ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
נשיא מסוכן

המבקרים המתים של פוטין: עיתונאי, יועץ מס ופוליטיקאים

מותו בכלא של אלכסיי נבלני מנהיג האופוזיציה ברוסיה לא הפתיע איש, במדינה שבה הביקורת נחנקת לעתים קרובות בכוח, נבלני הוא לא איש אופוזיציה הראשון שמת בנסיבות מסתוריות או במאסר

המבקרים המתים של פוטין: עיתונאי, יועץ מס ופוליטיקאים
הקרמלין צילום: Pixabay

אלכסיי נבלני, דמות האופוזיציה הבולטת ביותר ברוסיה, מת ביום שישי במושבת עונשין. הנשיא ביידן האשים את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במותו. נבלני נראה בווידאו מתלוצץ ומחייך יום לפני שגורמים רשמיים אמרו שהוא חלה לפתע ומת.

במדינה שבה הביקורת נחנקת לעתים קרובות בכוח - נבלני רחוק מלהיות דמות האופוזיציה הראשונה שמתה בנסיבות מסתוריות או במאסר.

הנה עוד ארבעה רוסים שמתו לאחר שביקרו או חקרו את פוטין כפי שדווח ב'וושינגטון פוסט'.

אנה פוליטקובסקיה, עיתונאית נורתה למוות בלובי של בניין הדירות שלה במוסקבה.

אנה פוליטקובסקיה הייתה ידועה בדיווחיה הצורבים ובחקירותיה על שחיתות ברוסיה תחת שלטונו של פוטין, במיוחד בצ'צ'ניה, בספרה, "רוסיה של פוטין", היא כתבה שהיא לא אוהבת את פוטין בגלל "הציניות שלו, בגלל הגזענות שלו, בגלל השקרים שלו".

פוליטקובסקיה נורתה למוות בשבת אחר הצהריים באוקטובר 2006. האקדח הושלך לרגליה, לדברי ויטלי ירושבסקי, אז סגן העורך הראשי של העיתון שלה, נובאיה גאזטה, בעבר מהעיתונים העצמאיים הבודדים ברוסיה, הוא נמצא כעת בריגה, לטביה.

אלכסנדר ליטוויננקו, חודש שלאחר הריגת פוליטקובסקיה, אלכסנדר ליטוויננקו הלך לשתות תה במלון בלונדון. ליטוויננקו, מרגל ק.ג.ב. לשעבר שהפך לסוכן מודיעין בריטי ומבקר של פוטין, אושפז ונמצא שהורעל בחומר רדיואקטיבי, שהיה בתה הירוק שלו. שני רוסים הוגדרו כחשודים בהרעלה; הם ברחו לרוסיה.
ליטוויננקו עבד בחשאי עבור MI6, סוכנות הביון הבריטית, ובמקביל כתב מאמרים ביקורתיים כלפי פוטין, והאשים אותו בשחיתות.

על ערש דווי האשים ליטוויננקו את פוטין במותו הקרוב. בית משפט בריטי קבע כמעט עשור לאחר מכן כי יש "ראיות נסיבתיות חזקות לכך שהמדינה הרוסית אחראית".

סרגיי מגניצקי, יועץ מס אולי לא נראה כמו האדם הסביר ביותר לעורר את זעמו של פוטין, אבל סרגיי מגניצקי מצא את עצמו כלוא לאחר שחשף רשת של שחיתות פיננסית שK מיליוני דולרים נגועים בהונאה לקרמלין.

הוא מת בנובמבר 2009 לאחר שהוכה בכלא, שם הוחזק קרוב לשנה. ארגון זכויות אדם בריטי טען כי "תנאי מעצר בלתי אנושיים, הבידוד ממשפחתו, היעדר גישה סדירה לעורכי דינו והסירוב המכוון להעניק סיוע רפואי הולם" הובילו למותו. תומכיו של נבלני הגישו תלונות דומות על הטיפול בו בכלא לפני מותו.

שמו של מגניצקי מוכר, בארה"ב יש את "חוק מגניצקי", אשר נחקק ב-2012 על ידי הנשיא ברק אובמה ומאפשר הטלת סנקציות על חשודים בפגיעה בזכויות אדם.

בוריס נמצוב, פעם נתפס כיורש פוטנציאלי של בוריס ילצין - הנשיא לשעבר של רוסיה. בוריס נמסטוב צעד על גשר במוסקבה קרוב ממש לקרמלין. הוא נורה למוות ביום שישי בפברואר 2015.

נמסטוב, פיזיקאי בהכשרתו, שהתקדם ממושל אזורי לסגן ראש הממשלה תחת ילצין, הפך למבקר חריף של פוטין, והאשים אותו בשחיתות ובהגדלת הכוחות הרוסיים להילחם לצד הבדלנים באוקראינה.

נמסטוב אמר שבועות לפני הריגתו שהוא "קצת מפחד שפוטין ירצה להרוג אותו", ואמר "אם הייתי מפחד מאוד, כנראה לא הייתי עומד בראש מפלגת אופוזיציה".

 

 

 

רוסיה אלכסיי נבלני ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד