כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מאבק המעצמות

מעורבות חברות סיניות בתשתיות בישראל: הסוף?

למרות הכעס בישראל על השלטון הסיני, לאור התנהלותו ותגובותיו במלחמת "חרבות ברזל", סין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ולחברות סיניות יש יכולות מובילות בתחומים מסוימים

מעורבות חברות סיניות בתשתיות בישראל: הסוף?
נמל אשדוד צילום: נמל אשדוד

אחרי שחברות סיניות העמיקו בשנים האחרונות את מעורבותן בבניית תשתיות בישראל, ועדת המכרזים של חברת נמלי ישראל (חנ"י) פסלה בשבוע שעבר את מועמדותה של החברה הסינית צ'יינה הארבור (CHEC) מהתמודדות על מכרז להקמת נמל תזקיקים במפרץ חיפה. הסיבה לפסילה, כפי שפורסם, היא "מטעמי ביטחון הלאומי" של ישראל.

גליה לביא, חוקרת וסגנית ראש המרכז למדיניות ישראל-סין במכון למחקרי מדיניות מסבירה כי "חברת האם של צ'יינה הארבור, China Communications Construction Company (CCCC), נמצאת ב"רשימה השחורה" של ארצות הברית, בשל ביצוע עבודות שמסייעות לסין להרחיב את התבססותה בים סין הדרומי. אולם חברת צ'יינה הארבור מוכרת בישראל בעיקר דרך חברת הבת שלה, Pan Mediterranean Engineering Company (PMEC), שבנתה את נמל הדרום והעמיקה את רציף 21 באשדוד. PMEC שותפה גם בתחנת הכוח אלון תבור, בה היא מחזיקה כ-34% מהמניות".

לדבריה, "פסילת צ'יינה הארבור מהשתתפות במכרז של חנ"י מגיעה לאחר מקבץ ידיעות שפורסמו בתקשורת בשבועות האחרונים, שיצאו נגד מעורבותן של חברות סיניות בתשתיות בישראל וספציפית יצאו נגד נמל המפרץ, המתופעל על ידי חברת Shanghai International Ports Group (SIPG). חשוב להבהיר שאין קשר בין הטענות שפורסמו, שכנראה נבעו מאינטרסים כלכליים של מתחרות, לבין הפסילה של צ'יינה הארבור. טוב עשו גורמי הביטחון שפסלו את החברה, ולו בשל רגישות המתקן או מיקומו. גם חברות ממדינות זרות אחרות ראוי שייפסלו מסיבה דומה".

"באופן כללי", מסבירה החוקרת, "למרות הכעס הרב שיש בישראל על השלטון הסיני, לאור התנהלותו ותגובותיו במלחמת "חרבות ברזל", יש להיזהר מלפגוע באינטרסים עתידיים של מדינת ישראל. סין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ולחברות סיניות יש יכולות מובילות בתחומים מסוימים, כולל בהקמת תשתיות. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לנתק את קשריה עם סין, אולם כדאי לה לכוון את הקשרים לתחומים שאינם רגישים לביטחון הלאומי שלה".

סין חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד