כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

כל מה שחשוב לדעת על גיזום עצים

לפעולת הגיזום יתרונות רבים החל משיפור עיצוב, שמירה על נוף נקי ועד הקפדה על בריאות העץ ושימורו. פעולות אלה דורשות מומחיות רבה בתהליכי הגיזום השונים וידע טכני באמצעי הגיזום

כל מה שחשוב לדעת על גיזום עצים
גיזום עצים צילום: FREEPIK

לנוכחות העצים יש הרבה השפעות חיוביות כגון ריח, צל, עיצוב הגינה או הפארק ואפילו פירות טעימים. עם זאת, ישנם מקרים בהם אנשים יעדיפו לגזום את העצים בשביל לרענן את הנוף המעוצב, לשפר ולשמר את תבואת העץ, איכות הפירות ועוד. כל אלה מבטיחים צמיחה תקינה ובריאה של הגזע ועל כן חשובים לביצוע אחת לתקופה. 

אילו שיטות של גיזום עצים קיימות כיום ?

1.       גיזום באמצעות טיפוס – בשיטה זו משתמשים בציוד מיוחד הנקרא סנפלינג, ציוד המיועד לטיפוס. במקרים בהם העצים סבוכים, עם ענפים ארוכים מאוד או שיש צורך בעבודה עדינה של טיפול בעצים תוך שמירה על חוטי חשמל, רצוי לטפס לגובה בכדי להיות כמה שיותר קרובים לצמרת העץ ולחלקיה המרכזיים. שיטה זו מאפשרת לראות בצורה רחבה וברורה את כל מבנה העץ ולהתאים את הטיפול כנדרש.

2.       גיזום באמצעות סולם - שיטה זו הינה השיטה המוכרת ביותר וניתנת לביצוע על עצים שגובהם עד עשרה מטרים. היא מיודעת לשימוש במצבים בהם יש קושי להגיע עם מנוף לאזורים מסוימים בעץ ומאפשרת כניסה קרובה וצמודה לכל האזורים הרלוונטיים לגיזום. 

3.       גיזום באמצעות מנוף – השיטה שנחשבת כבטוחה ביותר ומאפשרת גישה ועבודה נוחים במהלך הטיפול בעץ. משתמשים בה כאשר אין צורך בדיוק מושלם של גיזום עצים ונדרש להוריד חלקים משמעותיים ממנו. 

מתי כדאי לבצע גיזום של העצים ?

העונה האידיאלית לגיזום עצים היא בחורף. בתקופה זו, העצים נמצאים בתרדמת חורף ולפני הצמיחה המחודשת שלהם לקראת עונת האביב. הגיזום מאפשר להכין את העץ וענפיו לצמיחה מחודשת באופן המיטבי ביותר תוך כניסה של אוויר וקרני השמש לכל אזור הגזע ולעלים שנותרו. בהתאם, הטיפול מזין אותם ומדרבן שגשוג ופריחה. 

מה מבוצע במהלך הגיזום ?

כפי שאמרנו, אחת הסיבות המרכזיות לגיזום היא שמירה על בריאות העץ תוך כניסה נוספת של אוויר ושמש לכל חלקיו. לכן, חשוב שהגיזום יתבצע על ידי חברה מנוסה ומקצועית שתדע מחד לשמור על העץ ומאידך לגזום בצורה הטובה עבורו. הגיזום כולל מספר צעדים :

1.       גיזום ענפים מתים, יבשים וחולים.

2.       גיזום ענפים או עלים נמוכים שקרובים לקרקע או נוגעים בה.

3.       טיפוח וטיפול בענפים צעירים שצבעם חום בהיר – ירוק. אלה ענפים אשר עתידים לשגשג ולהצמיח מקסימום פרחים ופירות.

4.       גיזום הנועד לצמצם עומס יתר על העץ בעקבות צמיחה של ענפים האחד על השני. פעולה זו מאפשרת אוורור ואור לענפים השונים. 

כפי שניתן לראות, לפעולת הגיזום יתרונות רבים החל משיפור עיצוב, שמירה על נוף נקי ועד הקפדה על בריאות העץ ושימורו. פעולות אלה דורשות מומחיות רבה בתהליכי הגיזום השונים וידע טכני באמצעי הגיזום. כל אלה מונעים פגיעה בעצים תוך שמירה על בטיחות העובדים והסובבים. 

צרכנות גיזום עצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד