כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בתום הליך פיקוח ואכיפה

זיהמו את הסביבה וישלמו מאות אלפי שקלים

בית המשפט השית עליהם קנס בסכום כולל של 350 אלף ₪ | ההרשעה בעקבות כתב אישום שהגיש המשרד להגנת הסביבה בשל עיסוק שלא כרישיון העסק, הפעלת אתר פסולת שלא כחוק וגרימת זיהום אוויר עקב שריפה באתר הפסולת

זיהמו את הסביבה וישלמו מאות אלפי שקלים
אילוסטרציה צילום: freepik

בית משפט השלום בפתח תקווה הרשיע את חברת מִפעת וחברת דשא ונושא משרה בהן בגין הפעלת אתר פסולת שלא כחוק סמוך לקדומים.

בתום הליך פיקוח ואכיפה של המשרד להגנת הסביבה – שהוביל לחקירה פלילית ולהגשת כתב אישום – הרשיע השופט עודד מורנו מבית משפט השלום בפתח תקווה שתי חברות ונושא משרה בהן בביצוע עבירות סביבתיות באתר סילוק הפסולת "בראון" במועצה המקומית קדומים.

החברות שהורשעו הן חברת מפעת 1965 (1987) בע"מ שעסקה בשירותי תברואה ופינוי אשפה, וחברת דשא – איכות הסביבה בע"מ שעסקה בשירותי איסוף וסילוק של אשפה. עוד הורשע שמואל ולנסי ששימש בעל מניות ומנהל בשתי החברות בעת ביצוע העבירות. 

על פי כתב האישום שהגיש המשרד להגנת הסביבה, האתר בבעלות חברת דשא ובניהול חברת מפעת שימש אתר סילוק פסולת במועצה האזורית קדומים. בין השנים 2013 ו-2014 פעל האתר שלא כרישיון העסק ושלא כתקנות למניעת מפגעים, מתוך פגיעה בסביבה. 

העבירות כללו, בין השאר, הטמנת פסולת מעורבת שלא כהיתר וקבלת פסולת מעורבת שלא כתנאי הרישיון. ערמות הפסולת באתר התנשאו לגובה של כשלושה מטרים בלא כיסוי כנדרש למניעת מפגעים סביבתיים. כמו כן, לא היה גידור מתאים באתר ההטמנה ולא הותקנו אמצעים לכיבוי אש.

לכן פתח מחוז המרכז של המשרד להגנת הסביבה בהליך אכיפה נגד האתר, שכלל התראה, שימוע וצו מנהלי. ואולם הנאשמים המשיכו להפעיל את האתר לסילוק הפסולת שלא כתנאי רישיון העסק ושלא כתקנות למניעת מפגעים, בד בבד עם המשך הפגיעה בסביבה ויצירת מפגעי ריח במרחב.

ביוני 2014 פרצה שרפה באתר בראון. באזור התעשייה ובמרחב היתמר עשן רב וגרם לצריבה בעיניהם ובגרונותיהם של השוהים במרחב. המשרד פעל מול מנהלי האתר וקבע הוראות לטיפול במפגע החמור. ואולם מנהלי האתר לא פעלו כנדרש, והמפגע הסביבתי והבריאותי נמשך. אף שהתקיים הליך מנהלי נוסף שפתח מנהל מחוז מרכז של המשרד מול החברות ומנהלי האתר, ואף שניתנו הוראות ודרישות מפורטות לטיפול במפגע העשן והשרפה – לא טיפלו הנאשמים במפגע כנדרש. כחודש מיום שפרצה השרפה המשיכה הפסולת באתר לבעור ולגרום זיהום אוויר חזק ובלתי סביר.

בתום הליך האכיפה של מחוז המרכז של המשרד, פתחה המשטרה הירוקה של המשרד בחקירה פלילית שהובילה להגשת כתב אישום נגד החברות ומנהלי האתר. לאחר הליך זה, הרשיע בית משפט השלום בפתח תקווה את חברת מפעת ואת חברת דשא ואת אחד ממנהלי שתי החברות בעבירות כמפורט להלן:

את חברת דשא הרשיע בית המשפט בהפעלת אתר לסילוק פסולת שלא כדין, בעבירות על תקנות למניעת מפגעים, בעבירה של זיהום אוויר חזק ובלתי סביר ובעיסוק בעסק טעון רישוי שלא כתנאי רישיון העסק. בית המשפט גזר על חברת דשא קנס בסך 200 אלף ₪ וחייבהּ לחתום על התחייבות להימנע מביצוע עבירה בסכום של 200 אלף ₪ למשך שנה וחצי. 

את חברת מפעת הרשיע בית המשפט בסיוע להפעלת אתר לסילוק פסולת שלא כדין ובסיוע לגרימת זיהום אוויר חזק בלתי סביר. בית המשפט גזר על חברת מפעת קנס בסך 100 אלף ₪ וחייבהּ לחתום על התחייבות להימנע מביצוע עבירה בסך 400 אלף ₪ למשך שנה וחצי.

את שמואל ולנסי הרשיע בית המשפט בעיסוק בעסק טעון רישוי שלא כתנאים ובהפרת אחריותו בהיותו נושא משרה לפי חוק רישוי עסקים, בהפעלת אתר לסילוק פסולת שלא כדין ובגרימת זיהום אוויר וריח בלתי סבירים ובהפרת אחריותו בהיותו נושא משרה לפי חוק אוויר נקי. בית המשפט גזר על ולנסי קנס בסך 50 אלף ₪ וחייבוֹ לחתום על התחייבות להימנע מביצוע עבירה בסך 100 אלף ₪ למשך שנה וחצי. כמו כן הטיל עליו שלושה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים. 

פסק דין זה מתווסף לפסקי הדין הנוספים והחשובים שניתנו בשנים האחרונות נגד חברת מפעת גם ביחס לאתרים הנוספים שנוהלו על ידה בירחיב ובתל יצחק. במסגרתם הרשיע בית המשפט המחוזי את חברת מפעת בעקבות ערעור שהגישה המדינה.

נוסף על פסקי הדין, אישר בעת האחרונה בית משפט השלום בפתח תקווה חילוט ערבות בנקאית בסך 1.2 מיליון ₪ מחברת מפעת על ידי המשרד להגנת הסביבה, בעקבות הפרת צו שיפוטי לשדרוג תחנת המעבר לפסולת בתל יצחק.

 

זיהום אוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד