ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
מטילים אימה

חמאס מעוניין להראות שליטה בעזה: מנסים לתפוס גנבים

המשטרה ומנגנוני ביטחון נוספים של חמאס קיבלו הנחיות לחזור לבצע את עבודתם בהתאם ליכולות הקיימות ולפי המצב הביטחוני בשטח, ובעקבות זאת הוצאו לפועל פקודות מעצר נגד גנבים שניסו לשדוד בתים וחנויות שננטשו ונגד סוחרים שהואשמו באגירת מזון וניצול המצב

חמאס מעוניין להראות שליטה בעזה: מנסים לתפוס גנבים
שוטרים ברפיח צילום: משטרת מחוז רפיח

לשכת ההסברה הממשלתית של חמאס דיווחה לאחרונה כי מאז תחילת המלחמה נהרסו ברחבי הרצועה, 140 מתקנים השייכים למוסדות ממשל חמאס. למרות הלחימה הממושכת ונוכחות צה”ל בשטח, הרס המבנים והפגיעה ביכולות הצבאיות והמדיניות של חמאס, נראה כי רבים מהמוסדות הממשלתיים והציבוריים של ממשל חמאס ממשיכים לתפקד כמעט באופן מלא או באופן חלקי.

במסגרת זאת פועלים חלק ממשרדי הממשלה, מנגנוני ביטחון, רשויות עירוניות, ולעתים גם מסגדים ומוסדות הדת.

בצפון הרצועה ובעיר עזה שהיו מוקד הלחימה מאז תחילת התמרון הקרקעי של צה”ל ברצועה (27 באוקטובר 2023), ואשר רוב האוכלוסייה שהתגוררה בה פונתה, ניכרה ירידה משמעותיות בתפקוד המוסדות הרשמיים. ההפוגה בלחימה (24 בנובמבר-1 בדצמבר 2023) לצורך החזרת חלק מהחטופים ומאוחר יותר יציאת כוחות צה”ל מצפון רצועת עזה במחצית ינואר 2024, העניקה לחמאס הזדמנות להתארגן מחדש בצפון באזורים אלה.

בתקופה זו החלו לפעול מחדש מערכים רבים, כגון מערך השיטור ומנגנוני הביטחון ואף חודשה פעילות כמה ממשרדי הממשלה ושולמה גם מקדמה לעובדי ממשל. יש לציין כי הניסיון להחזיר את סממני המשילות בתחום האזרחי לוו במקביל לניסיון לארגן מחדש את הזרוע הצבאית של חמאס שספגה מכה קשה.

על פי הדיווחים, ניתנו פקודות למינוי מפקדי גדודים, סגנים ומפקדי שטח במקום אלו שנהרגו בידי ישראל.

מבין משרדי הממשלה הפעילים בולטים בעיקר משרד הבריאות, לשכת ההסברה הממשלתית, משרד הפנים האחראי להפעלת מנגנוני הביטחון ומשרד הכלכלה המפקח באופן שוטף על המצב בשווקים. יתר המשרדים אינם פעילים.

לגבי מנגנוני הביטחון, נראה שמשטרת חמאס וכוחות ההגנה האזרחית פועלים באופן שוטף מאז תחילת המלחמה, גם אם לא תמיד בתפקוד מלא. אנשי המשטרה נוכחים באופן גלוי וסמוי במרכזי הערים וסמוך לבתי חולים ושומרים על הסדר הציבורי. באזור רפיח, משטרת חמאס פועלת באופן מלא ואנשיה נמצאים בשכונות העיר וגם במעברים (מעבר רפיח ומעבר כרם שלום).

מנגנון ההגנה האזרחית עוסק בפינוי וחילוץ נפגעים מהריסות. הרשויות המקומיות, בדגש על חמש הרשויות הגדולות ברצועה, ממשיכות ברובן לספק שירותים עירוניים כמעט באופן מלא. חלק מהרשויות, בעיקר בדרום הרצועה, אף לקחו על עצמם את תפקיד נוסף ודואגות לאלפי התושבים שהגיעו מצפון הרצועה.

לעומת זאת, עיריית עזה, העיר הגדולה ביותר ברצועה, הודיעה על קריסת שירותיה והיא מפעילה צוותי חירום ומעניקה שירותים מינוריים.

במקביל להפגנת סממני המשילות, ניתן להבחין גם בחוסר משילות בעיקר בכל מה שקשור לחלוקת הסיוע המגיע לרצועה דרך המעברים. למרות שלכאורה מפקחת המשטרה על כניסת המשאיות אפשר לחזות בתופעות של אי סדר בחלוקת הסיוע, כנופיות ששודדות את המשאיות בטרם הגיעו לייעדן, מבלי שמישהו יעצור בעדן, או לחילופין פעילי חמאס שמשתלטים בכוח על הסחורה המיועדת לכלל תושבי הרצועה.

כמו כן נראה כי עבודות שיקום עדיין לא מבוצעות בשטח בעיקר בשל העדר סיוע ומשאבים.

למרות העדויות מהשטח על מאמצי חמאס ולהחזיר לעצמה את השליטה ואת ההשפעה בשטח, בשל המצב המורכב ברצועה ונוכחות כוחות צה”ל, קשה לראות את התמונה בשלמותה. לזאת יש להוסיף את הניתוק הכמעט מוחלט בין צפון הרצועה ודרומה והקושי לקיים שליטה מרכזית בשל כך.

לפי שעה, קשה לאמוד האם הפעילות מבוצעת בהנחיה ישירה של הנהגת חמאס, שאכן עדיין מתפקדת, מה שיכול להעיד על יכולות ממשל חמאס ועל יכולתו לשנות את פעילותו בהתאם למצב בשטח, או שזוהי בעיקר יוזמה של מנהיגות מקומית בשטח, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

המשטרה ומנגנוני ביטחון נוספים קיבלו הנחיות לחזור לבצע את עבודתם בהתאם ליכולות הקיימות ולפי המצב הביטחוני בשטח, ובעקבות זאת הוצאו לפועל פקודות מעצר נגד גנבים שניסו לשדוד בתים וחנויות שננטשו ונגד סוחרים שהואשמו באגירת מזון וניצול המצב. על פי עדויות פלסטינים שששהו בצפון רצועת עזה, נראו שוטרים שהסתובבו בשטח לבושי מדים אשר ניסו לאכוף את הסדר ולהילחם בגילויי ניצול כלשהם, לאור המחסור במזון ומצרכי יסוד.

על פי עדויות תושבים ובכיר חמאס, נפרסו ברחבי העיר שוטרים וממשל חמאס אף שילם משכורות לחלק מעובדי השירות הציבורי. בהקשר זה מסר עבד אלבאר, תושב העיר עזה, כי בן דודו קיבל 200 דולר ממשרד מאולתר של חמאס שהוקם כדי לחלק תשלומים לעובדי ממשלה, ובהם שוטרים ועובדי עירייה.

בעיר רפיח המאכלסת כיום, מעבר לתושבים הקבועים שלה, כ-1.4 מיליון מתושבי הרצועה והייתה עד כה “אזור בטוח ומוגן” ניכרת באופן בולט משילות חמאס. העירייה, אשר בראשה עומד, ד”ר אחמד אלצופי (המזוהה עם חמאס), מתפקדת באופן שוטף והיא דואגת לפתרון בעיות שונות כולל בעיות המפונים.

המשטרה במקום פעילה באופן גלוי וסמוי. השוטרים מבצעים סיורים בשווקים ואוכפים את הסדר הציבורי. בנוסף, משטרת חמאס מאבטחת את מרכזי החלוקה של אונר”א ואת המשאיות שנכנסות לרצועה דרך מעבר רפיח.

במרכז הרצועה ניכר מאמץ חמאס להפגין סימני משילות. באזור דיר אלבלח, שם לא פעלו כוחות צה”ל, נשמרה משילות חמאס לאורך כל חודשי המלחמה. באזורים שבהם פעלו הכוחות ולאחר מכן יצאו מהן (אלבריג’, אלמ’עאזי ואלנציראת), אותרה חזרת תושבים לבתיהם והחיים החלו לחזור למסלולם.

למרות הפעילות שמבצעים כוחות צה”ל בשבועות האחרונים בדרום ומערב העיר חאן יונס, ניתן לציין, כי חמאס עדיין ממשיכה לשלוט במרכז העיר. עיריית ח’אן יונס, הנשלטת ע”י חמאס, ממשיכה להעניק את שירותיה באופן שוטף לתושבים. בנוסף, שוטרי חמאס נכחו באופן רציף מאז תחילת המלחמה ועד לימים האחרונים (עד כניסת צה”ל לפעילות בתוך בית החולים) בכניסה ובמתחם בית החולים נאצר בעיר.

 

חמאס מכון מאיר עמית חאן יונס רפיח מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד