ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
קן צרעות

הכירו את בית חולים נאצר שם הוחזקו חטופים

מאז תחילת המלחמה קיבל בית החולים מספר משלוחי סיוע רפואי מטעם הצלב האדום הבינלאומי שכלל ציוד רפואי עבור חדרי הניתוח וחדר המיון. מחבלי חמאס וג'יהאד איסלאמי שהשתתפו בטבח בשבעה באוקטובר, בחרו להסתתר דווקא שם

הכירו את בית חולים נאצר שם הוחזקו חטופים
בית החולים 'נאצר' צילום: מכון מאיר עמית

בית החולים נאצר בח’אן יונס הוא בית חולים ממשלתי השייך למשרד הבריאות ברצועת עזה אשר בשליטת חמאס. הוא נחשב כבית החולים הגדול ביותר בדרום רצועת עזה, השני בגודלו ברצועה לאחר בית החולים אלשפאא’ בעיר עזה, והוא מעניק שירותים רפואיים לכ-800 אלף תושבים.

בית החולים הוקם בשנת 1960 ועם השנים עבר מספר שיפוצים והרחבות. כיום הוא כולל בתוכו שלושה בתי חולים: בית החולים נאצר, יאסין ואלתחריר.

מאז תחילת המלחמה ובמהלכה קלט בית החולים מספר רב של נפגעים. זאת, לצד תושבים רבים שהוא משמש להם כמתקן מחסה.

בית החולים נמצא כיום בתפוסה מלאה וזו גם הסיבה לכך שירדן הקימה בית חולים שדה באזור ח’אן יונס במטרה להוריד את העומס מבית החולים. עם תחילת הפסקת האש בעזה (24 נובמבר 2023) קלט בית החולים נאצר חולים ופצועים שפונו מבתי חולים בעיר עזה ובצפון הרצועה.

כמו כן, בשל פעילות כוחות צה”ל בבית החולים אלשפאא’ בעיר עזה, העתיק ד"ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות בעזה, את פעילותו לבית החולים נאצר בח’אן יונס. יתכן גם מחשש שייעצר ע”י כוחות צה”ל בעזה, כפי שנעצר בעבר ד”ר מחמד אבו סלמיה, מנהל בית החולים אלשפאא’.

מאז תחילת המלחמה ועוד טרם הפסקת האש, קיבל בית החולים מספר משלוחי סיוע רפואי מטעם הצלב האדום הבינלאומי שכלל ציוד רפואי עבור חדרי הניתוח וחדר המיון. נראה, כי בית החולים קיבל עדיפות מצד ארגונים בינלאומיים בשל היותו בית החולים הגדול ביותר בדרום הרצועה.

מצפייה בסרטונים ומשידורים חיים מבית החולים נאצר במהלך המלחמה ניתן להצביע בברור על נוכחות של אנשי משטרה של חמאס בכניסה הראשית לבית החולים. במקום נמצאים באופן קבוע מספר כלי רכב מסוג טויוטה, ככל הנראה, כדי לאבטח את המקום ולשמור על הסדר הציבורי.

השבוע התייחס דובר צה"ל לפעולת צה"ל בבית חולים: "בבית החולים נאצר נמצאים כארבע מאות מטופלים ואלפי חוסים בלתי מעורבים. בדיוק מהסיבה הזו מחבלי חמאס וג'יהאד האסלמי הפלסטיני, חלקם השתתפו בטבח בשבעה באוקטובר, בחרו להסתתר דווקא שם. בעקבות חקירות של מחבלים שנעצרו או נכנעו בשטח ועדויות של חטופים שחזרו, אפשר לקבוע כי הוחזקו בעבר חטופות וחטופים בשטח בית החולים. בנוסף, היה בידינו מידע שבמתחם הוחזקו גם גופות חטופים".

בית החולים בח’אן יונס נקרא על שמו של נשיא מצרים לשעבר ג’מאל עבד אלנאצר והוא ממוקם ברחוב אלבחר (הים) בח’אן יונס (רחוב ראשי בח’אן יונס החוצה את העיר ממזרח למערב). קרוב למחנה הפליטים ח’אן יונס.

בנייתו החלה בשנת 1957 והוא החל להיות פעיל בשנת 1960 כאשר המצרים ניהלו את הרצועה. בשנת 1994 הוקם בבית החולים מבנה חדש בן שלוש קומות אשר נקרא בית חולים אלתחריר.

בשנת 2016 שופץ בית החולים הודות לתרומות של תושבים בעיר ובשנת 2017 עבר שיפוץ נוסף והוקמה בו מחלקה קרדיולוגית, מחלקת לב בעלות של 284 אלף דולר תרומת הסהר האדום של קטר. מנהל בית החולים הוא ד”ר נאהצ’ אבו טעימה ומנהל חדר המיון הוא ד”ר מחמד קנדיל. כך מדווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

מצפייה בסרטונים ומשידורים חיים מבית החולים נאצר מאז תחילת המלחמה, אפשר להבחין בנוכחות אנשי משטרת חמאס בכניסה הראשית לבית החולים. מלבד שוטרים במדים ניתן להבחין במספר כלי רכב מסוג טויוטה החונים שם באופן קבוע, ככל הנראה, כדי לאבטח את המקום ולשמור על הסדר הציבורי. כך, למשל, בדיווחים של אבראהים קנן, כתב ערוץ אלע’ד, המדווח לעיתים קרובות מהכניסה הראשית לבית החולים, ניתן להבחין מאחורי גבו בכלי רכב של משטרת חמאס.

צילום מסךמימין: כתב ערוץ אלע’ד מדווח מהכניסה הראשית. מאחוריו מימין אנשי משטרת חמאס בכניסה למיוןצילום מסך

כתב ערוץ אלע’ד מדווח מהכניסה הראשית. מאחוריו אנשי משטרת חמאס בכניסה למיון.

 

 

בית חולים נאצר חמאס מלחמת חרבות ברזל חטופים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד