ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
"המצב מסובך מאוד"

התיעוד של ביבס: "דו"צ הדגיש פעמיים שיש חשש כבד לגורלם"

בצל הניסיונות להגיע למתווה לשחרור חטופים פורסם אמש תיעוד מרגעי החטיפה של משפחת ביבס • אלוף (מיל') תמיר הימן, ראש אמ"ן לשעבר התייחס לדברים: "המצב של עסקת החטופים כרגע מסובך מאוד, תקוע, והרבה בגלל חמאס"

התיעוד של ביבס: "דו"צ הדגיש פעמיים שיש חשש כבד לגורלם"
כפיר ביבס צילום: צילום מסך

אתמול (שני) פרסם דובר צה"ל תיעוד מחטיפת משפחת ביבס, שירי ושני בניה אריאל וכפיר, ואף הודה כי יש חשש לחייהם. כל זאת במקביל להמשך המגעים למתווה לשחרור החטופים המצויים בשבי חמאס כבר 137 ימים. האלוף (מיל') תמיר הימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר ראש אמ"ן, שוחח עם ענת דוידוב ואודי סגל ב־103fm והתייחס לדברים.

"מעבר להיבט הרגשי שבפרסום הסרטון, אין בפרסום עצמו כדי לשנות דבר מהתקיעות שבה אנחנו נמצאים כרגע בתוך המשא ומתן לעסקת החטופים", טען הימן בפתח השיחה. "הפרסום הזה ישן משבעה באוקטובר, ומצב המשפחה לא ידוע. וכמו שאמר דובר צה"ל, פעמיים הדגיש שיש חשש כבד לגורלם".

הימן המשיך והבהיר כי "המצב של עסקת החטופים כרגע מסובך מאוד, תקוע, והרבה בגלל חמאס. אנחנו תמיד נוטים לייחס לנו את האשמה, במקרה הזה רוב האשמה נמצאת על הבלבול, חוסר התיאום שבין הנהגת החוץ של חמאס להנהגת הפנים. סינוואר שמנותק קשר כבר די הרבה זמן הוא איש אלים, וכל החלטה שלא תתקבל ללא ידיעתו זו החלטה שהוא יתנגד לה. לכן הנהגת החוץ ביצעה הסלמה של הדרישות והגיעה לדברים שאני נוטה לקבל חלק מהם כהזויים, כמו הקישור להר הבית ועוד דברים. דברים באמת שלא היו גם בהסכמי פריז".

לדבריו, "הם הסלימו כדי לא לחרוג מהדירקטיבה של סינוואר. סינוואר לא ממש יוצר קשר ועכשיו מחפשים אולי מישהו אחר שינהל את העניינים. כי הנהלת החוץ יודעת שהסמכות לבצע עסקה היא בסוף בפנים. הבעיה עכשיו זה מה אנחנו עושים במצב כזה של תקיעות לאורך זמן, הזמן לא פועל לטובתנו".

לאור אמירותיו תהו צמד המגישים אם פעולה צבאית מסיבית היא הפתרון לתקיעות במשא ומתן, והימן השיב נחרצות: "טענתי מההתחלה שאין סתירה בין השניים. אין סתירה מהותית בין הגברת הלחץ והצורך בהכרעת חמאס, כולל עיר המקלט שנוצרה ברפיח, שמרכזת לשם גם את האנשים שנמלטו משאר הרצועה וגם את החטיבה שעדיין לא הוכרעה, ואת הסיפור של מעבר רפיח. יכול להיות שבשלב מסוים כזה או אחר ניתן היה לעשות התגמשויות, אני רק אומר שאנחנו מנהלים משא ומתן קשוח מאוד, וחלק מהמשא ומתן הקשוח הוא לפעמים להגיד 'לא' ולהגביר את הלחץ המבצעי באופן שאולי יגמיש את העמדות. זה קרה בעבר".

"הפעולה ברפיח דורשת הכנות ארוכות"

"לעצור עכשיו ולא לעשות כלום לא יעזור. אני חס וחלילה לא אמרתי שצריך לפעול כשיש 1.4 מיליון איש של עקורים ברפיח, צריך לאפשר לאנשים האלה לנוע ולסגת מהמקום הזה, אחרת זה באמת יהיה רע כמו שמזהירים הגורמים הבין-לאומיים", הדגיש והתייחס לדבריה של דוידוב כי מצרים לא מוכנה לקלוט את הפליטים מרפיח: "לא כדאי שהם יקלטו, לא צריך לרמוז שהם יקלטו, הם לא יקלטו אפילו לא בן אדם אחד".

עוד הסביר כי "הפעולה ברפיח דורשת הכנות ארוכות מאוד, שאם אין ברירה לבצע אותה צריך להתחיל אותה עכשיו. צריך להרגיע את המצרים, לתאם איתם את הפעולה, להבטיח להם שאין כוונה להניס לשם את האוכלוסייה הזו. צריך לתאם את זה עם ארה"ב והעולם, להסביר שלצד הפעולה ברפיח שאנחנו נאפשר לאוכלוסייה הבלתי מעורבת מקומות מסתור, מחסה, צירים הומניטריים שיאפשרו את נסיגתם. אחרי שמסדרים את כל הדבר הזה, עבודה מדינית קשה מאוד שצריך להתחיל כבר עכשיו, הדבר האחרון שצריך לעשות בסוף זה הפעולה הצבאית, והיא לא כזו מורכבת ביחס לדברים שעשינו בצפון הרצועה".

פרסום מכתבו של איזנקוט: "מניח שזו לא הייתה המטרה וזה לא מועיל"

לסיום התייחס הימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי, למכתב של גדי איזנקוט לחברי קבינט המלחמה, שבו הוא מבקר בחריפות את התנהלות המערכה. "הפרסום הזה של ניירות לציבור הרחב, אני מניח שזו לא הייתה המטרה של גדי וזה לא מועיל, שניירות מקצועיים שנועדו לקיים דיון נדונים בצורה תקשורתית. המסר הוא שהכורח בנטילת היוזמה ליצירת מומנטום הוא דבר נכון, ויצירת המומנטום היא בכל החזיתות - במשא ומתן לשחרור חטופים, להיות מובילים, מעורבים, לדעת לקבל את ההחלטות הקשות כשיגיע הזמן, וגם להיות כאלה שמובילים את היוזמה גם בדרום וגם בצפון".

"הרעבת אוכלוסייה זה פשע מלחמה, מדינת ישראל נהגה נכון שלא פעלה בהתאם להמלצות חסרות האחריות האלה", הכריז והוסיף: "ארה"ב שתומכת בנו בצורה מלאה, מבקשת מאיתנו שני דברים - 'אנחנו נתמוך כי אתם דמוקרטיה שנמצאת תחת התקפה, ואנחנו מובילים את העולם מבוסס על חוקים'. לכן, לא מרעיבים את האוכלוסייה. עדיין לא השגנו את מטרות המלחמה, העובדה שאם אתה לא משיג את מטרות המלחמה בשיטה הנוכחית אתה צריך לשנות שיטה, זה לא חוכמה גדולה, זה דבר די ברור".

הימן סיכם וחידד: "המסר הוא שההגעה לנקודה שהחלטות קשות נדרשות הוא מסר נכון - צריך להחליט, הולכים לרפיח? לעסקה? לצפון? צומת הדרכים הזה מחייב החלטה".עריכה: שני רומנו

תמיר הימן עזה משפחת ביבס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד