כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
סערת הפרס

האקדמיה נגד שר החינוך: "פגיעה חמורה במעמדו של המדע במדינה"

זאת לאחר שהשר הודיע כי פרס ישראל יוענק השנה רק בקטגוריה "תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית" | המכתב המלא

האקדמיה נגד שר החינוך: "פגיעה חמורה במעמדו של המדע במדינה"
אירוע יום העצמאות. צילום אילוסטרציה: פלאש 90 צילום: פלאש 90

האקדמיה הלאומית למדעים יוצאת במכתב פומבי נגד שר החינוך לאחר שבשבוע שעבר דווח כי השר החליט שפרס ישראל יוענק השנה אך ורק בקטגורית תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית, זאתלראשונה בתולדות הפרסהחשוב והיוקרתי ביותר במדינה. הסיבה היא, כך לפי השר, בעקבות מלחמת "חרבות ברזל".

במכתבם הם כותבים כי "מדינת ישראל מושתתת לא רק על הרעיון של כוח וחיל, אלא, ובעיקר, על רוח. אנו מפצירים בך לחזור בך מהחלטתך ולהודיע שפרסי ישראל יינתנו כתקנם גם למדענים המצטיינים במדינה. ברצוננו להביע את התנגדותנו הנחרצת להחלטתך. מיום היווסדו היה פרס ישראל, החשוב בפרסים המוענקים בארץ, בסיס להוקרת המדינה למדע ולתרבות בתחומיהם השונים. מעולם, גם בימים הקשים ביותר, לא בוטלה הענקת הפרס בתחומים המדעיים.

חיי המדע, המחקר, התרבות והרוח מהווים מרכיב בסיסי וקריטי בעצם קיומה של המדינה, בביטחונה ובחוסנה. המשרד שעליו אתה מופקד הוא אחד האחראיים המרכזיים לקיומם ולקידומם של אלה. חשיבות פרס ישראל לחיי המדע והתרבות במדינתנו משתקפת בקבוצה המרשימה מאוד של זוכי הפרס לדורותיהם, ואת תקנון הפרס קיימו, מאז ומתמיד, שרי החינוך ככתבו וכלשונו.

והם מדגישים כי "אכן, שנה זו מיוחדת במינה. המדינה ואזרחיה עוברים חוויות קשות ביותר וניצבים בפני אתגרים עצומים, וכולנו נדהמים מגילויי הגבורה והערבות המשתקפים במעשיהם של אזרחים רבים ושל גופים אזרחיים שונים".

הם מודים כי "נכון הרעיון שבשנה הזו יינתנו פרסים גם על ערבות הדדית וגילויי הגבורה שהיינו עדים להם מאז אירועי השבת הנוראה, כפי שהחלטת בעבר. אבל זה חייב להיעשות לצד הפרסים המחקריים. לא על חשבונם, ובשום אופן לא במקומם. אין כל מניעה להוסיף פרסים שכאלה, ותקנון פרס ישראל אכן מאפשר זאת. יתרה מכך, שילובם של זוכי הפרס על עבודה מדעית ותרבותית לצד זוכים בגין תרומה למאמץ המיוחד של הימים הקשים האלה יוסיף נופך חשוב למוסד פרס ישראל עצמו, וישדר עוצמה מיוחדת ורגישות נאותה לצו השעה. במיוחד אם תינתן תשומת לב מירבית לארגון טקס צנוע".

אך עם זאת, "מנגד, ביטולו של הפרס בתחומי החקר המדעיים, היצירה ומפעל החיים כפי שהחלטת עכשיו, מנוגד למהותו של הפרס ולעצם קיומו, ומהווה פגיעה חמורה ביותר במעמדו של המדע במדינת ישראל ובתשתית הרוחנית עליה הוא בנוי".

יואב קיש שר החינוך פרס ישראל האקדמיה הלאומית למדעים מכתב פומבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד