ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
צה"ל חושף

עשרות טילי נ"ט ארוכי טווח הוברחו לחיזבאללה

צה"ל חושף כי מתחילת הלחימה נתקפו על ידי כלי טיס שונים של חיל האוויר כ-29,000 מטרות. במהלך המלחמה בוצעו באיו"ש למעלה מ-30 תקיפות אוויריות. עשרות יירוטים בוצעו בעזרת מערכת "קלע דוד" בעיקר ביממה הראשונה למלחמה. כ-900 מל"טים וכלים אוויריים שוגרו לישראל מזירות שונות במזרח התיכון עד כה רק 11 פגעו

עשרות טילי נ"ט ארוכי טווח הוברחו לחיזבאללה
פעילות קרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה צילום: דובר צה"ל

ראש להק מבצעי אוויר, תא״ל גלעד קינן וראש להק ציוד, תא״ל שלומי קונפורטי, חשפו את פעילות חיל האוויר במלחמה בראי רב זירתי.

במהלך המלחמה חיל האוויר פעל בהיקפים חסרי תקדים במספר זירות במקביל. עד כה החיל טס מעל 186,000 שעות טיסה.

תקף מעל 31,000 מטרות בכלל הזירות. מתוכן, כ-1,100 בזירה הצפונית. כ-26,000 תקיפות באמצעות מטוסי קרב. כ-3800 תקיפות באמצעות מסק"ר. כ-3,800 תקיפות אמצעות כלי טיס מאוישים לרחוק. כ-7000 תקיפות "הבזק" – תקיפות מידיות בדרישת הכוחות הקרקעיים.

נתוני הלחימה עד כה, בחלוקה לגזרות:

עזה:

בשיתוף פעולה של פיקוד הדרום, חיל האוויר ואגף המודיעין מתחילת הלחימה נתקפו על ידי כלי טיס שונים של חיל האוויר כ-29,000 מטרות. בשיא המלחמה חיל האוויר נתן סיוע באש ל-9 אוגדות
בו זמנית, מתוכן 5 אוגדות מתמרנות ברצועת עזה 3 אוגדות פרוסות בגזרה הצפונית ואוגדת איו"ש
כאשר כלי טיס מאוישים מרחוק, מסוקי קרב ואף מטוסי קרב ביצעו תקיפות לסיוע לתמרון.

תקיפת הקרב הקרובה ביותר לכוחות, בוצעה במרחק של כ-80 מטר מהכוחות. התקיפה בוצעה ב-18 בנובמבר, בהיתקלות של חטיבה 401 עם מחבלים שירו נ"ט לעבר כוחות צה"ל.

איו"ש:

כחלק מהמבצעים החטיבתיים באזור כלי טיס מאוישים מרחוק של חיל האוויר בשיתוף פעולה עם פיקוד המרכז מלווים באופן צמוד את הלוחמים ובמידת הצורך תוקפים ומחסלים חוליות מחבלים אשר מסכנות את הכוחות. במהלך המלחמה בוצעו למעלה מ-30 תקיפות אוויריות בשיתוף עם תא התקיפה של אוגדת איו"ש.

לבנון:

בשיתוף פעולה עם פיקוד הצפון ואגף המודיעין, חיל האוויר פועל בעצימות גבוהה בשמי לבנון ובוצעו עשרות גיחות מאוישות מעל שמי המדינה. בשיתוף פעולה עם פיקוד הצפון, כלי טיס שונים תקפו מעל 1000 מטרות במרחב ובמסגרת התקיפות הושמדו מאות תשתיות טרור, עשרות אתרים
צבאיים ומפקדות של ארגון הטרור חיזבאללה.

בשאר זירות הלחימה:

בשיתוף אגף המודיעין בוצעו מבצעים אל מול הציר השיעי בסוריה

במהלך הלחימה - מעבר ליכולות התקיפה בוצע מאמץ הגנה אווירית עצים ביותר: מערך ההגנה האווירית ביצע אלפי יירוטים במהלך המלחמה, רובם על ידי מערכת "כיפת ברזל".

עשרות יירוטים בוצעו בעזרת מערכת "קלע דוד" בעיקר ביממה הראשונה למלחמה, בוצעו כ-15 יירוטי טק"א ו-6 יירוטים באמצעות מערכת "חץ". מערכת "חץ 3" ביצעה יירוט מבצעי ראשון במהלך המלחמה.

מאמץ פינוי הפצועים מהרצועה:

במהלך הלחימה פונו משטח הלחימה מעל 1000 פצועים בכ-500 פינויים מוסקים. ממוצע הזמן מרגע הפציעה עד הגעתו של הפצוע לבית החולים עומד על 62 דקות, זמן השהייה הממוצע של המסוק על הקרקע ברצועת עזה עומד על פחות מ-60 שניות.

מידע נוסף על פעילות חה"א במלחמה :

הקמת מחלקת איראן

במהלך המלחמה, בחודש ינואר, הוקמה מחלקת איראן במטה המבצעי של חיל האוויר. תפקיד המחלקה להוביל את תהליכי המוכנות במטה המבצעי לטובת משימה במעגל זה.

סגירת סוללות מערכת 'פטריוט' והסבתם להפעלת מערכת 'כיפת ברזל'

לאור תהליכי התייעלות מבצעית בחיל האוויר, הוחלט כי מספר סוללות של מערכת ה'פטריוט' עתידות לצאת משימוש ואנשיה יעברו הסבה להפעלת מערכת הנשק ׳כיפת ברזל׳. התהליך נועד לטובת הקמת סוללות כיפת ברזל נוספות. הלוחמים עתידים לעבור הסבה מבצעית של מספר שבועות ותוך מספר שבועות תיפתח סוללת' כיפת ברזל 'מבצעית נוספת ראשונה.

עוד חשף צה"ל כי עשרות טילי נ״ט ארוכי טווח הוברחו לחיזבאללה במהלך המלחמה, כ-900 מל״טים וכלים אוויריים שוגרו לישראל מזירות שונות במזרח התיכון עד כה רק 11 פגעו.

בצה"ל אומרים כי חוליות מחבלי חיזבאללה שמבצעות ירי לשטח ישראל - כמו למשל ירי נ"ט - כבר לא פועלות מהמרחב שקרוב לגבול אלא התרחקו מהגבול - ומבצעות ירי יותר ממרחק, באמצעות טילי נ״ט ארוכי טווח.  עד כה ידוע בצה״ל על הברחות של עשרות טילי נ״ט ארוכי טווח שהגיעו במהלך המלחמה לידי חיזבאללה. 

עיקר השיגורים כמובן משטח לבנון אך היו גם שיגורים מסוריה, מתימן, מעיראק. מעיראק בוצעו עשרות שיגורים כאלה, אך רק אחד פגע בשטח ישראל ברמת הגולן. כלים רבים נופלים בדרך הארוכה שהם עושים עד ישראל.

כל כטב"ם יכול לשאת כ-20 ק"ג חומר נפץ וליצור פגיעה משמעותית ולכן מדובר באתגר משמעותי עבור מערך ההגנה האווירית. 

14,000 רקטות שוגרו לשטח מדינת ישראל מתחילת המלחמה משתי הזירות. 2,300 רקטות בצפון ועוד כ-9,000 מעזה (לא כולל טילי נ״ט - ששוגרו עוד מאות בצפון). אלפי יירוטים בכיפת ברזל, עשרות יירוטי קלע דוד ויירוטים בודדים במערכת חץ.

מלחמת חרבות ברזל חמאס לבנון חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד