כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מכתבים מהגולאג

מתחת לאף של פוטין: אסיר ציון התכתב עם נבלני

מתא הענישה שלו כתב האסיר הפוליטי הרוסי אלכסיי נבלני לאסיר ציון לשעבר נתן שרנסקי על מצבו. נבלני נמצא מת בסוף השבוע בכלאו בנסיבות חשודות

מתחת לאף של פוטין: אסיר ציון התכתב עם נבלני
נתן שרנסקי צילום: Hadas Parush/Flash90

אסיר ציון נתן שרנסקי התכתב עם אלכסיי נבלני, מגדולי הגיבורים של המאה העשרים ואחת. נבלני, מתנגד חריף לפוטין שככל הנראה חוסל בכלאו בהוראת פוטין, קיבל באמצעות עורכי דינו, עותק רוסי של ספר הזיכרונות המפורסם של שרנסקי "אל תפחד מרוע" (Fear No Evil). הוא קרא את זה בגולאג שבו מצא את מותו ב-16 בפברואר. הוא שלח לשרנסקי מכתב במרץ 2023, כך דווח האתר העצמאי "עיתונות חופשית" (The Free Press).

נבלני ציטט במכתב את קהלת: "הכל לפי קהלת מה שהיה, הוא שיהיה", כתב נבלני. 

"בכלא גיליתי שבנוסף לחוק הכבידה האוניברסלית של חלקיקים יש גם חוק הכבידה האוניברסלית של הנשמות", כתב שרנסקי. "על ידי השארת אדם חופשי בכלא, אתה, אלכסיי, משפיע על נשמות של מיליוני אנשים ברחבי העולם".

שרנסקי כתב לו "לפי הזמן שלך בכלא בקרוב תנצח את כל השיאים שלי. אני מקווה שלא תצליח בזה". לאחר שנודע לו כי נבלני מת, שרנסקי הגיב: "אנחנו מתנגדי משטר משתמשים בהומור שחור. אבל הבדיחה הזו אפילו יותר שחורה ממה שחשבתי".

המכתב שכתב אלכסיי נבלני לנתן שרנסקי היה ב-30 במרץ 2023 והגיע בתחילת אפריל ליעדו.

נבלני כתב: "כשקוראים על 400 הימים שביליתם ב"תא הענישה" על ירידה במנות המזון, מבינים שיש אנשים שמשלמים מחירים גבוהים בהרבה על הרשעותיהם. אני מסתכל על הגלויות ששלחה לך אביטל (אשתו של נתן), כל המילים הושחרו. אני מבין שאני לא הראשון, אבל אני באמת רוצה להיות האחרון, או לפחות אחד מהאחרונים, מבין אלה שנאלצים לסבול את זה".

"הספר שלך נותן תקווה כי הדמיון בין שתי המערכות - ברית המועצות ורוסיה של פוטין - הדמיון האידיאולוגי שלהן, הצביעות המשמשת כבסיס למהותן, וההמשכיות מהראשונה לאחרת - כל זה מבטיח באופן שווה קריסה בלתי נמנעת", כתב.

הוא סיים את המכתב: "מאות אלפים שלא מפחדים לדבר בעד החופש ונגד המלחמה, למרות האיומים. מאות מהם בכלא, אבל אני בטוח שהם לא יישברו והם לא יוותרו. רבים מהם שואבים כוח והשראה מהסיפור שלך ומהמורשת שלך. אני בהחלט אחד מהם. תודתי לך".

האתר פרסם את תגובתו של נתן שרנסקי לאלכסיי נבלני מיום 3.4.2023, מירושלים.

"כשכתבתי את ספרי "לא תפחד מרוע" מיד לאחר שחרורי בפברואר 1986, כמעט כל חבריי היו כלואים בגולאגים. אז ראיתי בעיני רוחי את הספר הזה לא רק כספר זיכרונות, אלא גם כמעין ספר לימוד או מדריך כיצד להתנהג בעימות עם הק.ג.ב. אבל כשזה פורסם ברוסית, ברית המועצות כבר התמוטטה. לכן, עם השנים התפרש הספר יותר ויותר כמשהו היסטורי על ימי הביניים האפלים".

עוד כתב: "כעסתי מאוד על השאלה של כתב אירופאי מסוים למחרת חזרתך לרוסיה. "למה הוא חזר? כולנו ידענו שהוא ייעצר בשדה התעופה - האם הוא לא מבין דברים כל כך פשוטים?" התשובה שלי הייתה די גסה: "אתה זה שלא מבין משהו. אם אתה חושב שהמטרה שלו היא הישרדות - אז אתה צודק. אבל הדאגה האמיתית שלו היא גורל עמו - והוא אומר להם: 'אני לא מפחד וגם אתם לא צריכים לפחד"?

"אני מאחל לך - לא משנה כמה קשה זה עשוי להיות פיזית - לשמור על החופש הפנימי שלך" כתב שרנסקי.

שרנסקי הוסיף: "אגב, אני כותב לך יום לפני פסח - חגיגת שחרור היהודים מעבדות מצרים לפני 3,500 שנה. זו ההתחלה של החופש שלנו ושל ההיסטוריה שלנו כעם. בערב זה יושבים יהודים מרחבי העולם ליד שולחן החג וקוראים את המילים: "היום אנחנו עבדים - מחר אנשים חופשיים. היום אנחנו כאן - בשנה הבאה, בירושלים". ביום זה אני יושב בסעודה החגיגית חובש כיפה, שהוכנה לפני 40 שנה, מבד הרגליים שלי, על ידי שותפי לתא - אסיר אוקראיני בכלא צ'יסטופול. אני מאחל לך, אלכסיי, ולכל רוסיה, יציאת מצרים בהקדם האפשרי".

אלכסיי נבלני כתב לנתן שרנסקי תגובה למכתב ממנו ב-7 באפריל 2023. 

"זוהי רק הערה קטנה כדי לומר תודה ענקית על תגובתך. כל כך נגעת עד שנאלצתי להסתיר את דמעותי מחבריי לתא. וזו הפעם השנייה שאתה עושה לי את זה! בעמוד האחרון של "Fear No Evil", שבו אתה כותב "סלח לי שאיחרתי קצת", אי אפשר כמובן שלא להתחיל לבכות, ביום שישי בערב נתנו לי לצאת מהצינוק, ביום שני קיבלתי עוד 15 ימים בצינוק. הכל לפי "קהלת": "מה שהיה הוא שיהיה".

"אבל אני ממשיך להאמין שנתקן את זה ויום אחד ברוסיה יהיה מה שלא היה. ולא יהיה מה שהיה. ואחרי הכל, איפה עוד לבלות את השבוע, אם לא בצינוק, שוב תודה ענקית".

נתן שרנסקי השיב במכתב לאלכסיי נבלני ב-17 באפריל 2023. "אני יודע שלמען החופש שלך אתה יכול לשלם עם בריאות, דאגות למשפחה שלך, ובסופו של דבר עם החיים שלך. היו לי יתרונות מסוימים עלייך - אחרי הכל אני בגובה 159 ס"מ, והיו לי אותן מנות מזון כמו לך. בתא הענישה, שרוולי הז'קט שלי צנחו כל כך נמוך שיכולתי להתחמם בהם, בעוד אצלך הם כנראה מגיעים רק עד למרפקים. אבל לפחות אתה יכול לקבל את המכתבים האלה, והכי חשוב לשתף את החוויות שלך בזמן אמת".

נתן שרנסקי אלכסיי נבלני רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד