כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

4 המיומנויות החברתיות שחשוב שנפתח אצל ילדינו

חשוב ללמד את הילד להפריד בין דברים שפחות חשובים לו ובהם הוא יכול להתגמש ובין דברים שיותר חשובים לו ועליהם הוא צריך לדעת כיצד לנהל סוג של משא ומתן עם חבריו בדרך של שאילת שאלות

4 המיומנויות החברתיות שחשוב שנפתח אצל ילדינו
מיומנויות חברתיות צילום: פיקסלס

בתקופה בה זמנם הפנוי של ילדינו מתחלק בין מסכים לחברים, "שרירי" המיומנויות החברתיות מתפתחים קצת פחות.

כהורים, ברור לנו שאלו שרירים קריטיים להצלחת ילדינו  בהמשך חייהם. לכן, בבית, בסופי שבוע ובזמן משפחה, נייצר לילדים הזדמנויות לאמן ולחזק אותם. נשים לב האם הם יודעים לגלות גמישות חברתית, האם הם מתחשבים באחרים, עד כמה הם אסרטיביים והאם הם יודעים לווסת את רגשותיהם או נוטים להתקפי זעם.

אלו הם 4 המיומנויות והכישורים שחשוב שנחזק:

1.   גמישות חברתית

גמישות חברתית היא אחד העקרונות החשובים ביותר בנוגע למיומנות חברתיות אצל ילדים. ילד שלא יודע להתגמש יתקשה להשתתף במשחקים עם ילדים אחרים ועלול להפריע למשחק להתנהל כהלכה.

חשוב ללמד את הילד להפריד בין דברים שפחות חשובים לו ובהם הוא יכול להתגמש ובין דברים שיותר חשובים לו ועליהם הוא צריך לדעת כיצד לנהל סוג של משא ומתן עם חבריו בדרך של שאילת שאלות.

במילים אחרות, ילדים צריכים לדעת מתי להיות מובילים ומתי כדאי לתת לאחרים להוביל.

את האימון "על יבש" רצוי לבצע בסיטואציות חברתיות בקרב המשפחה הקרובה על מנת שהילד כבר יוכל לעשות זאת בעצמו כשיקלע לסיטואציה חברתית עם בני גילו.

2.   להתחשב באחר

גמישות חברתית הוא אומנם חשובה, אך יש להבין את ההבדל בין להיות מוביל/מובל לבין מצבים של החרמות וחוסר התחשבות ברור ברגשות או ברצונות של האחר.

ילד מוביל חייב להבין שהתנהגות תקיפה או שלילית כלפי ילד אחר לא הופכת אותו לפופולרי יותר, וגם אם עכשיו כולם מעריצים אותו, בהמשך הוא עלול להיתפס כתוקפן ו"לא נחמד".

גם כאן המחויבות שלנו כהורים היא להציג התנהגות חיובית בסיטואציות בהן הילד משתתף איתנו ולהראות לו שצריך להתחשב באחר אפילו אם לנו זה לא תמיד נוח. לדוגמה, אם אנחנו עושים "על האש" כחלק ממסיבת סוף שנה בכיתה בשיתוף עם הורים אחרים, עלינו לוודא כי יש גם מנות צמחוניות או טבעוניות למי שאינו אוכל בשר.

3.   אסרטיביות

בניגוד לגמישות חברתית שנוגעת לספקטרום רחב מאוד של ילדים, אסרטיביות היא תכונה שלרוב קשה יותר לילדים הביישנים והמופנמים לבטא אותה. הם בדרך כלל יעדיפו לרצות את האחרים. כהורים זה אפילו נוח לנו מכיוון שאנחנו נמנעים מעימותים ו"מקבלים" ילד מאוד ממושמע, אבל בטווח הרחוק חשוב שילדים כאלו ילמדו להיות גם אסרטיביים כשצריך.

על מנת ללמד את הילדים להיות אסרטיביים, כהורים עלינו לשים לב מתי הם מתרצים במהירות ודווקא אז לשאול אותם אם זה באמת מה שהם רוצים, או שאולי הם אומרים כן רק כי אנחנו אלו שיזמנו. אם הילד נפתח אלינו אפשר להפוך את הרגע הזה לשיחה פתוחה ולשאול עוד שאלות כמו למשל "האם יש משהו מעצבן במה שהצעתי?", "למה את מעדיף משהו אחר?" וכו'.

4.   שליטה בכעסים

אחת מן המיומנויות החברתיות החשובות ביותר היא שליטה בכעסים וויסות רגשי. כאן יש בדרך כלל קשר ישיר בין ההתנהגות שלנו כהורים ובין היכולת של הילד לשלוט בכעסים שלו. בסופו של דבר, הילד שלנו רואה את ההתנהגות שלנו כמודל לחיקוי והמעשים שלו משקפים את אלו שלנו.

ככל שאנחנו כהורים נלמד לווסת את התגובות שלנו בצורה טובה יותר, כך גם יהיה קל יותר לילד לווסת את עצמו. על הנייר זה נשמע הרבה יותר קל מאשר במציאות, אבל אפשר בכל זאת לנסות ולקחת פסק זמן, להתרחק. לא תמיד חייבים להגיב באותה השנייה. אם בן הזוג השני נמצא, אפשר לתת לו להגיב.

עוד על קשיים חברתיים אצל ילדים ושיפור כישורים ומיומנויות חברתיות >>

אם נזהה קושי לאורך זמן, אם הילד מתקשה להחזיק חברויות ולהשתתף באופן פעיל בפעילויות קבוצתיות, מומלץ להעזר באיש מקצוע להדרכה הורית וטיפול אישי או קבוצתי.

קבוצות טיפוליות לשיפור מיומנויות חברתיות

עד כמה שאנחנו כהורים רוצים לעזור ולהתחבר אל הילד, לפעמים דרוש טיפול ואימון בקבוצה בהנחיית איש מקצוע טיפולי.

הקבוצה מתאימה לכל מגוון ההתמודדויות: גם לילדים שקטים ומופנמים שלא תמיד מצליחים להשתלב, אבל גם לילדים שדווקא הדומיננטיות שלהם מקשה עליהם לקרוא ולהבין את האחר.

הקבוצות בדרך כלל מתחלקות לגילאים צעירים ולקבוצות נוער, כאשר בגילאים הצעירים הפעילות משחקית יותר בעוד שבקבוצות הנוער התקשורת היא בעיקר מילולית והפעילות ממוקדת יותר במיומנויות ספציפיות.

חשוב שהטיפול הקבוצתי ילווה במפגשים פרטניים של ההורים עם המטפל. מפגשים אלו הם המקום לשתף במה שחווה הילד ולקבל כלים והכוונה מקצועית שתסייע לו בהתבגרותו.

לטיפים, מאמרים, סרטונים ומידע על טיפול קבוצתי או פרטני, הכנסו לאתר אקספרטס טיפול רגשי >>

מיומנויות חברתיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד