כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
תחרוץ גורלות

ממתינים להחלטה: התרופות שיכולות להציל חיים

תרופות שהגיעו לישורת האחרונה של החלטת ועדת הבריאות יכולות לסייע ולהציל חיים של מטופלים. בנוסף, נושא החיסונים שהוא עמוד הדגל של תחום הרפואה המונעת הוא קריטי. רק לפני כשנה נפטר ילד בן 8 מבית שמש מחיידק המנינגוקוק מזן B

ממתינים להחלטה: התרופות שיכולות להציל חיים
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pexels

דיוני ועדת סל הבריאות הנוכחית עומדים לפני סיום. אם לא תהיינה הפתעות מיוחדות, בימים הקרובים תימסר ההחלטה הסופית שתחרוץ, הלכה למעשה, גורלות של חולים רבים.

חולים אלה נושאים את עיניהם להחלטות ועדת הסל, מתוך תקווה שהטיפול התרופתי שהם זקוקים לכם ייכללו בסל, וכך יוכלו לרכוש את התרופות הללו במסגרת ביטוח הבריאות הממלכתי.

לפניכם כמה טיפולים תרופתיים, שהגיעו לישורת האחרונה של ועדת סל הבריאות השנה:

1. טרלג'י אליפטה לטיפול באסתמה במבוגרים:  

טרלג'י אליפטה הוא משאף משולש לטיפול באסתמה במבוגרים. אחת הבעיות המשמעותיות ביותר בקרב חולי אסתמה היא היענות נמוכה ונטילה לקויה של התרופות הנשאפות במספר משאפים. בשנים האחרונות פותח משאף, המשלב שלושה סוגי טיפולים שונים במשאף אחד, הניטל פעם אחת ביום, משפר משמעותית סימפטומים נשימתיים ותפקודי  ריאה ומפחית החמרות. המשאף המשולש קיבל דירוג גבוה של A8/9.

2. ספזולימאב:
 

פסוריאזיס פוסטולרי כללית הינה מחלת עור דלקתית, נדירה, המאופיינת בהתלקחויות חריפות חוזרות ונשנות של פוסטולות בעור, ומלווה בתסמינים סיסטמיים היכולים לסכן חיים.
הטיפול ספזולימאב הינו טיפול ביולוגי הניתן כעירוי תוך-ורידי חד-פעמי, שהוכח כיעיל ובטוח במחקרים קליניים. הטיפול מאושר בארה"ב ובאירופה. התמודדות עם ההתלקחויות באמצעות הטיפול יכולה להציל חיים, לחסוך סבל מהמטופלים, אשפוזים ממושכים ונטילה ממושכת של תרופות שלא אושרו לטיפול במחלה. 

3. פמיגטיניב: 

לטיפול יעיל כקו שני לחולי כולנגיוקרצינומה, סרטן נדיר ואלים של דרכי המרה. מדובר במחלה פרוגרסיבית, השולחת גרורות לאזורים אחרים בגוף, עם אחוז גבוה של חזרתיות. מרבית המקרים (כ-70%) מאובחנים רק כשהמחלה כבר נמצאת בשלבים מתקדמים, מה שמוביל, לאחוזי שרידות נמוכים. הטיפול פמיגטיניב, מעכב את מסלול הולכת האותות ובכך גורם לעיכוב בשגשוג תאים בעלי שינוי גנומי ב FGFR1/2/3 (מסוג FUSION או REARRANGEMENT). בסל הבריאות אמנם קיימת הבדיקה לאיתור השינוי הגנומי, האחראי להתפתחות המחלה, אך לא קיים בסל טיפול מכוון מטרה לשינוי גנומי זה. 

4. קינלוק:

לטיפול בסרטן נדיר ברקמה הרכה של מערכת העיכול (GIST). מדובר בסרקומות של רקמה רכה, היכולים להופיע בכל אחד מחלקי מערכת העיכול, אך שכיח יותר בקיבה ובמעי הדק. סיכויי ההחלמה יורדים ככל שהמחלה מפושטת. הטיפול קינלוק, מיועד למטופלים מעל גיל 18 בקו טיפול 4 אך ישנן עדויות כי נמצא יעיל גם כנגד מוטציות ראשוניות וגם שניוניות.

5. איסטוריסה(Osilodrostat) :

איסטוריסה מותווית לטיפול בתסמונת קושינג אנדוגנית במבוגרים שאינם ברי ניתוח או שלא נרפאו בעקבות הטיפולים הכלולים בסל. תסמונת קושינג היא מצב של עודף הורמון הקורטיזול בגוף, המופרש מבלוטת יותרת הכליה שהוא בעל תפקידים חשובים בגוף, ביניהם שמירה על לחץ הדם, ויסות מערכת החיסון ומטבוליזם, תפקוד הלב וכלי הדם. מדובר בתסמונת נדירה וקשה, הפוגעת בעיקר בנשים בשנות הפוריות. תסמיני המחלה מתעתעים וכן קיים קושי ממשי באבחון.

מדובר בבשורה של ממש, משום שאיסטוריסה מציגה תוצאות טובות מאוד באיזון הביוכימי, הקלה משמעותית בסימפטומים וכתוצאה מכך שיפור משמעותי באיכות החיים.

6. זוספטה תרופה מאריכת חיים ללוקמיה מיאלואידית חריפה מסוג AML ((XOSPATA:

זוספטה היא תרופה המיועדת לטיפול ממוקד במוטציה מסוג FLT3, המוטציה השכיחה ביותר ב-AML (לוקמיה מיאלואידית חריפה). התרופה מעלה את הסיכוי של המטופלים להגיע להשתלה, ובכך מעלה גם את הסיכוי להצלת חיים. המדובר בתרופה פומית ללא תופעות לוואי, המאפיינות טיפולים כימותרפיים. חולים הנושאים את מוטציית FLT3 נמצאים במצב גרוע יותר: חציון ההישרדות מוערך בכ-15 חודשים בלבד, כאשר נתונים ממחקרים קליניים מראים משך הישרדות העומד על פחות מ-6 חודשים. זוספטה היא התרופה הייעודית היחידה הראשונה המאושרת על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה- FDA, וסוכנות התרופות והמכשור הרפואי של יפן, ה- PMDA, עבור החולים הקשים הללו.  

7. ג'ארדיאנס:

התרופה מסייעת למנוע הידרדרות של התפקוד הכלייתי, בחולים עם אי ספיקת כליות כרונית. לפי מחקר EMPA-KIDNEY טיפול בג'ארדיאנס הפחית ב-28% את הסיכון להידרדרות של התפקוד הכלייתי או תמותה על רקע לבבי, וב-33% את הסיכון למחלת כליות סופנית (דיאליזה או השתלת כליות).הכלייתי או תמותה על רקע לבבי, וב-33% את הסיכון למחלת כליות סופנית (דיאליזה או השתלת כליות).

8. פאדסב טיפול מאריך חיים לסרטן בשלפוחית השתן גרורתי:

סרטן שלפוחית השתן גרורתי העשירי בשכיחותו בעולם מבין הגידולים הסולידיים (גידולים המתפתחים ברקמה מסוימת), הופך לקטלני למדי ברגע שהוא שולח גרורות, כשזמן השרידות של מחלה גרורתית עומד על כ-11 חודשים. 


מדובר בסרטן של הגיל המבוגר והוא נפוץ יותר בקרב גברים. גורם הסיכון העיקרי של המחלה הוא עישון, והמחלה יכולה לבוא לידי ביטוי בדימום בשתן ובכאבים בשיפולי הבטן. פאדסב ניתן בעירוי, מתביית על החלבון ומחדיר את הכימותרפיה לתוך התא - גורם להרס התא ספציפית מבלי לפגוע בתאים האחרים. מדובר על כ- 80 חולים בשנה.

בנוסף לטיפול התרופתי שנדון השנה בישורת האחרונה של סל התרופות, ישנם שלושה חיסונים מובילים שהגיעו לקו הגמר, המשויכים לתחום הרפואה המונעת, שתרומתה לבריאות הציבור הרחב היא קריטית:

1. חיסון הבקסרו ((BEXSERO נגד חיידק המנינגוקוק מזו B בקרב תינוקות מגיל חודשיים:

החיסון יכול למנוע תמותת תינוקות שנדבקו בחיידק המנינגוקוק מזן B ולמנוע נכויות קשות והתפתחות של מחלה קשה בקרב תינוקות (שיעורי התמותה בשל הידבקות בחיידק המנינגוקוק מזן B עומדים על כ-10 אחוזים בתינוקות). החיסון מיועד לתינוקות החל מגיל חודשיים. 
זן המנינגוקוק B הוא הנפוץ ביותר בישראל, וגורם לתחלואה של כ-70 אחוזים מקרב מקרי ה-IMD (מחלת מנינגוקוקלית פולשנית (IMD - Invasive meningococcal disease). ה-IMD הוא זיהום חיידקי שעלול לגרום למחלה חמורה, בכלל זה הרעלת דם ודלקת קרום המוח. החיידק מהווה סיכון רציני לבריאות כאשר הוא הופך פולשני או מועבר לילדים ולאחרים אשר אינם מחוסנים.
החיסון מצוי בתוכנית שגרה במדינות מערביות רבות, והוא מאושר לשימוש ב-42 מדינות, כאשר קיים ניסיון של 10 שנים ביעילות ובבטיחות של החיסון.

בעולם, החיסון נוסה בהתפרצות בהתפרצות מנינגוקוק B בקוויבק, שבקנדה. שם החיסון עצר את המגפה לחלוטין. לדוגמה, באנגליה החיסון הוכנס ב-2015 לתוכנית החיסונים, ושם ניכרת ירידה בזני ה-B.

בשנה שעברה נפטר ילד מהחיידק מנינגוקוק מזן B בישראל. מקרה שכזה אמור להימנע במקרה של חיסון ילדים בחיסון זה.

2. חיסון Arexvy נגד נגיף RSV במבוגרים:

חיסון Arexvy, פעיל למניעת מחלות בדרכי הנשימה התחתונות (LRTD) הנגרמות על ידי נגיף סינציאלי נשימתי  (RSV) במבוגרים מגיל 60 ומעלה. החיסון אושר השנה על ידי EMA והFDA-. 
החיסון של GSK הינו הראשון שאושר על ידי ה-FDA (מאי 2023), מיועד לבני 60 ומעלה, ניתן בזריקה אחת.

החיסון יעיל ב-83% במניעת מחלות בדרכי הנשימה התחתונות הנגרמות על ידי הנגיף. וכן אל מול 2 הזנים של הנגיף: A ו-B. 

החיסון יעיל ב-94% במניעת מחלות קשות בקרב קשישים. אנשים נחשבו לסובלים ממחלה קשה באם נזקקו לתוספת חמצן או להנשמה מלאכותית. נגיף ה-RSV בקרב מבוגרים גורם לתחלואה קשה בקרב בני 60 ומעלה, וגורם לעומסים כבדים בבתי החולים והמרכזים הרפואיים בישראל מדי חורף.

3. חיסון שינגריקס למניעת שלבקת חוגרת:

חיסון שינגריקס למניעת שלבקת חוגרת וסיבוכיה, הנגרמת על ידי נגיף (וירוס) הוריצלה זוסטר. הרפס זוסטר (שלבקת חוגרת) זו מחלה קשה שגורמת לסבל רב אצל חלק מהחולים. החל מיולי 2023, הוכלל החיסון בסל הבריאות עבור בני 65 ומעלה, ועבור בני 18 ומעלה שהינם בסיכון לשלבקת חוגרת (חמש קבוצות). השנה קיבל החיסון דירוג גבוה עבור חולים נוספים בקבוצות סיכון החל מגיל 18 ומעלה.

 

תרופות סל הבריאות אסטמה דלקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד