י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הנשיא מסכם

הציל חיים במירון, טיפל בנרצחי הטבח וזכה לחנינה

עם פרסום מתווה החנינות המיוחד להקלה בקנסות בצל מלחמת 'חרבות ברזל', יחד עם משרד המשפטים, חלה עליה משמעותית של 45% בכמות הפניות שנתקבלו ביחס לחודשים הקודמים בשנה זו. בעקבות כך, מספר בקשות החנינה שנפתחו בין חודש אוקטובר לחודש דצמבר בנושא של מחיקת רישום פלילי גדול פי 2 מהתקופה המקבילה בשנת 2022

הציל חיים במירון, טיפל בנרצחי הטבח וזכה לחנינה
נשיא המדינה יצחק הרצוג צילום: קרדיט: עמוס בן גרשום / לע״מ

במסגרת השקיפות עליה הכריז נשיא המדינה יצחק הרצוג עם כניסתו לתפקיד: מדיניות הנשיא בתחום סמכות החנינה, נתונים מספריים אודות ההחלטות שניתנו על ידו והמאפיינים העיקריים להחלטותיו - מתפרסמים באופן קבוע באתר בית הנשיא ומתעדכנים מידי שנה. 

מהנתונים המובאים לשנת 2023, עולה כי סך ההחלטות החיוביות למחיקת רישום פלילי עומד על 55% לעומת 40% החלטות חיוביות בשנת 2022.

גם השנה, בדומה לשנה הקודמת נרשמה עליה זהה של 25% בהחלטות חיוביות לקיצור תקופות התיישנות ומחיקה לחיילים ומשרתי השירות הלאומי-אזרחי שנידונו בפלילים טרם שירות, בהתאם לגורמי המקצוע וביצעו שירות תקין המוכיח כי שינו דרכם. סך הכל מאז כניסתו לתפקידו נתן נשיא המדינה יצחק הרצוג 217 חנינות בדמות מחיקה או התיישנות של הרישום הפלילי לחיילי צה״ל ומשרתי שירות לאומי.

כמו כן, נשיא המדינה, אשר מוביל מאז כניסתו לתפקיד את העלאת המודעות והפעילות בנושא משבר האקלים, החליט על מדיניות מחמירה בעבירות הנוגעות לאקלים וסביבה.

בשנת 2023 התקבלו סך הכל 3552 פניות למחלקת החנינות בלשכה המשפטית בבית הנשיא, מתוכן נפתחו 1568 בקשות חנינה חדשות. הנשיא נענה בחיוב ל- 385 בקשות. 74% מההחלטות החיוביות היו למחיקה והתיישנות הרישום פלילי, 13% החלטות להקלה בעונשי קנסות ו-7% הקלה בעונשי מאסר בפועל או בעבודות שירות.

בתקופת המלחמה, הנשיא החיל מדיניות מקלה בבקשות אשר סווגו כ“מקרי חירום“ עקב מלחמת "חרבות ברזל". קרי, מעגל ראשון לנפגעי מלחמה; תושבי קו העימות וכן מי שפונה מביתו. נסיבות אלו הצטרפו לנסיבותיו האישיות של המבקש ונשקלו באופן משמעותי.

מתווה זה נועד לבטא את הערכתם של נשיא המדינה ושר המשפטים למי שמשרתים את המדינה, למי שמסכנים חייהם לטובת הגנת המדינה, כמו גם למי שתורם או תרם תרומה ייחודית לביטחונה, ולמי שאיבדו את היקר מכל במערכה הכבדה. במסגרת המתווה, השימוש בסמכות החנינה ביחס להקלה בעונשי הקנסות יהיה רחב מן הרגיל, וזאת בשני הקשרים.

הנשיא התייחס לסיפורו של ר.ס. ובמהלך מלחמת חרבות ברזל החליט הנשיא לקצר את תקופת המחיקה שחלה על הרשעותיו של הנדון.

סיפור שיקום מרשים במיוחד של אדם שלחובתו עבר פלילי מכביד על פני כשני עשורים, בגינו אף ריצה עונשי מאסר בפועל. הנדון השכיל לנצל את ההזדמנות שניתנה לו ע"י ביהמ“ש שהאמין בנדון וביכולת שיקומו ומיד עם שחרורו ממאסר החל בהליך שיקום, במסגרתו צפו ועלו חייו הקשים שעבר בילדותו.

הנדון ביצע תפנית מרשימה שכללה הקמת עסק, התנדבות והקמת מערכי התנדבות רבים ומגוונים במסגרתם סייע להציל חיים באירועים שונים כדוגמת אסון מירון. במהלך הטיפול בבקשת החנינה עלה כי הנדון מתנדב בזק"א כראש חוליה, במסגרת זו פעל ימים ולילות בעבודת קודש לטיפול בגופות נרצחי טבח ה-7 באוקטובר. בהחלטת הנשיא יש כדי לבטא מסר של מחויבות והערכה על פועלו של הנדון ותרומתו המשמעותית רבת השנים למדינת ישראל ולחברה.

 
נשיא המדינה יצחק הרצוג מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד