כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ברקע הזינוק באנטישמיות

כל הנתונים: כמה "ישיבישערים" חיים בארה"ב? וכמה "חרדים"

9% מיהודי ארה"ב מגדירים את עצמם אורתודוקסים, 33% מגדירים את עצמם כחילונים ארבעה מכל עשרה אורתודוקסים שנשאלו במסגרת סקר AJC העידו שהותקפו על רקע אנטישמי

כל הנתונים: כמה "ישיבישערים" חיים בארה"ב? וכמה "חרדים"
אילוסטרציה צילום: Tzemach Glenn

בשבוע שעבר התפרסמו נתונים מדאיגים מתוך סקר שערך הוועד היהודי-האמריקאי (AJC) בנוגע לעלייה באנטישמיות בארה"ב. 78% מהיהודים דיווחו שמאז מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר, הם מרגישים פחות בטוחים כיהודים בארה"ב, וכמחצית שינו את התנהגותם מחשש לאנטישמיות. כדי להבין את התמונה בצורה טובה יותר, צללנו לעומק הנתונים של הסקר, וניסינו להבין מי הם היהודים האמריקאים שעלו על הכוונת.

הקהילה היהודית בארה"ב נאמדת ב-5.7-6.2 מיליון איש, והיא התפוצה היהודית הגדולה ביותר מחוץ למדינת ישראל. בניגוד לישראל, בה רוב היהודים אורתודוקסים, בארה"ב המגמה הפוכה; רק 9% מיהודי ארה"ב מגדירים את עצמם אורתודוקסים, 33% מגדירים את עצמם כחילונים, 28% כרפורמים, 13% כקונסרבטיביים והשאר כ"אחרים". 

עם זאת, הגיוון של החברה היהודית-האמריקאית לא תם כאן: מתוך האורתודוקסים, כשליש מזדהים כחרדים, כשליש נוסף כ"חרדים מודרניים", כשישית כ'ישיבישערים' ו-12% בתור "אורתודוקסים אחרים".

אותן קהילות אורתודוקסיות נמצאות במוקד המתקפות האנטישמיות בשנה שחלפה, וארבעה מכל עשרה אורתודוקסים שנשאלו במסגרת סקר AJC העידו שהותקפו על רקע אנטישמי, נתון גבוה ב-50% לעומת יהודים-אמריקאים מזרמים אחרים.

"זאת תקופה מפחידה להיות בה יהודי בכל מקום בעולם, אך במיוחד בארה"ב", אמר יהודי-אמריקאי ששמו שמור במערכת, בן 28, שחי בחוף המזרחי של ארה"ב. הנתונים שמשתקפים מהסקר ממחישים את האתגר שעומד בפניהם של היהודים, ובמיוחד אלו האורתודוקסים. שליש מהנשאלים החרדים העידו שעסקים בקהילות שלהם הותקפו על רקע אנטישמי בחמש השנים האחרונות, זאת לעומת 17% מקרב החילונים – שיעור נמוך בחצי מזה של החרדים.

לצד האתגר, החיים היהודיים בארה"ב עשירים. מבין שומרי הכשרות בארה"ב, 88% דיווחו שאוכל כשר נגיש להם, לעומת 10% שאמרו שלא. הקמפוסים של ההשכלה הגבוהה, שעלו לכותרות בחודשים האחרונים כקרקע פורייה לאנטישמיות, גם נותנים מקום לפעילות יהודית. 51% מהסטודנטים היהודיים העידו שהם משתתפים בפעילויות של ארגונים כמו חב"ד או ארגון הסטודנטים הלל, כמחציתם מספר פעמים בשנה, כחמישית כמה פעמים בחודש וכ-15% לפחות פעם ביום והשאר כמה פעמים בשבוע. 

הארגונים האלה מספקים שיעורים, תפילות ופעילויות שנועדו לחזק ולשמר את הזהות היהודית של הסטודנטים, שלפי תוצאות סקר AJC נמצאים תחת מתקפה מתמדת – כל סטודנט חמישי דיווח שבשנה האחרונה הוא הרגיש ממודר מפעילות או מקבוצה חברתית בשל היותו יהודי.

ארצות הברית אורתודוקסים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד