ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
המשטרה מפקחת

עזה: משרדי הבריאות והכלכלה עובדים, החינוך מושבת

בתי חולים רבים ברצועת עזה עדיין פועלים בצורה מלאה או חלקית. צוותי משרד הכלכלה מבצעים מעקב אחר מחירי המוצרים בשוק, והם נושאים באחריות למחירים אלה. המשטרה מפקחת על מחירי הסחורות בשווקים

עזה: משרדי הבריאות והכלכלה עובדים, החינוך מושבת
צוות משרד הכלכלה בעזה בביקורת צילום: משרד הכלכלה של חמאס

מאז תחילת המלחמה עובד משרד הבריאות, הנשלט בידי חמאס, באופן רציף. בתי חולים רבים ברצועת עזה עדיין פועלים בצורה מלאה או חלקית, אם כי ניכרת בהם צפיפות רבה וקיים חוסר ניכר בציוד.

מידי יום (ולעיתים אף פעמיים ביום), מפרסם המשרד נתונים אודות מספר ההרוגים והפצועים. כמו כן, מפרסם המשרד מדי יום רשימות של כאלה הנזקקים לקבל טיפול מחוץ לרצועת עזה ומפרסם הוראות מתי להגיע למעבר רפיח. ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות, נוהג מידי כמה ימים למסור הודעה בה הוא מפרט את מצב שירותי המשרד, מצב בתי החולים ומצביע על מצוקות, וחוסרים.

יצוין שד”ר אשרף אלקדרה, שמקום מושבו הקבוע היה בעיר עזה, ונהג לעדכן מבית החולים אלשפאא’, עבר עם התקדמות הלחימה לרפיח משם הוא ממשיך לקיים את מסיבות העיתונאים העיתיות שלו מבית החולים ליולדות תל אלסלטאן, שבמערב העיר.

לשכת ההסברה הממשלתית של חמאס, בראשות היו”ר סלאמה מערוף, פועלת מאז תחילת המלחמה באופן רציף ושוטף והיא מדווחת בערוץ הטלגרם אודות פעילות צה”ל, מצב בתי החולים, המצב ההומניטרי, ומספקת נתונים על מצב האבדות והנזקים ברצועה.

פרטים נוספים מטעם לשכת ההסברה מתפרסמים בערוץ הטלגרם של סוכנות אלרא’י, שבראשה עומד אסמאעיל אלת’ואבתה, מנכ”ל לשכת ההסברה הממשלתית.

יחד עם זאת יש לציין שסלאמה מערוף, יו”ר הלשכה, נהג לערוך מסיבות עיתונאים יומיות במתחם הרפואי אלשפאא’ בעיר עזה. מסיבת העיתונאים האחרונה בראשתו התקיימה ב-9 בנובמבר 2023. לאחר מכן הוא התראיין בטלפון לערוץ אלג’זירה ב-26 בנובמבר, ומאז נעלמו עקבותיו. דף הפייסבוק וחשבון X שלו מעודכנים רק עד 10 בנובמבר 2023.

לעומת זאת, אסמאעיל אלת’ואבתה, מנכ”ל הלשכה, ממשיך להפעיל באופן רציף את דף הפייסבוק ובמיוחד את חשבון X שלו, והוא מפרסם בהם את הודעות לשכת ההסברה הממשלתית לצד דעותיו האישיות, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

משרד הכלכלה

מאז תחילת המלחמה ממלא משרד הכלכלה, על שלוחותיו השונות, תפקיד משמעותי בארגון הסיוע ההומניטרי וחלוקת המצרכים. בהקשר זה יש לזכור כי נציגי כל הארגונים ההומניטאריים הבינלאומיים, למעט אונר”א, יצאו מהרצועה עם תחילת המלחמה.

בנוסף, עוסק המשרד בפיקוח ומעקב אחר המצב בשווקים ורמת המחירים. המשרד הוא זה אשר קובע את מחירי מוצרי היסוד, שולח צוותי ביקורת לשווקים, מאפיות ותחנות מילוי גז ודלק. יצוין שדף הפייסבוק של המשרד פעיל ומעודכן.

עוד טרם החל התמרון הקרקעי של צה”ל, וככל הנראה כהכנה לקראתו, ביצעו עובדי המשרד ביקורות רבות בשווקים, מאפיות ותחנות דלק. כך למשל, בין 28-22 באוקטובר 2023 ביצע המשרד 714 ביקורות בשווקים, בחנויות ובתחנות דלק ברחבי הרצועה.

גם לאחר כניסת כוחות צה”ל לרצועה נמשכה הפעילות. כך למשל, ב-7 בינואר 2024 פורסמה הודעה אודות מנגנון הפיקוח על מכירת מוצרים בסיסיים, ובין היתר צוין כי צוותי המשרד מבצעים מעקב אחר מחירי המוצרים בשוק, והם נושאים באחריות למחירים אלה. יצוין כי גם המשטרה מפקחת על מחירי הסחורות בשווקים.

משרד הפנים והביטחון הלאומי

משרד הפנים והביטחון הלאומי של חמאס ממשיך בכל ימי המלחמה להפעיל את דף הפייסבוק, ובעיקר את ערוץ הטלגרם שלו, שמתעדכן באופן שוטף. מאז תחילת המלחמה הרוב המוחלט של הפרסומים הם דיווחים המלווים בתיעוד אודות פעילות כוחות המשטרה וצוותי מנגנון ההגנה האזרחית לפינוי הריסות וחילוץ ופינוי נפגעים.

לעיתים מוזכרים בדיווחים הללו גם פעילי מנהלת שירותי הרפואה הצבאיים לצד צוותי ההגנה אזרחית. יצוין כי פעילות של הנפקת תעודות זהות ופעולות מרשם אוכלוסין בהם עוסק המשרד בשגרה אינן מבוצעות כיום.

איאד אלבזם, דובר משרד הפנים, נהג לפרסם בחודש הראשון למלחמה הודעות ולערוך מסיבות עיתונאים עיתיות במתחם הרפואי אלשפאא’. ב-7 בנובמבר 2023 הוא ערך את מסיבת העיתונאים האחרונה שלו, ובתחילתה עבר פלסטיני חבוש בידו מאחוריו, וצעק “שאללה יבוא חשבון עם חמאס. אתלונן עלייך לאל יא חמאס”.

לאחר מכן פורסמה עוד הצהרה אחת בשמו בדף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 11 בנובמבר 2023, ומאז הוא לא נראה בציבור ושמו לא הוזכר בתקשורת. חשבון X של אלבזם מעודכן עד 29 באוקטובר 2023, ודף הפייסבוק שלו אינו זמין.

משרד החינוך וההשכלה הגבוהה

משרד החינוך וההשכלה הגבוהה ברצועת עזה אינו פעיל מאז תחילת הלחימה. המשרד הודיע ב-7 באוקטובר 2023 בבוקר על השעיית הלימודים בכל בתי הספר ברצועה עד להודעה חדשה. דפי הפייסבוק של חלק ממחלקות החינוך במחוזות השונים פעילים, ברם, מאז ה-7 באוקטובר מתפרסמות בהם הודעות ומודעות אבל על הרוגים במלחמה. יש לצין שרוב מוסדות החינוך ברצועה ובעיקר אלה של אונר”א, הפכו לבתי מחסה לתושבים מפונים.

 

חמאס מלחמת חרבות ברזל רפיח עזה מכון מאיר עמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד