כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
פספסו בענק

איראן וחיזבאללה הבינו אחרי 12-24 שעות את גודל הברוך

"פרויקט השחרור הגדול" של חמאס וחיזבאללה כשל בחלקו. "אם רדואן היה עושה את זה בצפון, אני לא בטוח באיזה מצב הייתה מדינת ישראל אחרי פשיטה שכזו". כך אמר חושף המסמך העיתונאי יוסי יהושוע

איראן וחיזבאללה הבינו אחרי 12-24 שעות את גודל הברוך
אילוסטרציה צילום: unsplash

הכתב והפרשן הצבאי יוסי יהושוע חשף הבוקר (רביעי) ב'ידיעות אחרונות' פרטים על מסמכים חדשים שחילצו כוחות צה"ל מחאן יונס. על פי המתואר, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר היה בטוח שחיזבאללה יפתח בחזית נוספת בבוקר השבת חג שמחת תורה ואף קיבל התחייבות לכך, מה שלא קרה בדיעבד.

יהושוע התראיין לבן כספית ופרופ' אריה אלדד ברדיו 103FM, הביא פרטים נוספים על הידיעה. "במסגרת פעילות צה"ל בחאן יונס מגיעים לשרתים של חמאס עם המון חומר מעניין על הארגון", תיאר. "כתוצאה מהפשיטה נאסף חומר רב ומאוד מעניין. אחד המסמכים הוא הערכת מצב של חמאס כמה חודשים לפני אותה פעולה, בה סינוואר מדבר עם הפקודים שלו באופן מצומצם, ואומר להם שקיבל התחייבות לכך שציר איראן וחיזבאללה יצטרפו מיד לאותה מתקפה מתוכננת. 'פרויקט השחרור הגדול'. אם רדואן היה עושה את זה בצפון, אני לא בטוח באיזה מצב הייתה מדינת ישראל אחרי פשיטה שכזו".

"במהלך השנה האחרונה, חיזבאללה שינה את ההיערכות שלו בגבול מולנו מלבד 26 העמדות שהציב על הגדר, הפרובוקציות והמחבל במגידו, הוא קידם גדוד מהים ועד הר דב, והם היו ממש במרחק החלטה להיכנס לאיזה יישוב שהם רוצים", הבהיר. "בצפון בניגוד לדרום אין מרחב אבטחה, רדואן באמת היה על הגדר. שם הכוחות הרבה יותר מיומנים. יש תמימות דעים במערכת הביטחון וזה נשען על חומר מודיעיני, על כך שסינוואר לא עדכן את איראן וחיזבאלה על הפעולה מחשש שהוא יאבד את החשאיות ושישראל תעלה על זה. אבל כשזה קרה, היו כ־48 שעות לחיזבאללה להבין את האירוע ולקבל החלטה אחרת. האיראנים וחיזבאללה הופתעו מהקלות בה חמאס ביצע את אותה פעולה, ומההישגים שלו. גם האיראנים וגם חיזבאללה הבינו אחרי 12-24 שעות את גודל הברוך. הייתה להם הזדמנות, הם לא עשו את זה".

בסיום, הדגיש יהושוע: "לקח זמן עד שחטיבות המילואים הגיעו לפיקוד הצפון והפיקוד עמד על הרגליים, ההזדמנות הייתה קיימת. אנחנו חייבים להבין באיזה אירוע היינו יכולים להימצא. אנחנו חייבים להבין שאנחנו צריכים לשנות את כל תפיסת ההגנה ובניין הכוח בעיקר בצפון לקראת אפשרות שכזו. האירוע הזה היה יכול לטלטל את מדינת ישראל, אני לא יודע איפה היינו נמצאים היום". 

חיזבאללה פרויקט השחרור הגדול כוח רדואן יוסי יהושוע רדיו 103FM חמאס 7 באוקטובר מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד