כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
דיווח בארה"ב

ישראל תקפה צינורות גז גדולים באיראן

ישראל היא זאת שעומדת מאחורי התקפות על צינורות גז גדולים באיראן, כך אומרים גורמים רשמיים. החבלה סימנה הסלמה במלחמת הצללים בין ישראל לאיראן, וגרמה לשיבושים גורפים במספר מחוזות

ישראל תקפה צינורות גז גדולים באיראן
אילוסטרציה צילום: צילום מסך

הניו יורק טיימס מדווח כי ישראל עומדת מאחורי פיצוצים בשני צינורות גז מרכזיים באיראן. גורמים במערב ובמשמרות המהפכה אומרים כי ישראל עומדת מאחורי הפיצוצים בכמה מקומות.

העיתון דיווח כי ישראל ביצעה השבוע התקפות חשאיות על שני צינורות גז טבעי מרכזיים בתוך איראן, ושיבשה זרימת גז בישול למחוזות עם מיליוני אנשים, כך לפי שני פקידים מערביים ואסטרטג צבאי המזוהה עם משמרות המהפכה של איראן.

על פי הדיווח, התקיפות מייצגות שינוי בולט במלחמת הצללים שמנהלות ישראל ואיראן באוויר, ביבשה, בים ובתקיפות סייבר במשך שנים.

ישראל תוקפת מזה זמן רב אתרים צבאיים וגרעיניים בתוך איראן - והתנקשה במדענים ומפקדי גרעין איראניים, הן בתוך המדינה ומחוצה לה. ישראל גם ביצעה מתקפות סייבר כדי להשבית שרתים השייכים למשרד הנפט, מה שגרם להשבתת תחנות דלק ברחבי איראן.

אבל פיצוץ חלק מתשתית האנרגיה של המדינה, זהו סימן הסלמה במלחמה החשאית, כך אמרו גורמים רשמיים ואנליסטים.

הצינורות מובילים גז מהדרום לערים גדולות כמו טהראן ואיספהאן. אחד הצינורות עובר עד אסטרה, עיר ליד גבולה הצפוני של איראן עם אזרבייג'ן.

"התוכנית של האויב הייתה לשבש לחלוטין את זרימת הגז בחורף לכמה ערים ומחוזות מרכזיים בארצנו", אמר שר הנפט של איראן, ג'וואד אוג'י, לתקשורת האיראנית ביום שישי.

אוג'י, שהתייחס לפיצוצים כ"חבלה והתקפות טרור", הפסיק להאשים בפומבי את ישראל או כל אשם אחר. אבל הוא אמר שמטרת המתקפה הייתה לפגוע בתשתית האנרגיה של איראן ולעורר מהומות.

הגורמים המערביים והאסטרטג הצבאי האיראני אמרו כי התקפות צינור הגז מצד ישראל דורשות ידע מעמיק על התשתית של איראן ותיאום מדויק, במיוחד מכיוון ששני צינורות נפגעו במספר מקומות בו-זמנית.

פקיד מערבי אחד כינה זאת תקיפה סמלית גדולה שקל למדי לתקן לאיראן וגרמה נזק מועט יחסית לאזרחים. אבל, אמר הפקיד, הפיצוץ שיגר אזהרה חריפה על הנזק שישראל עלולה לגרום, בזמן שהסכסוך מתפשט ברחבי המזרח התיכון והמתחים גוברים בין איראן ליריביה, בעיקר ישראל וארצות הברית.

מומחי אנרגיה העריכו כי ההתקפות על הצינורות, שכל אחד מהם נמשך כ-1,200 קילומטרים, פגעו בכ-15% מתפוקת הגז הטבעי היומית של איראן.

הפיצוצים אירעו בסביבות השעה 01:00 ביום חמישי שעון מקומי, והפחידו תושבים, שנמלטו מבתיהם ונשפכו לרחובות, על פי דיווחים בתקשורת האיראנית, אנשים תיארו פיצוצים כל כך חזקים שהם התעוררו במחשבה שהוטלה פצצה. לא דווח על נפגעים.

עדיין לא ברור כיצד נפלו הצינורות - אם באמצעות רחפנים, או חומרי נפץ שחוברו לצינורות או אמצעי אחר.

ממשלת איראן מאמינה שישראל עומדת מאחורי המתקפה בגלל המורכבות וההיקף של המבצע. המתקפה, דרשה כמעט בוודאות את עזרתם של משתפי פעולה בתוך איראן כדי להבין היכן וכיצד לתקוף.

צינורות מרכזיים באיראן מובילים גז למרחקים עצומים הכוללים הרים, מדבריות ושדות כפריים, ומפוקחים על ידי שומרים לאורכם של הצינורות. השומרים בודקים את האזורים שלהם כל כמה שעות, כך שייתכן שהתוקפים ידעו על ההפסקות שלהם, כאשר האזור היה בלתי מאויש.

הגורמים המערביים אמרו כי ישראל גם גרמה לפיצוץ נוסף ביום חמישי האחרון בתוך מפעל כימיקלים בפאתי טהראן, שהרעיד שכונה שלמה ושלח זרמים של עשן ואש לאוויר. אך גורמים מקומיים אמרו כי הפיצוץ במפעל, שהתרחש ביום חמישי, נבע מתאונה במיכל הדלק של המפעל.

איראן מלחמת חרבות ברזל ארצות הברית פיצוץ באיראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד