י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הבלוף הגדול

חרדים לא יתגייסו, שלא יעבדו עליכם | יענקי פרבר

בימים אלה מתנהל שיח ער בנושא גיוס חרדים, צר לי לבשר לנאיביים, אין שום גיוס חרדים. מדובר בישראבלוף. בצה"ל מודים כי רוב החיילים "החרדים" בצבא - משרתים ביחידות מעורבות כלל צה"ליות ולא במסלולים החרדים. דיווחים על כך שהרבנים יתנו אישור שקט לגייס חרדים שלא לומדים בישיבות, הם שקריים. הפתרון: התנהלות אחרת לגמרי, ולא כמו שמוכרים לנו בכלי התקשורת

חרדים לא יתגייסו, שלא יעבדו עליכם | יענקי פרבר
בחורי מיר ברכפלד צילום: שוקי לרר

החברה החרדית נמצאת בימים אלו בין הפטיש לסדן. הציבור החרדי, שמונה מעל מיליון איש, עומד בפרשת דרכים לא פשוטה ומאתגרת. הטבח שביצע חמאס בשמחת תורה, סתם את הגולל על חוק שיפטור חרדים משירות צבאי או אפילו חוק שידחה גיוס באופן גורף.

אני לא מכיר אף חבר כנסת חילוני או דתי שיצביע בעד חוק שפוטר חרדים משירות צבאי. אמנם לא יגייסו בכוח חרדים, אבל יהיה שינוי, רק שעדיין לא ברור איזה.

בנוסף, לא יהיה גיוס בהסכמתם של העסקנים והפוליטיקאים החרדים, הם העיקר מדברים. כל הדיווחים על כך שהרבנים יתנו אישור שקט לגייס חרדים שלא לומדים בישיבות, הם בלוף, או דיווחים מטעם, או שהמדווחים מטומטמים.

החברה החרדית לעולם לא תשלח את בניה לצבא באופן גורף, כולל אלו שנחשבים "נוער נושר". יש אלפים מהם, הם יכולים ללכת עם ג'ינס טריקו נעלי אדידס לבנות וכיפה בגודל חור של אסימון פלוס סמארטפון בשווי 5000 שקל, אך עדיין החברה לא תעודד אותם להתגייס.

גם אלה שכבר כן התגייסו, עשו זאת למרות האווירה העוינת נגדם והלחץ המשפחתי או החברתי. חלקם שילמו וישלמו מחירים כבדים. רק מעטים מקבלים מעטפת תמיכה משפחתית אם בכלל. לצעיר החרדי אין מידע והיסטוריה משפחתית על צה"ל כמו שיש לצעיר דתי או חילוני, והוא לא מבין למה הוא צריך להתגייס (חוסר מוטיבציה). 

הסיבה לכך פשוטה, מבחינת הרבנים והעסקנים היכולת של בחור חרדי שלומד תורה לחזור מהצבא כפי שנכנס לשם מבחינה רוחנית, אפסית, כולל נוער נושר. החשש של החרדים שאם יתירו רשמית לנושרים להתגייס, ילכו אחריהם גם אלה שבתלם.

כל הדיבורים שאתם שומעים מצד פוליטיקאים חרדים שהם כאילו בעד סוג של מתווה, זה בלוף. תפסיקו להאמין לכותרות בומבסטיות ושקריות כאילו החרדים מסכימים למתווה כזה או אחר. הכל זה מריחת זמן. לא יהיה גיוס חרדים.

מה שאתם רואים, גיוס שלב ב, זה מבורך, אבל זה לא יביא לגיוסם של המוני בני 18. אלו שמגיעים לשלב ב משרתים שירות שאולי יגרום להם למכה קלה בכנף מבחינה השקפתית, ואני בספק אם בכלל. אף רב לא יקח על עצמו אחריות של גיוס חרדים כולל נוער נושר. 

אתם יכולים לכעוס על החרדים כמה שאתם רוצים, זה לא יעזור. מקום המדינה כמעט כל ממשלה נתנה לחרדים מה שהם רצו העיקר שיתמכו בה אפילו מבחוץ, כולל רבין, פרס, אולמרט, ברק וכו'. גם לפיד ובנט הציעו הון לח"כים החרדים, בתנאי ששניים מהם ימנעו בהצבעה על התקציב. זה לא יצא לפועל כי ההסכם דלף מוקדם מדי. שמות הח"כים שמורים במערכת.

הצבא עצמו לא עושה כמעט כלום כדי לגייס חרדים. מה שאתם רואים אלו יוזמות פרטיות, עמותות וארגונים ואגפים שונים בצה"ל כמו מנהלת חרדים צבאית, עמותת נצח יהודה. הצבא עצמו רוצה את החרדים במינון נכון, כלומר, יצוג סביר ולא כמות שתהפוך את איו"ש לקולוניה צבאית חרדית. ואת זה אמרו לי כמה קצינים שקשורים לגיוס חרדים. מתי ראיתם את הרמטכ"ל או את שר הביטחון קוראים קריאה מפורשת לחרדים להתגייס? הקריאה של הרמטכ"ל אתמול היא בדיחה. ככה לא קוראים לחרדים להתגייס. זאת היתה קריאה בלי קול, סתם להעביר ניגוב. 

תחברו את חוסר הרצון של המדינה, של הצבא, של החרדים עצמם, ותבינו למה אין גיוס חרדים המוני לצבא.

יותר מזה, דמיינו ממשלה בראשות גנץ עם לפיד ליברמן הליכוד (ללא נתניהו) כולל הציונות הדתית. לכאורה הם יעבירו איזה חוק שבא להם בנוגע לתקציבי ישיבות וכוללים, ולחרדים לא תהיה ברירה והם יאלצו לשלוח כמה אלפי צעירים לצבא כדי לקבל תקציב לישיבות אמיתיות, לא למרכזי נוער נושר.

אבל זה לא יחזיק מים. כל ראש ממשלה יחשוד ביריבו הפוליטי שהוא מנסה לחתור תחתיו. לדוגמא, אתם באמת חושבים שגנץ יסמוך על לפיד? גנץ יסגור עם החרדים בשקט על תקציבים כשהם תומכים מבחוץ בכל מיני חוקים כולל תקציב המדינה. כי גנץ יחשוד כל הזמן שלפיד יחתור ויתדרך נגדו. אגב גם הפוך, לפיד לא סומך על גנץ שלא סומך על ליברמן שלא סומך על גנץ. ככה זה מתנהל 80 שנה. כל ראש ממשלה רוצה את החרדים בסביבה. החרדים אף פעם לא יחתרו כי אין לאף אחד מהם שאיפות להיות ראש ממשלה.

גם בשנים 2013 עד 2015 לא נעשה דבר בנושא גיוס חרדים. מה הפריע ללפיד שהיה שר אוצר לדרוש חוק גיוס שיוויוני? כי גם הוא ידע שהכל בלוף. בתקופתו נתוני גיוס חרדים זויפו ונופחו כדי לתת רושם שמתגייסים הרבה חרדים, בפועל לקחו מלש"ב שלמד בגן חב"ד וספרו אותו כחרדי. ומי היתה ראש אכ"א שידעה על הזויפים? הגברת אורנה ברביבאי. בתיעוד בחדשות 12 הודה קצין כי הנתונים שהיא קיבלה היו מזויפים, אך היא לא עשתה דבר.

בחדשות 12 דווח ב-2020 כי על פי עדותו של קצין שפגש את אורנה ברביבאי במהלך השירות הצבאי, שהייתה אז ראש אכ"א, הוא פנה אליה ודיווח לה על הנתונים, אך לדבריו היא "התעלמה מזה לחלוטין". ואיזה פלא, ברביבאי סיימה את תפקידה כראש אכ"א בשנת 2014, כמה שנים אחר כך היא מצאה את עצמה במפלגת יש עתיד, כשראש מפלגתה מנופף עם נתוני גיוס שקריים, שאגב יכול להיות שהוא לא ידע שהם שקריים, ומי התעלם מהנתונים? ברביבאי. וכך לפיד עבד על כולם שבשנים שהוא היה שר אוצר וקיצץ לחרדים, גיוס חרדים הגיע כביכול לשיא. ישראבלוף.

בכאן 11 דווח ב-2020 כי הוועדה, שמינה הרמטכ"ל דאז כוכבי, קבעה כי היה "כשל מערכתי, מקצועי ופיקודי חמור, רשלנות מקצועית חמורה, חריגה מהגדרות החוק באופן מודע מכוון ושיטתי והעדר שקיפות בספירת המתגייסים". בהמלצתה, ראש אגף כוח האדם בצה"ל, מוטי אלמוז, ננזף, כמו גם ארבעה קצינים נוספים. קצין בדרגת רב-סרן העיד כי לרשימת החרדים המתגייסים הוכנסו גם שמותיהם של נשים, עולים חדשים ושל אזרחים מוסלמים ונוצרים. הבנתם? ישראבלוף. וככה המדינה מתנהלת 80 שנה.

כדי להוסיף עוד נופך לישראבלוף, היום מדווח יואלי ברים כתב לענייני דתות בגל"צ שמכיר את כל הנתונים, אבל האמיתיים, כי בצה"ל מודים לראשונה באופן רשמי כי רוב החיילים "החרדים" בצבא - משרתים ביחידות מעורבות כלל צה"ליות ולא במסלולים החרדים. כלומר, חלק ניכר מהחיילים שנספרים כחרדים בגלל עברם - אינם באמת חרדים אלא עזבו את המגזר החרדי. 

בשנת 2021 התגייסו לצה"ל 1,721 "חרדים" - 947 ליחידות מעורבות כלל צה"ליות, 774 למסלולים החרדים. נמשיך, בשנת 2020 התגייסו לצה"ל 1,663 "חרדים" מתוכם התגייסו 884 ליחידות מעורבות, ורק 779 ליחידות חרדיות.

בשנת 2019 התגייסו לצה"ל 1,402 חיילים "חרדים" מתוכם 730 חיילים ליחידות חרדיות לעומת 672 למעורבות. מעל 52% שמתגייסים למסלולים שאינם חרדים. זה יחד עם הנתון הדרמטי שלפיו 70% מהחיילים שנספרים כחרדים - מגדירים עצמם כלא חרדים.

אתם בטח שואלים מה הלאה.

השבר הגדול בו נמצאת ישראל, ולוויות של מאות חיילים, סתם את הגולל על חוק גיוס כזה או אחר. מעל 800 אזרחים נרצחו וכ-600 חיילים הרוגים. אין מצב שהחרדים יקבלו פטור מגיוס או כל דיחוי כזה או אחר.

מרגע הפלישה הברברית של חמאס, קולם של הפוליטיקאים החרדים נדם. הם נמצאים בין הפטיש לסדן. איומים שנשמעו בעבר על הפלת הממשלה אם חוק שפוטר חרדים מגיוס לא יעבור, כבר לא נשמעים. יש בממשלה כרגע מעל 80 ח"כים, וגם אם ח"כ חרדי כזה או אחר יפרוש מן הממשלה, לא בטוח ששאר הח"כים החרדים ילכו בעקבותיו.

נראה שאם הח"כים החרדים יפרשו בלית ברירה, מי שיכנס במקומם יהיה יאיר לפיד שרק מחכה לרגע הזה. דקה אחרי פרישת הח"כים החרדים, כל ההישגים שהם השיגו לבוחריהם, ייעלמו. הממשלה תהיה עם ליכוד, המחנה הממלכתי, יש עתיד וליברמן, החרדים והדתיים יהיו בחוץ, חוק שפוטר חרדים מגיוס לעולם לא יעבור במתכונת שהחרדים רוצים.

מאז המלחמה הוקמו תנועות או ארגונים כמו "אמהות בחזית" שנשבעו לא לשלוח את ילדיהם לצבא, פוליטיקאי חרדי איים בעבר להפיל את הממשלה אם החוק לא יעבור, אבל זה לא הזיז לאף אחד בקואליציה שאפילו לא הגיבו לאיום. החברה החרדית גילתה שהיא למעשה נשארה לבד, אין אף אחד בקואליציה הנוכחית שמוכן לתמוך בחוק שפוטר חרדים מגיוס.

אחרי המלחמה תקום ממשלה אחרת, יהיו בחירות ויהיו שינויים גדולים בקואליציה, אני משער שהחרדים והדתיים יהיו מחוץ לממשלה, גנץ עלול לקבל מספר אסטרונומי של מנדטים, מי שייפגע מזה זה הליכוד ויש עתיד, כי אנשים רוצים שינוי.

החרדים בדילמה קשה: מצד אחד החברה החרדית מקדשת לימוד תורה, ולא רוצה לקחת חלק בשירות צבאי, מצד שני כלל החברה החרדית מבינה (למעט פלג כזה או אחר) שככה זה לא יימשך. איך שאני רואה את זה, המפלגות החרדיות יחזרו בקרוב לאופוזיציה כמו פעם, יקבלו תקציבים צנועים, יתמכו מבחוץ לפי הוראות הרבנים, וישאירו את ההתקוטטויות הפוליטיות לאחיהם הדתיים והחילונים. הח"כים החרדים מפנימים שאי אפשר לנהל את המדינה ולא לקחת חלק בהגנתה.

אני לא יודע איך זה ייגמר, המדינה נמצאת כרגע במסע לוויה אחד גדול, האבל ניכר בכל פינה, כמות האנשים שאני מכיר שנהרגו - הזויה. מה שהיה לא יהיה. החברה החרדית תצטרך לעשות שינויים מרחיקי לכת, אחרת היא תאלץ להצטרף לתולדות אהרן או סאטמר. אי אפשר להחזיק את החבל בשני הקצוות בו זמנית.

גיוס חרדים צה"ל מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד