כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מה זה אומר

בעקבות ה-7 באוקטובר: הוארך מצב החירום הכליאתי

"הארכת התוקף הבאה תהיה בכפוף לביצוע צעדים לצמצום הצפיפות והוספת מקומות כליאה כפי שפורטו. הוועדה תסייר במתקני הכליאה לראות את התקדמות וביצוע הצעדים". אמר היו"ר ח"כ צביקה פוגל

בעקבות ה-7 באוקטובר: הוארך מצב החירום הכליאתי
אילוסטרציה צילום: unsplash

מנתוני שירות בתי הסוהר עולה כי מה–7 לאוקטובר מצבת הכלואים עלתה כ–4,500 אסורים. עלייה של  650 באוכלוסיית הפליליים ו3,850 ביטחוניים. סה"כ של 20,850 כלואים.

הוועדה לביטחון לאומי אישרה את בקשת הממשלה להארכת תוקפה של ההכרזה על מצב חירום כליאתי, לפי סעיף 19 כ (ד) לפקודת בתי הסוהר (נוסח חדש), התשל"ב – 1971, עד ליום ח' באדר ב' התשפ"ד, 18 במרץ 2024.  

ההצעה מבקשת להאריך את תוקפה של ההכרזה, במסגרתה מוסמך השר לביטחון לאומי, באישור הממשלה והוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, להכריז על מצב חירום כליאתי ולאפשר חריגה מהוראות הדין לעניין שטח מחיה בבתי הסוהר לאור מצב החירום.

יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל אמר בפתח הדיון כי אנחנו חלק מאומות העולם ורוצים להיות קרובים ככל האפשר לסטנדרטים הרצויים. מטרתנו לאפשר לשב"ס לבצע את משימותיו ביעילות ולסוהרים לבצע את תפקידם בביטחון.

עו"ד אביב ישראלי מהמשרד לביטחון לאומי, פרסה בפני הוועדה את הצעדים שננקטים ומקודמים בהם: תיקון חקיקה שיאפשר מתן חופשה מיוחדת לאסירים שאושרה בקריאה ראשונה. "תכנית 888" להרחבת מקומות הכליאה ב-7 מתקני כליאה ביטחוניים שונים באמצעות הסבת שטחים ציבוריים למקומות כליאה והיישום יתבצע באופן מדורג. השמשת אגף "רקפת" – במתקן הכליאה "ניצן" שיביא להוספת כ- 70 מקומות כליאה נוספים, תיקון צו סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים) במסגרתו תורחב מכסת המפוקחים באמצעות איזוק אלקטרוני ל- 1,750 ובינוי מתקן כליאה 'אלה' ואכלוסו שצפוי להתחיל באמצע חודש מרץ.

לדברי רב כלאי, יעל גולן, משירות בתי הסוהר מתחילת המלחמה מצבת הכלואים עלתה ב כ- 4,500 כלואים (מ- 16,350 ל- 20,850). כ-650 מהם באוכלוסיית הפליליים וביטחוניים עלייה של 3,850.

עו"ד ישי שרון, מהסנגוריה הציבורית, אמר כי אנו נמצאים במצב שהיום רבע מהפליליים מאוכלסים בשטח של מתחת ל-3 מטר רבוע ובגזרת הביטחוניים כבר לא נותר כמעט מה לצופף. "יש להוסיף מקומות כליאה. צעד זה צריך להיות מידי ככל הניתן ומנגד גם אפקטיבי עם אימפקט משמעותי. יש לחשוב על מנגנונים של בית המשפט שיחשבו על פתרונות כליאה אחרים במקרים שכאלו".

יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל, אמר לסיכום כי הארכת התוקף הבאה תהיה בכפוף לביצוע צעדים לצמצום הצפיפות והוספת מקומות כליאה כפי שפורטו והוועדה תסייר במתקני הכליאה לראות את התקדמות וביצוע הצעדים. "הפיקוח יעבור משולחן הוועדה לשטח. אנחנו מגיעים לקצה גבול היכולת ואני לא רוצה להגיע לשם. אני מתנה את הארכת התוקף הבאה בכך שכל מה שהוצע אכן מתבצע". לאחר הצבעה אשרה הוועדה את הארכת ההכרזה עד ל 18 במרץ השנה.

מצב חירום כליאתי צפיפות יתר צפיפות בתי הכלא אסירים 7 באוקטובר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד