י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ננזפו

חיל האוויר קבע: הקצינים אחראים לתאונת המסוק

לאחר ועדת חקירה שהוקמה לחקירת אירוע התרסקות מסוק העטלף לפני כשנתיים, מפקד חיל האוויר קבע כי שני קצינים בכירים בדרגת סא״ל נושאים באחריות פיקודית לחלק מן הפערים והליקויים, בהתייעצות עם מפקדים בכירים הוחלט לנזוף בשני הקצינים

חיל האוויר קבע: הקצינים אחראים לתאונת המסוק
מסוק עטלף, ארכיון צילום: דובר צה"ל

חיל האוויר השלים את תהליך בחינת האחריות הפיקודית ומימוש המלצות צוות המומחים לתאונת מסוק העטלף שאירעה בינואר 2022

הליך התחקור, לרבות בחינת האחריות הפיקודית, של תאונת מסוק העטלף שהתרחשה ב-3 בינואר 2022 הסתיים.

התאונה התרחשה ב-3 בינואר 2022, ב' בשבט תשפ"ב, במהלך טיסת אימונים בלילה חשוך מעל הים, מול חופי חיפה, בדרכו של המסוק חזרה לבסיס חיל האוויר רמת דוד, כתוצאה מכשל טכני נדיר במסוק.

בתאונה נספו סגן מפקד בסיס רמת דוד, סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל וסגן מפקד טייסת "מגיני המערב", רב-סרן חן פוגל ז"ל, שני לוחמי צוות אוויר מיומנים ומנוסים, ובה ניצל סרן רון בירמן, קצין הסיור המוסק מזרוע הים.

בעקבות התאונה, מפקד חיל האוויר דאז הורה על הקמת צוות מומחים.

צוות המומחים מצא פערים וליקויים מקצועיים שונים בהתנהלות גורמי חיל האוויר לאורך השנים, בנושאים הקשורים להפעלת מסוקי ה״עטלף".

כמו כן, קבע הצוות כי חלק מן הליקויים אינם קשורים באופן ישיר להתרחשות התאונה, אך ייתכן שהשפיעו על הסיכוי להתרחשותה, וכי חלקם קשורים להתרחשות התאונה, אך לא ניתן לקבוע את מידת השפעתם על היווצרות הכשל שהוביל לתאונה.

בהתייעצות עם מפקדים בכירים בחיל האוויר, החליט מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, לנזוף בשני קצינים בכירים שנמצא כי הם נושאים באחריות פיקודית לחלק מן הפערים והליקויים:

קצין בדרגת סא״ל, על פערים באחזקת המסוק בציוד הקרקע בטייסת, בבדיקות חיוניות ובתרגול.

קצין בדרגת סא״ל (מיל׳) על פערים בתחום וציוד הבטיחות וההצלה ועל פערים באחזקת המסוק בציוד הקרקע.

יצוין, כי על אף הליקויים המקצועיים, צוות המומחים מצא גם כי המפקדים ביצעו תהליכים רבים כדי לצמצם מוקדי סיכון ידועים ומוכרים. מפקד חיל האוויר סבר שלא נמצאה התרשלות של המפקדים באירוע, אולם קבע שבהתאם לסטנדרט הפיקודי המצופה ממפקדים בכירים, הם נושאים באחריות כוללת לליקויים שנמצאו, כל מפקד לפי תחומי אחריותו.

חיל האוויר תאונת מסוק עטלף ועדת חקירה התרסקות מסוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד