כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"השמדה הדדית מובטחת"

תרחיש האימים של מלחמה בהיקף מלא עם חיזבאללה

אם ה' לא ישמור עיר: בישראל לא מרבים לדבר על מה יקרה אם תפרוץ מלחמה בהיקף מלא עם ארגון חיזבאללה, אך התרחיש הריאלי מפחיד מספיק: אלפי טילים, חלקם מדויקים, ישוגרו לישראל; מאות אלפי אזרחים יפונו למתנ"סים וערי אוהלים

תרחיש האימים של מלחמה בהיקף מלא עם חיזבאללה
תקיפת צה"ל בלבנון צילום: דובר צה"ל

ברקע פרסום התחקיר בתחילת השבוע של העיתון הצרפתי "ליברסיון" על מערך המנהור האגרסיבי של ארגון הטרור חיזבאללה - שעולה בהרבה בממדיו ובתחכומו על מערך המנהור שפגש צה"ל ברצועת עזה בחודשים האחרונים, עולה השאלה מה התרחיש הריאלי במלחמה בין ישראל לחיזבאללה במקרה ולא יגיעו בקרוב להסכם דיפלומטי במסגרתו יסיג נסראללה את כוחותיו מעבר לליטני (נהר בדרום לבנון) - לפי החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם שהתקבלה בתום מלחמת לבנון השנייה.

נכתב לא מעט על מערך הטילים המשמעותי שיש לארגון הטרור השיעי שיושב בלבנון - אך בפועל משמש כידה הארוכה של הרפובליקה האיסלאמית של איראן, שבנתה את עוצמתו ליום הדין בו אתריה האסטרטגיים יותקפו על ידי ישראל.

בידי חיזבאללה בין 120 ל-150 אלף פגזים, רקטות וטילים - אלפים מהם מדויקים ויכולים להגיע לכל נקודה בארץ - עד אילת. במלחמת לבנון השנייה היו בידי הארגון השיעי רק כמה עשרות טילים מדויקים והם הושמדו במכה ראשונה של חיל האוויר שידע על מיקומם ממודיעין מדויק. אך היום כאמור המספרים גדולים בהרבה ובמידה ותפתח חלילה מערכה בין ישראל ללבנון, התרחיש הרבה פחות אופטימי עבור שני הצדדים וכאן תבוא לידי ביטוי דוקטורינה שהיתה רווחת בימי המלחמה הקרה  - "השמדה הדדית מובטחת", לפיה אמנם לבנון תחזור "לתקופת האבן" לאחר פגיעה משמעותית בתשתיות המדינה, אך גם ישראל תתמודד עם נזק משמעותי מאוד.

יוסי מלמן, פרשן לנושא מודיעין של "הארץ" כותב על תרחיש מלחמה כי "הטילים המדויקים והחכמים וגם ה"טיפשים" יוכוונו לעבר כל שדה תעופה בישראל, אזרחי או צבאי, לעבר הקריה בתל אביב ובנייני עזריאלי, לתחנות הכוח מחיפה ועד לאשקלון, למסילות הברזל, למפעלי התעשייה בקריות ובבאר שבע, לכורים הגרעיניים בשורק ובדימונה ולמעשה כמעט לכל אתר חשוב ומשמעותי".

לדבריו, "תנועת המטוסים לישראל וממנה תופסק וצפויות הפסקות חשמל שיפגעו בתפקוד בתי החולים. כשבכל יום יומטרו על ערי ישראל יותר מאלף טילים ורקטות, אלפי בנייני מגורים ייהרסו. לפי תרחישים של פיקוד העורף, מאות אלפי ישראלים יתפנו למתנ"סים, בתי מלון, מגרשי ספורט וערי אוהלים".

בנוסף הוא כותב כי "המלחמה עם חיזבאללה תהפוך לרב זירתית. הטילים ישוגרו גם מסוריה, עיראק ותימן, ואולי אף מאיראן. יש סכנה גדולה שהגדה המערבית תתלקח וישראל תמצא את עצמה במלחמה שלא חוותה כמוה, עד כדי כך שלא מן הנמנע שיהיו בישראל מי שישקלו לנקוט מהלך אסטרטגי באמצעים הקיצוניים ביותר שניתן להעלות על הדעת".

אמש (שלישי) פורסם כי ההנחה בישראל היא שבמידה ותפתח מלחמה מלאה בצפון יש צפי להפסקות חשמל במעל ל-60% משטח מדינת ישראל שתימשך כ-48 שעות.

בנוסף, הפסקות חשמל מקומיות צפויות להימשך עד 3 שבועות. לפי אותו תרחיש, יבוצע ניהול ביקושים בחשמל שעשוי להביא לניתוק החשמל בין פעמיים לשלוש ביום בכל בית בישראל.

תחקיר של העיתון הצרפתי "ליברסיון" שפורסם בתחילת השבוע חשף כי ב-30 השנים האחרונות חיזבאללה חפר באמצעות טכנולוגיה צפון-קוריאנית מאות קילומטרים של מנהרות, חלקן בעומק עשרות מטרים. 

לפי התחקיר, ישראל הטילה עם פרוץ המלחמה פצצות זרחן לבן בדרום לבנון כדי לגלות את פתחי המנהרות. לפי ההערכות זוהי רשת מפותחת ומסוכנת מזו שחמאס מחזיק בעזה - ואם ישראל תפציץ חלק ממנה תורגש רעידת אדמה. 

גורם צבאי ישראלי ציין בתחקיר כי בצבא יש מי שמתנגדים למבצע קרקעי בלבנון מחשש "שהם ייתקלו בצבא תת-קרקעי מוכן היטב".

חיזבאללה לבנון מלחמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד