כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מפגש היסטורי

רבנים נפגשו עם בכירים מוסלמים: גשר בין היהדות והאיסלם

הרב אורי שרקי הוזמן לביקור באמירויות בעקבות האיגרת ההלכתית ששלח לחכמי האיסלם בניסיון לבנות גשר בין שתי הדתות. במהלך הביקור הצהיר הממונה על הביטחון ויחסי החוץ באמירויות כי התפיסה האיסלמית של ישראל כ"דאר אל איסלם" היא "המצאה מהמאה האחרונה", והושג בסיס משמעותי לקידום ההבנה בין הצדדים

רבנים נפגשו עם בכירים מוסלמים: גשר בין היהדות והאיסלם
שייח' אחמד אל-מנצורי, יוזם המוזיאון הבין תרבותי והרב שרקי צילום: יחסי ציבור

לאחר שהאיגרת ההלכתית ששלח אל חכמי האיסלם זכתה להד רב ברחבי העולם, הרב אורי שרקי הוזמן לביקור ראשון מסוגו באיחוד האמירויות, שם נפגש עם בכירים רבים, בראשות ד"ר עלי ראשיד אל נועיימי, הממונה על יחסי הביטחון והחוץ באיחוד האמירויות.

בפגישה החשובה בין הרב שרקי לד"ר אל נועיימי השתתף גם השייח' טאלב א שישי, האחראי על מטיפי הדת באמירויות, בפגישה הצהיר ד"ר אל נועיימי בפני הרב שרקי כי ההגדרה של ישראל ע"י קיצונים מוסלמים כ"דאר אל איסלם" – שטח מוסלמי שחל על המוסלמים ציווי דתי לכבוש אותו בחזרה – היא "שקר שהומצא במאה השנים האחרונות". אל נועיימי עוד הוסיף ואמר: "תפסיקו לבקש להצדיק את קיומכם, אתם עובדה קיימת ויהודים הם חלק מהמזרח התיכון."

הרב שרקי אמר: "דבריו החשובים של אל נועיימי יוצרים נקודת מוצא היסטורית לבניית גשר האמונה בין היהדות לאיסלם. הטענה המרכזית ביותר של האיסלם הדתי נגד ישראל היא טענת "דאר אל איסלם", לפיה מוסלמים מצווים לכבוש בכוח שטח שהיה מוסלמי בעבר. הבעיה המרכזית של היהדות עם האיסלם היא כמובן העובדה שהאיסלם הקיצוני איננו מכיר בקשר של היהדות לישראל כלגיטימי ותוקף את ישראל בשל היותה "דאר אל איסלם" לטענתם. התנערות של האיסלם מטענת "דאר אל איסלם" כפי שעשה אל נועיימי וההכרה בישראל כמדינה לגיטימית תפתור את רוב הבעיות המשמעותיות בין הדתות ותניח ביניהן גשר של אמונה".

הרב שרקי העלה בפגישה את הצורך בהכרת העולם המוסלמי בכך שהיהודים הינם אומה ולא דת – נושא שמהווה גורם משמעותי בטיעונים האיסלאמיים נגד קיום ישראל. להפתעתו, הוא נענה ע"י אל נועיימי שכלל אין בכך חשיבות, ישראל לגיטימית בכל מקרה והיהודים הם אלו שחופשיים להגדיר את עצמם בכל דרך שירצו.

יחסי ציבורמימין לשמאל: הרב מתניה ידיד, שייח אל-שיחי, דוקטור עלי אל-נועיימי, הרב אלחנן ניר, הרב אייל ורד, הרב שרקי, הרב דניאל רוטיחסי ציבור

במהלך הפגישה, העלה הרב שרקי את הנושא של הפסקת האיג'תיהאד - מנגנון לימוד הדת שבעל פה שבאיסלם שהופסק לפני מאות שנים – ונענה ע"י אל נועיימי שהפסקתו היתה טעות גדולה. נושא זה חשוב במיוחד לקידום הבנה בין הדתות, כי החזרת האיג'תיהאד תאפשר מתן פרשנות מחודשת לפסוקים בעייתיים.

נציגי האמירויות בפגישה ביקשו ללמוד יותר לעומק את המשמעויות של "גשר האמונה", האיגרת שהרב שרקי חיבר לחכמי האיסלם, ואף ביקשו לקבל את החיבור היהודי הקדום מהמאה ה-12 על יחסה של היהדות לאיסלם שהוזכר באיגרת. "באיסלם יש רעים ויש טובים, אנחנו הטובים" סיכם אל נועיימי.

במהלך נסיעתו לאמירויות נפגש הרב אורי שרקי עם בכירים רבים בדובאי ואבו דאבי, ביניהם שייח' אל מנצורי, שהקים מוזיאון לזכר השואה באמירויות, שגרירת בחריין בארה"ב לשעבר (יהודיה בחריינית), שגריר ארה"ב בעומאן לשעבר, איש העסקים היהודי אלי אפשטיין שליווה את חתימת הסכמי אברהם, ועוד.

 

איחוד האמירויות הרב אורי שרקי איסלם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד