י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מזקני רבני חב"ד

אבל בגבעתיים: הגאון רבי משה אהרן ברוידא זצ"ל

הגאון רבי משה אהרן ברוידא זצ"ל מרבני גבעתיים ובנו של הרב הראשי לגבעתיים מזקני רבני חב"ד הלך לעולמו בגיל 84. הלוויתו היום בבני ברק ובירושלים

אבל בגבעתיים: הגאון רבי משה אהרן ברוידא זצ"ל
הגאון החסיד רבי משה אהרן ברוידא זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: אבל בקרב שוחרי התורה והיהדות בגבעתיים עם הוודע הבשורה הקשה בהסתלקותו לשמי רום של הרב הגאון החסיד רבי משה אהרן ברוידא זצ"ל יליד גבעתים ומרבניה הבולטים והחשובים ומזקני רבני חב"ד שהלך לעולמו בגיל 84.

המנוח זצ"ל נולד לפני פ"ד שנים בחודש ניסן, בערב פסח שנת ת"ש, בגבעת רמב"ם שכונה מהשכונות אשר לימים הפכו להיות העיר 'גבעתיים', על שם הגבעות שמסביב לה שחוברו יחדיו, לאביו הגאון רבי אוריה ברוידא זצ"ל רבה הראשי הראשון של העיר גבעתיים, אשר נשלח לשם בשליחות מרן ה'חזון איש' זצ"ל, שהתבטא ואמר על שליחותו זו, כי גם אם יהודי אחד יתקרב לתורה וליהדות בזכותו שווה הדבר שלא יגור במקום תורה כבני ברק ולהתגורר בגבעתים ולהציל נשמות נדחות ולקרבם לאבינו שבשמים.

מוצאו של אביו הגאון רבי אוריה זצ"ל היה מטלז שבליטא, ובעלותו לארה"ק התישב בגבעתים, על מצבת קבר אביו שנסתלק גם ביום י"א אדר לפני 46 שנים ונטמן בהר המנוחות בירושלים נכתבו תולדותיו בקצרה: "פ"נ הרב הגאון הצדיק ר' אוריה ב"ר צבי דב זצ"ל ברוידא מטלז-ליטא שמש בקודש כרבה של גבעתיים למעלה מארבעים שנה פעל במסירות נפש לכל דבר שבקדושה ובפרט למען החינוך החרדי מיסד ונשיא ישיבת "בית-אליהו" נלב"ע י"א אדר ב' תשל"ח תנצב"ה ".

הרב המנוח זצ"ל התחנך בצעירותו בת"ת 'מרכז' בבני ברק אצל הרה"ח ר' זלמן קוריץ מנהל הת"ת החסידי המפורסם, ובבחרותו למד בישיבת פוניבז', שם התעלה בלימוד ובהנהגותיו התרומיות, ושם גם התקרב לשיטת חב"ד ולדרך החסידות, בהצטרפו לשיעורי ה'תניא' שלימדו משפיעים בקרב תלמידי ישיבת פוניבז', והתקרב ביותר לרבי ולתנועת חב"ד, היה נוסע לרבי שכתב כמה מכתבים אודות רבנותו בגבעתיים.

רבי משה אהרון ברוידא זצ"ל כיהן כרב דרום גבעתים, והרביץ תורה בבתי הכנסת 'תפארת אבות' ברחוב כ"ג, ובית כנסת 'עין יעקב' ברחוב שינקין, משם שלח קרני אורה וקירב לבבות רבים בעיר גבעתיים. היה אוהב את הבריות ובמאור פנים מקרבן לתורה, בדרום גבעתיים ובעיר כולה, ארגן מנייני תפילה, שיעורי גמרא וחסידות.

הרב זצ"ל קיבל הוראה מהאדמו''ר רבי מנחם מענדל שניאורסון מליובאוויטש זצ"ל, להישאר במגורים בעיר גבעתיים ולהמשיך ברבנות, שהתחיל אביו, שהיה הרב הראשון בעיר, ב'אגרות קודש' לרבי מליובביץ זצ"ל (חלק כ"ג איגרת השפ"ט ואגרת הש"צ) מופיעים המלצותיו של הרבי מתאריך י"ח לחודש אדר ב' ה'תשכ"ב המופנית לרב הראשי הרב ניסים זצ"ל ולהרב ש"י זוין זצ"ל אודות בקשתו להשתדל למען מינויו של הרב ברוידא כרב בגבעתיים: "...שמעתי עליו ונוכחתי מפי כתבו - מכתביו רבים, שהוא ירא שמים, ויד לו בהוראה בחינוך ובהשפעה, וראוי לאותה אצטלה, ובוודאי גם כהדר"ג שליט"א מכירו, אני תקוה שכת"ר ימצאהו מתאים למשרה הנ"ל, ובפרט שיש לו לאברך הנ"ל הכירות וידידים בגבעתים, וגם אביו שי' רב שם, ואם יתמנה למשרה הנ"ל התקווה חזקה שיצליח בעבודתו בקודש". באותו יום הרבי מריץ איגרת נוספת להרב זוין, שם הוא מוסיף לפרט בבקשתו: "מצו"ב העתק מכתבי להרב הראשי ניסים שליט"א, ובוודאי שמע כת"ר שליט"א מאנ"ש שי' ע"ד האברך הנ"ל, ובינינו לבין עצמינו יש לו זכות מיוחדת למשרה זו, כי חדור הוא ברוח החסידות, וממילא ישתדל להיות כח פעיל בחינוך ובחיזוק היהדות, על טהרת הקודש, וה' הוא היודע עד כמה חיוני הוא באה"ק ת"ו לבסס כל עמדה אפשרית במקצוע זה ובתקופתינו בפרט".

בהיותו אחד מרבני גבעתים היה מרבה לפקוד את ציון קברו של הרה"ק הצדיק משטפנשט זצ"ל מדי יום ביומו, בו היה מסיים את ספר התהילים ומעתיר לישועתן של ישראל, באמרו כי יש לו זכות יתירה על פני המוני הבאים לציון הקודש, בהיותו תושב גבעתים ומרא דאתרא של השכונה, בבחינת טוב לצדיק וטוב לשכנו, ואכן היה מרבה לספר על סיפורי מופת מדהימים להם היה עד בזכות תפילתו בציון הקודש בבית העלמין נחלת יצחק שבגבעתים. כן היה מרבה לפקוד את היכל הישיבה על קברו של הצדיק משטפנשט שהוקמה על ידי מוסדות שטפנשט בסמוך לציון הקודש בגבעתיים והיה מוסר בה לאברכים ולבאים בשעריה שיעורי תורה וחסידות בטוב טעם וחן מיוחד.

הותיר אחריו משפחה עניפה בנים וחתנים ובני בנים עוסקים בתורה ובחסידות ההולכים בדרכו וממשיכים את מורשתו, בנו הרה"ח ר' ירחמיאל יוסף מב"ב, הרה"ח המחנך ר' שמעון מנחם מנדל מביתר, וחתניו: הרה"ג יוסף יצחק סילברמן רב קהילת חב"ד באלעד, הרה"ח ר' יצחק קוריץ מב"ב, והרה"ח ר' יהודה גרליץ מאלעד. 

אחיו: הגאון רבי מרדכי ברוידא ראש ישיבת 'בית אליהו', והגאון רבי יצחק שלמה ברוידא מחשובי כולל חזון איש.

מסע הלוויה היום (רביעי) בשעה 13:00 בצהריים מביתו ברחוב הרב הרצוג 8 בבני ברק, ובשעה 15:15 מבית הלוויות שמגר בירושלים להר המנוחות שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

גבעתיים הרב משה אהרן ברוידא שטפנשט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד