י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
טיפים שווים

אל תפספסו: כיצד תוכלו למצוא מכשירים או פריטים אחרים שאבדו

מדריך קצר על אמצעי המעקב שיכולים לסייע לנו כשפריטים חשובים הולכים לאיבוד. כמובן שאנו מתייחסים גם למה שקשור לאבטחת מידע | טיפים שווים ומועילים

אל תפספסו: כיצד תוכלו למצוא מכשירים או פריטים אחרים שאבדו
אילוסטרציה צילום: pixabay

איבדתם טלפון, אופניים או חלילה את הרכב? ככל הנראה חוויתם את הרגע הקצר הזה בו אתם שולחים יד לטלפון, אך לא מוצאים אותו בכיס. ליבכם עשוי להחסיר פעימה בזמן שאתם בודקים את הכיסים האחרים. ואז, כמעט תמיד, אתם מוצאים אותו במקום הרגיל, כמו הכיס הנסתר של המעיל שלכם. זו תזכורת קטנה לתלות שלנו במכשירים האלה, לא?

חברת אבטחת המידע ESET עם חלק מהדרכים בהן תוכלו להימנע מאותם רגעים של חרדה פתאומית.

מכשירי מעקב פיזיים

מכשירי מעקב פיזיים הם עצמים קטנים בצורת עיגול או ריבוע שמשתמשים בבטריות פשוטות הניתנות להחלפה כך שיהיו טעונים כל הזמן. מוצרים כמו Apple AirTag, Tile או Samsung SmartTag הם קטנים מספיק כדי שיוכלו להיכנס לכיס שלכם, לחלל חבוי ברכב שלכם, או למזוודה שלכם.

pixabayאילוסטרציהpixabay

ואכן, מטיילים שנושאים מזוודה או תיק ברכבות ובמטוסים יגידו שמכשירי מעקב כאלה היו שימושיים בהרבה מקרים בהם היו צריכים לאתר תיקים שנעלמו. אם אתם רוכבים על אופניים, תוכלו להסתיר מכשיר מעקב בפעמון האופניים כך שתוכלו להיות בטוחים שהאופניים נשארו היכן שעזבתם אותם (או לעקוב אחריהם אם הם נעלמים).

טכנולוגיות Bluetooth ופס רחב במיוחד (Ultra-wideband, UWB) מאפשרים למכשירי המעקב הקטנים האלה לעבוד בתדר מאובטח שמאופשר ע"י היצרן, שמשתמש לאחר מכן ברשת של בעלי התג או הטלפון כדי לאתר אותו, כשמיקומו של מכשיר המעקב מוצג באפליקציה כמו Find My של Apple או SmartThings Find של Samsung.

דבר אחד שחשוב לזכור בנוגע לתגים של יצרנים ספציפיים, למשל ה-AirTag של Apple, הוא שהם מתוכננים כך שיעבדו רק עם אפליקציות או מכשירים של אותו המותג. לכן, AirTag לא יפעל עם מכשיר Android, למשל. בנוסף, מכשירי המעקב האלה מסתמכים על רשת של מכשירים דומים כדי לקבוע את מקומם, מכיוון שאין להם יכולות GPS.

pixabayאילוסטרציהpixabay

מכשירי מעקב שכוללים יכולת GPS שימושיים במיוחד למעקב אחרי דברים שנמצאים בתנועה כל הזמן וזקוקים לעדכוני מיקום קבועים, כמו רכבים. מכשירי המעקב האלה מסתמכים על תקשורת לוויינית כדי לאתר את מיקומם המדויק, מה שהופך אותם לאידיאליים למעקב אחר עצמים דינמיים.

הצד השני של המטבע

טכנולוגיה היא כלי והיא זו שהופכת את מכשירי המעקב הפיזיים לכלים חיוניים כל כך למציאת חפצים אבודים אך גם זו שהופכת אותם לפגיעים כל כך לשימוש לרעה. לכן, אנחנו נחטא לתפקידנו אם לא נציין את הסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לשימוש במכשירי מעקב.

מה יקרה אם מישהו יכניס מכשיר מעקב לתיק או לרכב שלכם ללא הסכמתכם? אכן, היו מקרים רבים בהם אנשים טענו שמטרידנים עוקבים אחרי המיקום שלהם באמצעות מכשירים כמו ה-AirTag. החששות הללו הובילו לקריאות לשיפור האבטחה של מכשירי מעקב מבוססי Bluetooth, במיוחד כדי לסכל את השימוש לרעה בהם לצרכי מעקב מטריד.

בתגובה לקריאות האלה, Apple ו-Google שיתפו פעולה כדי לפעול נגד מעקב לא רצוי שכזה, באמצעות השקת אפשרויות חדשות למניעת מעקב מטריד עבור המוצר ומערכות ההפעלה שלהן למכשירים ניידים. לדוגמה, אתם אמורים לקבל התראה אם AirTag שאינו שלכם נע איתכם, גם אם אתם משתמשים במכשיר מבוסס iOS וגם אם אתם משתמשים במכשיר מבוסס Android.

pixabayאילוסטרציהpixabay

בנוסף לכך, שתי ענקיות הטכנולוגיה עבדו על הצעה משותפת להגדרת תקן תעשייתי שנועד להתמודד עם סיכוני הבטיחות הקשורים למעקב לא רצוי באמצעות מכשירי מעקב מבוססי Bluetooth. ישנם כאלה המקווים שתקן כזה, שזכה גם לתמיכתם של יצרנים אחרים של מכשירי מעקב מבוססי Bluetooth, יהיה מוכן כבר בשנת 2024, יחד עם עדכונים מתאימים למערכות iOS ו-Android.

מכיוון שטכנולוגיות טומנות בחובן גם הזדמנויות אך גם סיכונים, חשוב להמשיך ולשים לב לסיכונים האפשריים הקשורים למכשירי מעקב מבוססי Bluetooth.

תוכנות מעקב

פתרונות מבוססי תוכנה הם מערך נוסף של כלים שימושיים לאיתור מכשירים שאבדו. פתרונות כאלה עשויים להיות מותקנים מראש על המכשיר על ידי היצרן כך שיהיו מקושרים לחשבון שלכם, או שיגיעו כתוכנות חיצוניות, שמסופקות בדרך כלל ע״י חברות אבטחה. הפתרונות הפופולריים ביותר מהסוג הזה הם כאלו שמותקנים מראש על הטלפון, כמו SmartThings Find של Samsung או Find My של Apple. האפליקציות האלה לא מיועדות רק לאיתור הטלפון שלכם – הן יכולות לאתר מכשירים נוספים, כמו שעון חכם, מחשב נייד או טאבלט.

ההגדרה של תוכנות למציאת מכשירים מתחילה בדרך כלל ביצירת חשבון, שמקושר למכשיר ומראה שאתם הבעלים שלו. האפשרות העיקרית שקיימת באפליקציות כאלה היא היכולת להצגת מיקום המכשיר על גבי מפה. באופן מעניין, במרבית המקרים ניתן לגשת למפה באמצעות דפדפני אינטרנט, אפשרות שקיימת גם בחלק ממכשירי המעקב הפיזיים. גם אם המכשיר מנותק מהרשת, האפליקציות האלה יכולות להצביע על מיקומו.

pixabayאילוסטרציהpixabay

זה מתאפשר הודות לטכנולוגיה שדומה לזו שמשמשת את מכשירי המעקב של Apple ו-Samsung. הם משתמשים בשילוב בין מקורות מידע שונים, וביניהם: GPS, רשתות אלחוטיות ציבוריות ואנטנות סלולריות כדי לספק מידע מדויק אודות המיקום. בעלי מכשירים יכולים לבחור בשימוש בתוכנות ומכשירי מעקב חיצוניים, שאינם מובנים במכשיר. חלק מהפתרונות להגנה מפני נוזקות מציעים אפשרות למעקב אחרי המכשיר כחלק מתוכנית הההגנה שלהם ושימוש באפשרויות למניעת גניבה כדי לאתר את המכשיר דרך פורטל מקוון או אפליקציה.

האם ישנן חלופות אחרות?

בעבר, טריאנגולציה באמצעות אנטנות סלולריות הייתה הדרך הנפוצה ביותר למעקב אחר מכשירים. בשיטה זו, נעשה שימוש במספר אנטנות שונות כדי למדוד את הזמן בו לוקח לאות הרדיו לחזור מהאנטנה אל הטלפון. פרק הזמן הזה מומר ליחידות מרחק, ומספק מיקום של הטלפון בדיוק טוב למדי. עם זאת, השיטה אינה מדויקת כמו מעקב באמצעות GPS, ומדויקת עוד פחות משיטות טריאנגולציה מודרניות שמשתמשות בשילוב בין אנטנות סלולריות, רשתות אלחוטיות ונתונים אחרים – במיוחד באזורים פרבריים, בהם אין הרבה אנטנות סלולריות.

החלופה הזאת אינה מדויקת כל כך, והמשתמשים העיקריים בה הם ספקי תקשורת סלולרית שמנסים לעקוב אחר טלפונים סלולריים, או רשויות אכיפת חוק.

במה כדאי להשתמש? תלוי אחרי מה אתם רוצים לעקוב

אם כך, מהי האפשרות הטובה ביותר למקרה בו הטלפון שלכם עשוי להיעלם? ראשית, התקינו תוכנות מעקב על הטלפון שלכם מיד עם תחילת השימוש בו. כך, האם הטלפון שלכם חלילה ילך לאיבוד, תוכלו לעקוב אחר המיקום שלו ברמת דיוק גבוהה. בנוסף, כדאי להגן על המכשיר שלכם באמצעות נעילת מסך – באמצעות זיהוי פנים, סריקת טביעת אצבע או סיסמה. שכבת האבטחה הנוספת הזאת יכולה למנוע גישה בלתי מורשית לאפליקציות ולחשבונות האישיים שלכם. ברגע שהמכשיר נאבד, התקשרו למספר הטלפון שלכם, למקרה שתוכלו לשמוע את הצלצול שלו, או שמישהו יוכל לענות לשיחה שלכם. בנוסף, נסו לנעול אותו מרחוק באמצעות אפליקציית המעקב כאמצעי בטיחות נוסף.

pixabayאילוסטרציהpixabay

ב-ESET מציעים כי אם אתם חוששים שהטלפון שלכם אבד ללא שום סיכוי לחזור, חשוב שתנקטו בכמה צעדים מהירים: צרו קשר עם ספק שירותי הסלולר שלכם כדי לחסום את כרטיס ה-SIM שלכם. זה ימנע שימוש בתוכנית השיחות והנתונים שלכם. השתמשו בתוכנת המעקב שהתקנתם על המכשיר שלכם כדי למחוק מרחוק את כל הנתונים במכשיר. כך תוכלו להגן על המידע האישי שלכם מפני גישה בלתי-מורשית. בנוגע למכשירים אחרים או ציוד אחר, השתמשו במכשירי מעקב פיזיים. הם מתאימים במיוחד לתיקים, מזוודות, רכבים, או לכל עצם שאין לו יכולת מובנית שתאפשר לכם לעקוב אחריהם. אם אתם תרמילאים או מטיילים, שימוש במכשירי מעקב מבוססי GPS יהיה הגיוני יותר מהסתמכות על מיקומו של הטלפון.

בסופו של דבר, עולם אפשרויות המעקב הוא מגוון מאוד. השתדלו לשמור על החפצים האישיים שלכם, אך זכרו שאם אתם או אחד המכשירים שלכם הולכים לאיבוד, כעת יש לכם את הידע המתאים כדי לאתר אותם בדיוק רב יותר.

ESET סמארטפון רכב אופניים פלאפון איבוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד