להיות שתשימו את הפוליטיקה לפני הבטחון ולפני עם ישראל ותתמכו בחוק הזה.

אני קורא מפה לאחינו החרדים: לא יכול להיות, לא יכול להיות שאתם לא רואים מה החוק הזה יעשה לחברה הישראלית?! אחרי הטבח, אחרי שמאות חיילים כבר נהרגו, בזמן שהמילואימניקים לוחמים בבוץ של עזה.

אני משוכנע שאתם רואים אותנו. אני משוכנע שאתם מבינים מה זה מעולל לחברה הישראלית, להבנה שהכל פה פוליטיקה, הכל פה למכירה, כולל החיים והמוות. התגובה האוטומטית של נציגי המפלגות החרדיות, כל פעם שעולה נושא הגיוס, היא שהם אומרים: ״זו שנאת חרדים, איך אתם מעיזים להציע שהילדים שלנו יחיו וימותו עם הילדים שלכם?.

אין פה שום שנאת חרדים. יש פה בעיקר כאב. האנשים שמתים כל יום בעזה הם לא תיאורטיים, הם לא מספרים, הם הילד של מישהו, הם האח התאום של מישהי, הם האבא של תינוקת שלא תכיר אותו.

כולם שם. כל ה"הותר לפרסום". שמאלנים מתל אביב, כיפות סרוגות מאלקנה, רוחניקים מהגליל, מושבניקים מהדרום, דוברי רוסית, יוצאי אתיופיה, נשים לוחמות, כולם. בחייהם ובמותם לא נפרדו. כל מי שנקרא לדגל בא. חוץ מציבור אחד. חוץ מהחרדים.

זה לא צודק, זה לא הוגן, זה צריך להיגמר. זה גם לא נכון שאין שום דרך לגרום לחרדים להתגייס".

לפיד הוסיף: "אני מכיר את השאלה הקבועה: ״מה תעשו? תשלחו טנקים לבני ברק? לא, לא נשלח טנקים לבני ברק. יהודים לא ילחמו ביהודים. מה שהמדינה צריכה לעשות הוא להתנהג כמו מדינה. ליצור לינקג׳ ברור – חיבור ברור - בין זכויות לחובות. מי שלא בא להתגייס, המדינה לא תממן אותו. לא משלמים למשתמטים.

מי שכן בא להתגייס, לשירות צבאי או אזרחי, המדינה תעשה הכל כדי לעזור לו. להיות בזק״א זה שירות קדוש. איחוד הצלה זה שירות קדוש. שירות בצה"ל זה לשרת בקודש".

לסיום אמר: "נתניהו מדבר כל הזמן על נצחון, אבל הוא מדבר על הנצחון הלא נכון. אנחנו צריכים לנצח את החמאס, אנחנו צריכים להרוג את ראשיו ולהשמיד את כוחו הצבאי, אנחנו צריכים לפני הכל להחזיר את החטופים, אבל הנצחון האמיתי הוא שנבנה פה חברה אחרת.

נבנה פה חברה שבה כולם יחד נושאים בנטל, שבה חרדים וחילונים ודתיים לא רק נלחמים ומתים יחד, אלא גם חיים ביחד מתוך כבוד הדדי. חברה שבה גם ילדים חילונים לומדים תנ״ך בבית הספר, כי זו המורשת שלהם, וגם ילדים חרדים לומדים מתמטיקה ואנגלית, כדי שהם יוכלו לפרנס את עצמם.

זה לא בשמיים. זה עניין של החלטה. מדינת ישראל יכולה להיראות אחרת, יכולה להתנהל אחרת. יש בנו את הכוח, יש לנו את היכולות, תמיד ידענו לחזור יחד מרגעים קשים. אנחנו יכולים לעשות את השינוי", כך לפיד.

יאיר לפיד צה"ל חוק הגיוס הסתה גיוס חרדים השתמטות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד