ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
הסקירה המלאה

בשלומי אמונים חושפים: מאחורי הקלעים של הפיצול באגודת ישראל

בטאון שלומי אמונים מפרסם הבוקר סקירת ענק על מאחורי הקלעים של הפיצול באגודת ישראל במהלך מערכת הבחירות המוניציפלית | אשדוד, בית שמש, אלעד, עמנואל, קרית גת ובני ברק: הסקירה המלאה

יונתן זינדל, פלאש 90
יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל פלאש 90

עיתון 'המבשר', בטאון סיעת 'שלומי אמונים', מפרסם הבוקר (שישי) בסקירת ענק את מאחורי הקלעים שהובילו לפיצול באגודת ישראל - "לדמותה של התנהלות אנוכית וחשיבה צרה - עוולות זועקות מלבבות רותחים". בכתבת ענק מתגלה האמת על התנהלות עסקני הסיעה המרכזית בחודשים האחרונים באשדוד, בית שמש, אלעד, עמנואל, קרית גת ובני ברק.

בפתח הסקירה מוסבר כי "רבים וגם טובים, חסידים ואנשי מעשה, מתהלכים בימים אלו ושואלים: הזאת נעמי? הזאת היא התנועה שיסדוה גדולי הדורות, ארזי הלבנון, מרנן ורבנן מצוקי ארץ?! היתכן שעינא בישא אכלה כל חלקה טובה? עבורם, ועבור כל מי שחפץ באמת לאמתה, חובה לשטוח את הדברים".

על פי הסקירה, נציגי הסיעה המרכזית קידמו בקיץ את "דיל חמש הערים" עם ש"ס (בני ברק תמורת אלעד, אשדוד, בית שמש וקרית גת). במצב זה, אגו"י היתה מקבלת אמנם ראש עיר בבני ברק אבל מאבדת ראש עיר באלעד ובעמנואל את נציגם של חברי מועצג"ת ומסכנת ראש עיר בביתר עילית, וכן נפגעת במעמדה המרכזי במספר עיריות (בית שמש, גבעת זאב, פתח תקוה, טבריה, צפת ועוד).

באשדוד, נציג מטעם הסיעה המרכזית סיכם עם ש"ס כחלק מדיל חמש הערים שאגו"י תוביל להדחת ראש העיר המכהן באשדוד (שהינו שומר תומ"צ) ושותף נאמן לאגו"י. התברר שזה בניגוד לעמדת סיעות מחזיקי הדת, המאוחדת ושלומי אמונים, ואף בניגוד לדעתו של נציג הסיעה המרכזית באשדוד יחיאל וינגרטן.

בהתייחס למצב במועצת העיר נכתב עוד כי "הלוואי וכל זה היה נמנע, לו רק היה מעניקים באשדוד על פי הכללים והקריטריונים אותם הם עצמם דורשים ומקבלים מסיעת שלומי אמונים וסיעת מחזיקי הדת, בערים בהם הסיעה המרכזית לא המובילה והמחליטה. אילו כן, היתה היום אגודת ישראל באשדוד מאוחדת ומלוכדת. חבל".

על דיל בית שמש-בני ברק נכתב כי לו היו דגה"ת דורשים תמיכה בנציגם בבית שמש במסגרת ההסדר להסרת הווטו בבני ברק ולתמיכה בנציג הסיעה המרכזית, היו כל הסיעות באגו"י מסכימים ומבינים זאת. שעות ספורות לפני הגשת הרשימות שוחח זייברט עם ח"כ אשר וסוכם שהחתימה תתבצע במיידי לאחר הגשת הרשימות.

עוד נחשף כי הדרישה של נציגי הסיעה המרכזית בחודש אלול הייתה לנתק מגע מדגל התורה ברחבי הארץ, דרישה שלא התקבלה על ידי אף סיעה באגו"י. לו היתה דרישה זו מתקבלת, היינו מסכנים את מעמדה ומרכזיותה של אגודת ישראל ברוב הריכוזים החרדים המרכזיים.

עוד מוזכר כי דווקא שלומי אמונים היו אלו שפעלו להסרת הווטו על זייברט, ההסכמים שנעשו בין חלקים מאגודת ישראל לבין מפלגת דגל התורה בערים רבות ברחבי הארץ (אלעד, בית שמש, ביתר עילית, גבעת זאב, טבריה, צפת ועוד ועוד). זה הביא להפשרת והרגעת היחסים ובסופו של דבר הווטו הוסר ואגודת ישראל קיבלה את ראש עיריית בני ברק בקדנציה הקרובה.


בסקירה נכתב בפירוט על ההתערבות הבוטה של הסיעה המרכזית בפריימריז הפנימיים של שלומי אמונים בבני ברק, אך בעיתון מסכמים את הפרשה בכך ש"למרות ההתערבות הפוגענית שלהם בהחלטות סיעת שלומי אמונים, לאחר שנסיונם לא צלח וראשי הקהילות הכלל חסידיות בעיר הם אלה שבחרו את נציגי הסיעה למועצת העיר, הבליגו ב'שלומי אמונים' על נסיונות הפגיעה והובילו יחד עם נציגי הסיעה המאוחדת ונציגי סיעת מחזיקי הדת מו"מ לשותפות מלאה וכנה מול הרב זייברט".

על המו"מ בתוך אגו"י בבית שמש נכתב, לאחר יותר מ־10 פגישות ושיחות בין הנציגים המקומיים בבית שמש במטרה להגיע להסכמה על הריצה למועצת העיר, פנו הנציגים המקומיים לקבל את הסכמת הדרג הארצי, ואז הודיעו נציגי הסיעה המרכזית כי אין להם מנדט להתקדם.

כאשר פנו לסיעה המרכזית כדי להתקדם עם ההסכם בבית שמש ולנסות להגיע להבנות, נאמר ששני הבכירים בסיעה טסים לחופשה באירופה לסירוגין (כשהאחד מגיע – השני נוסע) והפגישה חייבת להיות בנוכחות כל העוסקים בדבר ולכן הפגישה תדחה לתחילת חודש אלול.

"בבני ברק ובאשדוד, למשל, ברור לכולם באיזהיחסיות מחלקים את משאבי הציבור. כך גם בירושלים ברור למי הבכורה. אלא ש'שלומי אמונים' מבקשת להבין מדוע דווקא בבית שמש אסור שיוברר למי הבכורה ואיך יחולקו משאבי הציבור בקרב קהילות הקודש, ובאיזו יחסיות".

על אלעד נחשף, כי עד אמצע חג סוכות צירפו שמונה מתוך 10 חברי מועצג"ת שליט"א את חתימתם, תמיכתם וברכתם במועמדותו של הרב ישראל פרוש לראשות העיר אלעד ותמיכה ברשימת אגודת ישראל – ג' בעיר. ש'שלומי אמונים' פנו למזכ"ל התנועה שיתערב באלעד לטובת מועמד אגו"י ונציג מועצג"ת, הוא ענה שאין לו יכולת להשפיע על הסיעה המאוחדת באלעד.

גורמים מאגו"י שדיברו עם מוטי בבצ'יק שמעו כי לסיעה המרכזית אין מה להתערב באלעד כי אין להם קהילה בעיר. חשוב לציין שראשי חסידות גור שביקשו בעבר – קיבלו סיוע מעיתון 'המבשר' במאבק נגד עיריית ערד, כך נוהגים בין חברי אותה מפלגה. ולכן גם לא נהוג להפנות עורף כשנוח, בטענות שלא קשור כי אין חסידי גור באלעד, מה שלימים התברר גם כלא נכון, כאשר נציגים מחסידות גור פעלו אקטיבית עם איומים ולחצים באלעד להצטרף לויזניץ בתמיכה בנציג ש"ס לראשות העיר אלעד.

"והאגודאי הממוצע תמה ושואל: האם זאת הדרך שבה התנהלנו עד היום באגודת ישראל? לחבור למועמד של מפלגה אחרת בגלל תפקיד או הבטחה כלשהי או לחלופין בגלל תלונות – שלא נתבררו – שיש על נציג מסוים? האם יש תקדים שסיעה בתוך אגו"י תעשה שבת לעצמה?".

על הבחירות בעמנואל נכתב כי החסידויות הגדולות הן סלונים ובאיאן, שבחרו להתאחד סביב המועמד יהודה שפיצר, שנבחר בברכת חברי מועצג"ת כ"ק מרן אדמו"ר מסלונים וכ"ק מרן אדמו"ר מבאיאן. זה לא מנע מנציגים בסיעה המרכזית לגבות את ראש העיר המכהן שהינו חסיד גור, בעוד שכהיום אין שם אפילו מנין של חסידי גור. האם יעלה על הדעת שנציג מסיעה מסוימת יתמודד בעיר ערד או חצור?! האם זה יעבור בשתיקה?!

לגבי קרית גת נחשף, נציג הסיעה המרכזית שולב ברשימה המשותפת עם ש"ס במסגרת הדיל הארצי, נציגים במפלגה שמו וטו על נציג סיעת מחזיקי הדת. זוהי חציית קו אדום ושבירת מוסכמות שעד היום היו מקובלים באגו"י: אין וטו, ואין התערבות של סיעה אחת, בזהות נציג של סיעה אחרת. במאמר המוסגר, וטו בבני ברק זה פסול, וטו באלעד או בקרית גת זה בסדר?

המאמר חריף על המצב באגודת ישראל נחתם באמירה כי "אילו היו נציגי הסיעה המרכזית פועלים ביושר ובשותפות אמת, תוך קביעת כללים אחידים וברורים יחד עם נציגי יתר הסיעות המרכיבות את אגודת ישראל, היינו היום התנועה המגובשת והמאוחדת ביותר בציבור החרדי. אבל כשהכללים והדרישות והתנאים משתנים ממקום למקום לפי האינטרס והצורך, לצערנו הדבר הוביל לפילוג מיותר וכואב בתוך אגודת ישראל".

שלומי אמונים אגודת ישראל בחירות מוניציפליות 2023 עיתון המבשר מאיר פרוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד