י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"מס שפתיים מספק"

נורמליזציה עם סעודיה? "קודם צריך להשמיד את חמאס"

האלוף (מיל') יעקב עמידרור, עמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ולשעבר ראש המטה לביטחון לאומי, הביע את דעתו על התפתחות המערכה בעזה

נורמליזציה עם סעודיה? "קודם צריך להשמיד את חמאס"
מוחמד בן סלמאן/בנימין נתניהו צילום: משרד החוץ הסעודי/אורן בן חקון, פלאש 90

האלוף (מיל') יעקב עמידרור, עמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ולשעבר ראש המטה לביטחון לאומי, שוחח עם אראל סגל ופרופ' עוזי דיין ב־103fm והביע את דעתו על עסקת החבילה של ארה"ב. זאת, על רקע הדיווחים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל להשלים את המערכה בהכרה במדינה פלסטינית בתמורה לנורמליזציה עם סעודיה.

"אני אומר כך, אנחנו לא צריכים לזוז לשום כיוון עד שלא תושלם המשימה העיקרית של התקופה הנוכחית - להשמיד את היכולת הצבאית של חמאס עד תום, להיכנס לרפיח, לכבוש את השטח מלמעלה ומלמטה, ולהמשיך אחרי זה ולעבוד בשטח ככל שיידרש במשך משהו כמו שנה על מנת להשמיד כל מה שנותר מחמאס, מהחלק הצבאי של החמאס", הכריז עמידרור.

לדבריו, "ביחס למשחק הזה, זה לא ייראה בעיניי מטופש להרוויח מערכת יחסים עם סעודיה, בכך שהאמריקנים יגידו משהו שלא יתגשם בשטח, אנחנו נמנע אותו. הסעודים יסכימו לקבל את זה בתור מס שפתיים מספק. אני לא חושב שטקטיקה וערמומיות זה דברים גרועים. צריך להיזהר איתם, לא ליפול במלכודת, אבל עצם השיטה שבה אתה מקדם כאשר ברור לך למה אתה רוצה להגיע ולמה אתה לא רוצה ליפול, אבל ההתקדמות לא בקו ישר, נראה לי דרך שאסור שישראל תוותר עליה. הציונות ככה התנהגה לאורך הזמן. לא סתם בן גוריון לא הכריז על גבולות מדינת ישראל כשהכריז על הקמת המדינה".

כמו כן, כאשר נשאל מה מדינת ישראל צריכה לעשות, השיב עמידרור כי "שלב ראשון מדינת ישראל צריכה לומר 'אנחנו ממשיכים להשמיד את החמאס, נזיז את האוכלוסייה, ניכנס לרפיח, נכבוש אותה. גם אם זה ייקח לנו חודשיים. אנחנו נשמיד את כל מה שאנחנו חושבים שצריך להשמיד בעזה. ואז, אם האמריקנים יאמרו 'אנחנו מביאים את הסעודים לשולחן הדיונים, אבל בסופו של דבר מה שמחכה בסוף זה מדינה פלסטינית', אנחנו נגיד שאנחנו לא חושבים שזה הדבר הנכון אבל מוכנים לבוא לדיון עם הסעודים. מה שיצא מזה זה רווח לנו מכל הכיוונים".

"מדינה פלסטינית היום, אי אפשר לעשות אותה בשטח", הדגיש והוסיף: "לא חושב שיש מספיק אנשים במדינת ישראל שמוכנים לחיות ליד מדינה פלסטינית. מי שמדבר איתנו על מדינה פלסטינית לא יכול להבטיח לנו שחצי שנה אחרי זה יהיו בחירות וחמאס לא ישלוט. "ספר הפעילים במנגנוני הביטחון הפלסטיניים שפעלו באופן ישיר נגד מדינת ישראל, הוא קטן ביותר. יותר מזה, בארבעת החודשים האחרונים האוכלוסייה ביו"ש שקטה. צה"ל פועל בצורה מאוד אינטנסיבית ולא יוצר התנגדות של האוכלוסייה. בסך הכול יו"ש שקטה הרבה יותר מהציפיות של חמאס, ואני מוכרח לומר, גם להפתעתי רמת השקט שיש שם. יש גורמי טרור שפועלים וצה"ל פועל נגדם".

לסיום חידד עמידרור את דבריו: "אני לא אומר שאין טרור, יש טרור, אבל השטח שקט. גם כי הוא מפחד, אין ספק. אבל גם הפחד הזה הוא חלק ממשהו. צה"ל צריך להמשיך לעבוד באינטנסיביות ביו"ש, אבל אני חושב שהצלחנו עד היום להפריד בין האוכלוסייה שאוהדת באופן פסיבי את הטרור לבין מבצעי הטרור באופן אקטיבי. צריך להמשיך ולטפח את הפער הזה".

עריכה: שני רומנו

נורמליזציה סעודיה חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד