כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
אולי תחנת מעבר

בכיר המוסד: חושב שיש שלוש אפשרויות לסינוואר

מתאם השבויים והנעדרים לשעבר דוד מידן בתגובה לדיווח על בריחת סינוואר למצרים: "חושב שמצרים רואה בו אויב, אבל היא יכולה להיות תחנת מעבר" • על סרטון משפחת ביבס: "מתחילים להפנים כנראה משהו רע ביחס אליהם"

בכיר המוסד: חושב שיש שלוש אפשרויות לסינוואר
הריסות ברפיח, עזה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

הבוקר (שלישי) פורסם באתר הסעודי 'אילאף' כי בישראל מחזיקים במידע לפיו מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר הצליח לברוח מרצועת עזה דרך המנהרות ברפיח, ונמצא במצרים. בשל הידיעה שוחחו בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM עם מתאם השבויים והנעדרים לשעבר דוד מידן, שביקש להתייחס לדיווח. לטענתו, אם אכן כך הדבר מדובר בחדשות טובות עבור מדינת ישראל.

בתחילה ביקש מידן להבהיר שאם זה אכן קרה מדובר בסיום טוב מבחינתנו. שכן, "עזיבה או הגליה של סינוואר - משרתת את האינטרסים שלנו". לטענתו אין סיבה לשים את כל המערכה סביב השאלה האם סינוואר חי או מת, ובמידה והוא אכן נמצא במצרים חמאס תראה אחרת בעזה. "לא יהיה חמאס בעזה כמו שהכרנו או בכלל".

כשנשאל האם מצרים הייתה רוצה לתת לו מקלט אמר שלא, וטען כי מצרים רואה בסינוואר אויב בדיוק כמונו. "מצרים יכולה להיות תחנת מעבר, אבל זה מוקדם להעריך את הדברים האלה כי אין אימות לידיעה".

"צריך לדעת עם מי הוא הגיע למצרים, כי הוא בוודאי לא הגיע לבד"

נקודה נוספת שעלתה בריאיון היא השאלה עם מי הגיע סינוואר למצרים. "צריך לדעת עם מי הוא הגיע למצרים, כי הוא בוודאי לא הגיע לבד. צריך להבין גם כן עם מי הוא הגיע. בטח שלמצרים יהיה גם כן מה להגיד בעניין, ויהיו לה אינטרסים אחרים והם ירצו לחקור אותו. אני חושב שזה אירוע דרמטי אם הוא מגיע אכן למצרים, אבל אני לא חושב שזו תחנה סופית שלו שם", הזכיר שוב מידן.

"האם כשהוא מגיע למצרים הוא לוקח איתו חטופים?", שאל כספית את מידן. הוא האזין לו ברוב קשב, ואמר: "אם הוא לוקח איתו חטופים אז מקרה כזה עוד לא היה לנו אף פעם. זה עוד דבר חדש שאנחנו צריכים להתמודד איתו. האם זה טוב לנו או רע לנו? אני אומר שזה מסבך את העניין, אבל לפחות הם במצרים, וזו נחמה פעוטה". לתפיסתו, אם אכן סינוואר הגיע למצרים יש לישראל ערוץ תקשורת מולם. "יש לנו יחסים קרובים איתם ברמה הביטחונית, ושם אפשר לדבר. לדעתי במקרה הזה לערב את אינטרפול זה לא דבר שצריך להגיע אליו", טען.

"אם הוא היה מתאבד הוא לא מסתתר כמה חודשים מתחת לאדמה"

בנוסף, פרש מידן את אפשרויותיו של סינוואר, ואמר: "אני חושב שיש שלוש אפשרויות לסינוואר. האפשרות הראשונה היא למות 'מות קדושים', השנייה היא להמשיך לרוץ ולהסתתר ממנהרה למנהרה, והדבר השלישי הוא לברוח למצרים אם הוא יכול. אני חושב שסינוואר יבחר את האופציה השלישית כאופציה המועדפת. אני לא חושב שהוא מתאבד - כי אם הוא היה מתאבד הוא לא מסתתר כמה חודשים מתחת לאדמה. הוא לא מתאבד".

עוד הוסיף: "אני לא חושב שהוא פסיכופט, הוא איש אכזר, הוא איש איום, אבל אני לא יודע אם הוא פסיכופט. לכן, אני חושב שהאופציה של לקחת את התרחיש של ערפאת יכולה להתאים לו מכל תרחיש אחר. צריך להזכיר שערפאת, למי שזוכר, גם הוא לא אהב את הפתרון של הגליה. בסוף הוא קיבל את זה, ויצא עם 400 מחבלים מלבנון לכיוון תוניס דרך קפריסין ויוון".

במידה וזה ספין מי עומד מאחוריו?

נקודה נוספת שעלתה במהלך השיחה היא האם מדובר בספין. שכן, הידיעה התפרסמה בעיתון סעודי, ולהם יש אינטרס מסוים לכך שתעלה השאלה 'סינוואר לאן?'. לדבריו, "זה שהוא מנותק זו עובדה, אבל צריך להבין למה הוא לא מדבר. היו לו הפסקות כאלה, אבל זו הפסקה ארוכה מהרגיל".

בהמשך ביקש להציג את עמדתו בעניין התיווך המצרי והקאטרי, ואמר: "הייתי שם את כובד המשקל על תיווך מצרי יותר מתיווך קטארי. כדאי לזכור שיש הבדל בין המטרות הקטאריות לבין המטרות המצריות. ההצעה הקטארית מדברת על זה שחמאס יהיה חלק מאיזשהו סידור בעתיד ברשות. המצרים לא חושבים ככה. במצב הנוכחי יש יתרון גדול לתיווך מצרי – יש להם אינטרס לפתור את הבעיה כי זה משליך על הביטחון הלאומי שלהם. הייתי שם את הדגש על התיווך המצרים, אבל לא הייתי מזניח את הקטארים, אנחנו צרכים את כולם", הזכיר.

לתפיסתו, "אם לא נפתור את הבעיה עם חמאס אנחנו לא נפתור את הבעיה עם חיזבאללה. נסראללה לא יחתום על שום הסכם כל עוד לא פתרנו את הבעיה עם החיזבאללה".

רגע לפני סיום ביקש להוסיף: "הכל קשור להכל, ואני הייתי נותן למצרים להוביל את זה. אני הייתי שם על השולחן אופציה של הגליית צמרת חמאס למדינה ערבית אחרת כמו אלג'יר, או מדינות אחרות שמוכנות".

יחיא סינוואר דוד מידן חטופים משפחת ביבס מלחמת חרבות ברזל חמאס עזה מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד