י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
להיות או לחדול

מדרון חלקלק: החרדים חייבים לעמוד בפרץ | דעה

אם הציבור החרדי ישבר תחת הלחץ שמפעילים עליו גורמים שונים - מבפנים ומבחוץ, ויקדם גיוס כולל לצעיריו, הוא יפגוש בקצה התהליך את סופה של היהדות החרדית. השגרה תשוב, צה"ל יחתור לצבא קטן וחכם, אבל יקיץ הקץ על חברת הלומדים | יחיאל גלאי

מדרון חלקלק: החרדים חייבים לעמוד בפרץ | דעה
בחורי ישיבות צילום: שוקי לרר

בפתח תוכנית הסאטירה הפופולרית 'ארץ נהדרת' ששודרה אמש (רביעי), הוצג מערכון שבו נראים שני קציני נפגעים, נושאי הבשורה, נוקשים על דלת ביתו של חרדי שמתגורר בבני ברק כדי לספר לו כי בנו נפל בקרב. 

שניות לאחר מכן, מתברר כי שני הקצינים בעצם טעו בכתובת ובמקום להגיע לבית ברחוב ז'בוטינסקי ברמת גן, הם הגיעו לאותו הרחוב, רק בעיר הסמוכה בני ברק. במערכון, שנועד לשקף את האי-שוויון בנטל, מוצג החרדי באופן נלעג, במטרה להגביר את אפקט ההסתה נגד החברה החרדית בתקופה רגישה במיוחד לעם ישראל.

מערכון זה, שזכה לגינויים של אנשי תקשורת רבים מהמגזר החילוני שזעמו על השימוש הציני בנופלים ועל המסר המסית, הוא חלק מקמפיין שמתקיים בחודש האחרון ביתר שאת ותכליתו היא להפעיל לחץ כבד על המגזר החרדי כדי שזה ישנה את פניו, ויוציא את צעיריו מהישיבות היישר ללשכות הגיוס.

לקמפיין המתוזמר הזה, בניצוחו הלא רשמי של ערוץ 12, שותפים פוליטיקאים, אנשי תקשורת, כולל חרדים, שמאורעות המלחמה ומפגשים עם לוחמים בשטח שבשו את השקפתם והובילו אותם להצטרף בחדווה לקמפיין שתכליתו להביא לסופה של החברה החרדית המוכרת, שמשמרת את מסורת בית אבא בת אלפי השנים ולהוביל מגמת חילון.

ב"שש אחרי המלחמה", אחרי שנחסל את חמאס, נביא לסיום סאגת החטופים הכואבת ותושבי הצפון ישובו לביתם אחרי הסכם, כזה או אחר, עם לבנון, השגרה תשוב. צה"ל יחזור למתכונת של צבא קטן וחכם, אך אם החרדים ישברו תחת הלחץ, את הנעשה לא יהיה ניתן להשיב.

למרות ההבטחות, צה"ל אינו מסוגל להחזיק צבא במתכונת ישיבתית. לכן, אולי בהתחלה יעשה מאמץ לבוא לקראת הצעירים החרדים שיתגייסו, אך בסופו של דבר החרדים הם אלה שיתקרבו לחברה החילונית ויפסיקו להקפיד על שלל דברים שכיום הם בליבת היהדות החרדית.

אם תחל מגמת גיוס כוללת של צעירי החברה החרדית, יהיה זה אקורד הסיום למגזר כפי שהכרנו עד היום ותחילת תהליך שבקצהו לא יהיו יותר חרדים. יהיו דתיים, אולי מסורתיים לצד חילונים. חרדים לא. 

ולכן, העת הזאת היא קריטית לעתיד חברת הלומדים. האם החרדים יכנעו ללחץ הכבד שמופעל עליהם ובצל המצב המורכב (אך הזמני) ישנו סדרי עולם ובכך למעשה יגזרו על סופה של החברה החרדית החשובה כ"כ לעתיד עם ישראל, או האם יעמדו בפרץ, לא יכנעו למניפולציות תקשורתיות ויפנימו את גודל השעה. בחודשים הקרובים נדע.

גיוס בחורי ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 99 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד