ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
היום שאחרי

ארה"ב ומדינות ערב מתכננות להכריז על מדינה פלסטינית

ארה"ב ומדינות ערב מתכננות ליום שאחרי המלחמה, ובודקות ציר זמן למדינה פלסטינית. הפסקת אש ראשונית לשחרור חטופים נתפסת כהזדמנות להצגת הסכם שלום חדש

ארה"ב ומדינות ערב מתכננות להכריז על מדינה פלסטינית
מהומות פלסטינים צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

ממשל ביידן וקבוצה קטנה של בכירים במזרח התיכון עובדים על תוכנית מפורטת ומקיפה לשלום ארוך טווח בין ישראל לפלסטינים, לרבות לוח זמנים להקמת מדינה פלסטינית, שניתן יהיה להכריז עליה כבר בשבועות הקרובים.

הדחיפות של המאמץ קשורה ישירות לנסיון הסכם הפסקת אש בלחימה ושחרור החטופים המוחזקים בעזה על ידי חמאס.

הפסקת אש ראשונית, שצפויה להימשך לפחות שישה שבועות, תספק זמן לפרסם את התוכנית לציבור, לגייס תמיכה נוספת ולנקוט את הצעדים הראשוניים לקראת מימושה, לרבות הקמת ממשלה זמנית פלסטינית, על פי גורמים אמריקאים וערביים. המתכננים מקווים שיושג הסכם לפני תחילת הרמדאן, שמתחיל ב-10 במרץ.

"המפתח הוא עסקת חטופים", אמר בכיר אמריקאי אחד מבין כמה דיפלומטים אמריקאים וערבים שדנו בנושא ל'וושינגטון פוסט'.

העיתון מדווח כי מצרים, ירדן, קטאר, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ונציגים פלסטיניים, בנוסף לארה"ב - פועלים להגיע להסכמה בינם לבין עצמם בנושא, אך יש חששות חדשות כי מתקפה ישראלית הממשמשת ובאה על רפיח, תעמיק את המשבר בעזה ותקבור גם את עסקת החטופים וגם את מאמצי השלום ארוכי הטווח.

האמריקאים סקפטיים לגבי הסכמת ישראל לפנות את מאות אלפי הישראלים ביהודה ושומרון בגדה המערבית, הקמת בירה פלסטינית במזרח ירושלים, שיקום עזה, והסדרי ביטחון. התקווה היא שלישראל יוצעו גם ערבויות ביטחוניות ספציפיות ונורמליזציה מול סעודיה ומדינות ערביות אחרות שיהיה קשה לסרב להן.

המדינות המעורבות מקוות לדון בתוכניות שלהן עם מנהיגים מאירופה ומחוצה לה בוועידת האבטחה השנתית של מינכן שתתחיל ביום שישי.

בכיר ערבי אמר שצריך לכלול את הזרוע המדינית של חמאס בשיחות, אם לא בממשלה העתידית. "אנחנו צריכים שם מישהו שמייצג אותם כדי להבטיח שהם יהיו עם זה", אמר הפקיד.

"אם לא, והם לא יהיו מרוצים מזה, יהיה לנו את המאבק בין הפתח ואת החמאס שוב", אמר הבכיר, בהתייחסו לעימותים קודמים בין שתי הקבוצות הפלסטיניות שהובילו בסופו של דבר לבחירתו של חמאס בעזה. "אבל אם הם יכולים להשיג שנתיים של יציבות ושגשוג תחת ממשלה מתחדשת, אמר "אף אחד לא יבחר בחמאס" בקלפי.

 

 

מדינה פלסטינית ארצות הברית מלחמת חרבות ברזל חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד