י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
השגחה עליונה

רב מגרמניה מנע שריפת גופת יהודי בטקסס

יהודי שנפטר בטקסס רצה שגופתו תישרף, אך הוא זכה לקבורה יהודית לאחר השגחה פרטית בעניינו. שני רבנים מיוסטון וגרמניה, עזרו למנוע את שריפת גופתו. הרב טען למשפחה: "הנאצים שרפו גופות של יהודים מתים. בדיוק כמו שעשה חמאס ב-7 באוקטובר"

רב מגרמניה מנע שריפת גופת יהודי בטקסס
הרב דוד גולדשטיין בהלווית דודו, דני קרסון צילום: chabad.org

לפני שדני קרסון מגלווסטון, טקסס, נפטר בחודש שעבר, הוא ואשתו החליטו שישרפו את גופתו רח"ל. אבל שני רבנים, האחד אחיינו מיוסטון, השני מגרמניה, הצליחו לעזור להביא לקבורה את היהודי רגע לפני שגופתו נשרפה.

"דני קרסון לא היה שומר מצוות"  אמר הרב דוד גולדשטיין, מאנשי בית חב"ד במערב יוסטון על דודו. אולם כשקרסון הובא למנוחות, נערכה לו הלוויה יהודית עם מניין, אמרו קדיש וחברה קדישא דאגו שהכל יעשה על פי ההלכה היהודית.

כשגולדשטיין ורעייתו, אליסה, עברו למערב יוסטון ב-1998, הרב הקפיד לשמור על קשר עם המשפחה, למרות ריחוקם מהדת.

הרב גולדשטיין כיבד את רצונותיהם אך גם הכניס לביתם מצוות מסוימות, כמו ללמד את בנם כיצד להניח תפילין . כשקרסון לקה בהתקף לב מסיבי לפני יותר מעשר שנים, הרב גולדשטיין התפלל איתו להחלמה מהירה.

"רציתי לתת להם קצת תחושה של יידישקייט", הסביר הרב גולדשטיין לאתר chabad.org והוסיף כי רבים מהצעותיו בנוגע לדת נדחו לעתים קרובות. זו הסיבה שהוא לא הופתע כשקיבל טלפון מדודתו שאמרה שקרסון נפטר וההלוויה תהיה בטקס מיוחד, ואחריה גופתו תישרף.

"כשדודה שלי סיפרה לי על השריפה, שאלתי אם זה נושא לדיון, והיא אמרה 'לא'. אז החלטתי לוותר על זה", אמר.

בהשגחה פרטית היה ביוסטון באותו זמן הרב יצחק מנדל וגנר, רבה של הקהילה היהודית של קרפלד, גרמניה, שביקר בקהילת יוסטון. הוא נפגש עם הרב גולדשטיין, שסיפר לו על שריפת הגופה המתוכננת, הרב מגרמיה החליט לפעול.

chabad.orgהרב וגנר והרב גולדשטיין בבית חבצילום: chabad.org

"תמיד הרגשתי שכל מה שאנחנו עושים, כל מה שאנחנו רואים נשלט על ידי השגחה פרטית", אמר הרב וגנר, "אנחנו צריכים לפקוח את העיניים כדי לראות את זה, אבל חשוב להבין שאין צירופי מקרים אקראיים בחיים", אמר הרב וגנר. "אם אתה שומע בעיה של אדם אחר, זה סימן שהעמידו אותך במקום כדי לעזור לו. אחרת, הבעיה לא היתה מגיעה לאוזניים שלך".

"מיד הכנו יחד תוכנית מגירה והעלינו את הטיעונים הטובים ביותר נגד ביצוע השריפה", הסביר הרב וגנר.

הטיעון של הרב וגנר היה על מה שעשו הנאצים לגופות של יהודים מתים. "שרפו אותנו. בדיוק כמו שעשה חמאס ב-7 באוקטובר. אנחנו לא יכולים לאפשר לאחינו היהודים לעשות את אותה אכזריות שעשו לנו אויבינו".

זה היה הטיעון שלדעת הרב גולדשטיין אולי הניע את דודתו לשנות את דעתה.

“שלחתי הודעה לדודה שלי ואמרתי שאני יושב ליד רב גרמני מומחה לליל הבדולח והשואה. הוא שבור כל יום מזה ששרפו יהודים בתנורים. הוא מתחנן בפניכם לא לעשות את מה שהנאצים עשו", סיפר הרב גולדשטיין.

"באותו בוקר, היא שלחה לי הודעה ואמרה שהיא תבקש ממנהל הלוויה לעכב את שריפת הגופה ושאני צריך לעשות סידורים לקבורה יהודית ולסייע בעלות".

זה לקח כמה שעות ושיחות טלפון רבות, אבל הרב גולדשטיין הצליח להביא את הנפטר לקבורה יהודית לאחר שיהודים מהאזור נרתמו לכך.

הרב וגנר אמר: "מנעתי שריפת גופות בעבר, בסוף ההלוויה, דודה שלי ניגשה אלי ואמרה שהיא כל כך שמחה שעשינו את זה בשבילו. לא היה לה כסף. היא גילתה שכששלחתי לה הודעה לראשונה, היא הייתה נסערת ודיבורים על השואה נגעו בה. היא לקחה את הזמן לעכל את מה שאמרתי לה והבינה שזה הדבר הנכון לעשות".

חב"ד טקסס יוסטון לוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד