כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
המומחה מדבר

האיום האווירי מצפון: מעל 250 סוגי רחפנים קטלניים

מפקד מערך ההגנה האווירית לשעבר תא"ל (מיל') צביקה חיימוביץ' מתייחס לאיום האווירי בזירה הצפונית: "יש מעל 250 סוגים של רחפנים מסחריים בעולם. בסוף רחפן כזה הוא כלי טיס לכל דבר ועניין. יש כאלה שיכולים לקחת רימון רסס ששוקלים מאות גרמים, ואם מדברים על רחפן שיודע לקחת 20-30 קילו, יש לו משקל יותר משמעותי והוא גם יודע לשהות באוויר יותר"

האיום האווירי מצפון: מעל 250 סוגי רחפנים קטלניים
אילוסטרציה צילום: pixabay

כלי טיס בלתי מאויש נפל אתמול (שלישי) בבוסתן הגליל סמוך לעכו. תא"ל (מיל') צביקה חיימוביץ', לשעבר מפקד מערך ההגנה האווירית בחיל האוויר, סיפר הערב (שלישי) בראיון לרדיו 103FM על המגוון הרחב של כלי הטיס הבלתי מאוישים הנמצאים בידי אויבינו בזירה הצפונית.

"כמו בכל דבר אין פה הרמטיות והצלחה מלאה, ועל זה צריך להוסיף שמדובר פה בכלים שמאוד מאתגרים את הטכנולוגיה והחיישנים שיש לנו", תיאר. "אלו כלים קטנים מאוד, העשויים מגופים שלמכ"מים קשה לגלות. צריך לשים את הדברים הלו בפרופורציה. יש פה איום תודעתי, בסוף המרחב האווירי של ישראל הוא סוג של גבול שאנו רוצים שיהיה בלתי חדיר. אתה לא רוצה שדברים כאלה יקרו, אבל פוטנציאל הנזק יחסית קטן. לרקטה וטיל יש פונטציאל נזק יותר גדול". 

בהמשך, הוסיף: "יש פה איום שהולך ומתפתח לא רק באזורנו, אנחנו מדברים על המלחמה הנוכחית אבל ראינו את זה גם באוקראינה ואפגניסטן. אלה ארגונים ומדינות, במקום להצטייד במטוסי קרב, קונים כלי טיס בלתי מאוישים במאות או אלפי דולרים במינימום אחזקה ולוגיסטיקה. כשמחברים את כל הדברים הללו למסות ולהיקפים גדולים כמו שיש לחיזבאללה, זה נהיה משמעותי. מתחילת המלחמה חיזבאללה ניסה להכניס כ־150 כלים כאלה. לפני כמה שנים היה מאוד קל להבדיל בין כטב"מ לרחפן, היום הגבול ביניהם היטשטש לחלוטין. יש מעל 250 סוגים של רחפנים מסחריים בעולם. בסוף רחפן כזה הוא כלי טיס לכל דבר ועניין. יש כאלה שיכולים לקחת רימון רסס ששוקלים מאות גרמים, ואם מדברים על רחפן שיודע לקחת 20-30 קילו, יש לו משקל יותר משמעותי והוא גם יודע לשהות באוויר יותר". 

"כשאנחנו מדברים על שני כלי טיס של חיזאללה שחדרו את המימד האווירי שלנו, אנו מבינים כמה אתגר הגילוי משמעותי", אמר חיימוביץ' בסיום דבריו. "במערך ההגנה האווירית מבינים את האתגר הזה, ומכניסים עוד מערכות כדי לנסות לסגור את כל הפרצות האלה, זה אתגר שאנחנו מבינים שרק ילך ויעצים. העלוית שלהם משתנות. בסוף כשמגיע אחד בודד ראינו מה המשמעות שלו, אך כשיגיע נחיל כזה של רחפנים של מספר דו ספרתי, האם לחיזבאללה יש אפשרות כזאת? התשובה היא כן. ככל שנכפיל את מכפלות הנחיל, האתגר יהיה גדול הרבה יותר". 

צביקה חיימוביץ' חיזבאללה לבנון רחפנים שיגור כטב"ם מלחמת חרבות ברזל רדיו 103FM צפון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד