י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מסמכים חושפים

הנשיא לינקולן חנן את סבא רבא רבא של ביידן

רישומי בית המשפט הצבאי של סבא רבא רבא של הנשיא ביידן, שהתגלו בארכיון הלאומי בוושינגטון, מראים כיצד סיפורו של הנשיא הנוכחי שזור בסיפורו של האיש שהיה נשיא במלחמת האזרחים בתולדות ארה"ב

הנשיא לינקולן חנן את סבא רבא רבא של ביידן
ג'ו ביידן צילום: צילום מסך

רישומי בית המשפט הצבאי, שהתגלו בארכיון הלאומי בוושינגטון, מראים כיצד סיפורו של הנשיא הנוכחי שזור בסיפורו של האיש שהיה נשיא במלחמת האזרחים בתולדות ארה"ב. את הסיפור חשף דיוויד ג'יי גרלמן, היסטוריון מהמאה ה-19, חוקר הנשיא לינקולן ומדריך היסטוריה באוניברסיטת ג'ורג' מייסון.

ב-21 במרץ 1864 פרצה קטטה בין עובדי צבא אזרחיים בבסיס בוושינגטון, בין מוזס ג'יי רובינט וג'ון ג'יי אלכסנדר, במהלך הקרב רובינט דקר את אלכסנדר.

הקרב יגרום להצטלבות בלתי צפויה בתולדותיהם של שני נשיאים אמריקאים, לינקולן וביידן - סיפור שחיכה 160 שנה לפרסום. רובינט, שלבסוף קיבל חנינה מאברהם לינקולן, היה סבא רבא רבא של ביידן, כך דיווח ה'וושינגטון פוסט'.

האישומים נגדו כללו שכרות ו"הסתה למריבה מסוכנת", הפרת הסדר הטוב והמשמעת הצבאית. וכן "ניסיון להרוג" שאף הוא נכלל בין האישומים. אלכסנדר דימם מפצעי סכין, ורובינט הואשם בניסיון רצח ונכלא באי נידח ליד פלורידה.

השופטים הצבאיים לא השתכנעו מטיעוניו של אלכסנדר כי לא הייתה לו כוונת זדון וכי בסך הכל פעל לצורך הגנה עצמית, והם נתנו פסק דין פה אחד: אשם בכל הסעיפים למעט "ניסיון להרוג". העונש היה שנתיים מאסר בעבודות פרך.

בערך בזמן שרובינט הגיע לכלא בפלורידה, שלושה קציני צבא שהכירו אותו פנו לנשיא דאז לינקולן בבקשה לבטל את הרשעתו. הקצינים ג'ון בורדט, דיוויד סמית' וסמואל סטיל כתבו כי גזר הדין של רובינט היה קשה מדי, וכי הוא רק "הוא הגן על עצמו" הם טענו.

לינקולן קיבל את הבקשה, ובראשון בספטמבר 1864 הורה על שחרורו. זמן קצר לאחר מכן, מחלקת המלחמה הוציאה צוו מיוחד, ושחררה את רובינט מהכלא. הוא מת בבית בתו ב-1903.

ארצות הברית אברהם לינקולן ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד