כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הלחץ הצבאי עובד?

סינוואר במנהרה: "אפילו לא מכה קטנה בכנף"

סא"ל (מיל') אלון אביתר מגיב לסרטון המציג את מנהיג חמאס בעזה במנהרה בח'אן יונס • הוסיף: "אי אפשר להתעלם מכך שהלחץ הצבאי נותן את אותותיו"

סינוואר במנהרה: "אפילו לא מכה קטנה בכנף"
יחיא סינוואר במנהרה צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל חשף תיעוד של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר מתוך מנהרה בח'אן יונס לצד משפחתו מספר ימים אחרי בוקר השבת השחורה. מהי משמעות המהלך על התקדמות הלחימה בשטח והניסיונות להוביל לעסקת חטופים? סא"ל (מיל') אלון אביתר, מומחה לזירה הפלסטינית, הגיב לדברים בראיון לרדיו 103FM. 

תחילה ביקש אביתר להתייחס לפגישה שאירעה אמש בקהיר במסגרת המשא ומתן לשחרור החטופים משבי החמאס. "אי אפשר להתעלם מכך שהלחץ הצבאי נותן את אותותיו, גם בהקשר התפקוד של הארגון, יכולת השליטה שלו בשטח וגם בהקשר לניהול המערכה מתוך המנהרות. לומר לכם אם באמת אנחנו נמצאים כאן בנקודה קריטית בזמן בכל מה שנוגע לאינטרס הישראלי להוריד את חמאס מהעמדות הקשיחות שלו בעסקה? עדיין מוקדם לומר זאת. הם שומרים על ערפל בכל מה שנוגע למידע האמיתי שיוצא מקהיר, מהשיחות, ושבינתיים בהילוך ראשון אני לא מתרשם שהם לפני סיכום כזה או אחר".

"אנחנו נמצאים בשלב שהשפה הנוספת, אני רואה את זה גם בתקשורת הערבית, היא לא רק ההיבטים הצבאיים נטו אלא גם לוחמה פסיכולוגית משני הצדדים", טען. "המדיה הערבית עמוסה במאות דיווחים, סרטונים, גם על מצב החטופים, על היכולת התפקודית של החמאס, וגם על התמריצים שהם מקבלים מכך שישראל מראה לכאורה בראייתם חולשה כזו או אחרת. כל לוויה מסוקרת שם באופן די אינטנסיבי. בסך הכול אנחנו נמצאים בשלב מתקדם, גם במישור הצבאי, גם בכל מה שנוגע לאזורים שבהם צה"ל פועל".

על סרטונו של סינוואר ממנהרות עזה לצד בני משפחתו אמר: "אני חושב שמה שאנחנו כאן תפסנו אתמול כמשמעותי, סינוואר ובני משפחתו רצים במנהרות, בפועל אין לזה שום אפקט. מעבר לכך שהסרטון אכן לא רלוונטי להיום, יש פה מהצד הישראלי ניסיון לשלוח מסר ולהפעיל לחץ, 'אנחנו עוקבים אחריך, מי בני המשפחה שלך ואיך אתה זז ממקום למקום'. עניינית כרגע ארבעה חודשים לאחר התרחשות האירוע במנהרה, אני לא חושב שיש לזה איזשהו אפקט".

"כמו שאני רואה את הצד החמאסי בעניין, זה אפילו לא מכה קלה בכנף. גם אם אנחנו נראה מחר סרטון מנובמבר ומחרתיים מדצמבר, לא נראה לי זה מה שיטה את הכף מבחינת הלחץ", הסביר. "מה שאנחנו ראינו בכל מה שנוגע לעמדות חמאס לגבי סיום הלחימה זה תזוזות מאוד מינוריות, למרות כל הלחץ הצבאי המשמעותי מאוד וההישגים גם בח'אן יונס וגם ברפיח, ונחישות ישראלית שמשודרת כלפי חוץ לגבי פעולה באזור הדרומי, ישראל לא משדרת שהיא מרימה ידיים וגם לא נרתעת מהלחצים שמצרים מפעילה - בינתיים לא ראינו אותם יורדים יותר מדי שלבים בסולם".

"לפעולות הצבאיות בח'אן יונס וברפיח - יש אפקט"

לאור אמירותיו תהו צמד המגישים מה כן עשוי להשפיע על עמדות חמאס במשא ומתן, ואביתר השיב: "מה שיכול להשפיע זה חיסולים, כשאנחנו נגיע לחמישייה הפותחת ברמה המעשית, בינתיים לא הגענו לטופ 5. הדבר השני זה לנסות ולהגיע כמה שיותר גם לחילוצים של חטופים. והדבר הנוסף, לחץ חיצוני, גם קטארי מצרי, שלא מרשים במיוחד, לפחות לפי מה שאני מתרשם כרגע. הוא לא מגיע אליהם עד נקודות התורפה המשמעותיות. ישראל בהקשר הזה יכולה לצפות, לפעול ללחץ קטארי מצרי עוד יותר משמעותי על חמאס. אלו המנופים שיש".

"בהקשר הצבאי, פעולות צבאיות נמשכות גם בח'אן יונס וגם ברפיח, יש להן אפקט. האם זה מעביר את החמאס מעל החומה? אני חושב שעוד מוקדם לומר זאת. אני חושב שבכל מה שנוגע לפעולות שהצבא עושה, והן מוצלחות, גם בכל מה שנוגע לשליטה. ניסיון ישראלי לשלוט בסיוע ההומניטרי - שם אין לנו הצלחות גדולות. לנהל מנגנון בתוך רצועת עזה, בינתיים זה ללא הצלחה. גם האו"מיניקים בורחים מהטיפול בסיוע ההומניטרי", הוסיף.

לסיום ציין אביתר כי "יש בהחלט נקודה שבה ישראל לא מצליחה או לא מנסה ללחוץ כמו שצריך. בסוף, כל מה שקשור להנעה של האוכלוסייה במצב הומניטרי קשה, גם אם מחר יהיו עוד תמונות קשות מעזה, בינתיים אין לזה אפקט על הנהגת החמאס, בוודאי לא כמו שהיינו רוצים".

חמאס יחיא סינוואר בריחה מנהרה מלחמת חרבות ברזל אלון אביתר רדיו 103FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד