כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"המחבלים ברפיח מוכנים"

בחמאס דורשים 500 אסירים עבור כל חטוף

בכיר חמאס אומר כי כניסה לרפיח תהיה גרועה יותר עבור ישראל, וחמאס מוכן טוב יותר באזור זה מכיוון שהמחבלים במקום לא השתתפו בקרבות קודמים

בחמאס דורשים 500 אסירים עבור כל חטוף
מחבלי חמאס בכלא צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס הציב מחיר לשחרור כל חטוף ישראלי תמורת 500 אסירים פלסטינים. עוד הוסיף, כי יתכן שיהיו פריצות דרך בעתיד הקרוב בנוגע למשא ומתן להפסקת אש, אך טען כי נסיגת ישראל מציר צלאח א-דין היא המכשול העיקרי במשא ומתן.

בהתייחסו לאפשרות של כניסת צה"ל לרפיח אמר, כי חמאס מסרב לתנאי לשחרר את החטופים בתמורה לכך שצה”ל לא יכנס לרפיח, והוסיף כי הכניסה לרפיח תהיה גרועה יותר עבור ישראל וחמאס מוכן טוב יותר באזור זה מכיוון שהמחבלים במקום לא השתתפו בקרבות קודמים, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

דמקורות בארגונים הפלסטיניים מחוץ לרצועת עזה מסרו כי בקהיר נדון מתווה חדש להסדר ברצועת עזה אשר כולל הפוגה למשך 45 יום והארכתה תמורת כל חטוף ישראלי שישוחרר.

לדבריהם, המתווה החדש מציע שלבים נוספים לדיון בהפסקת אש קבועה לאחר ההפוגה הזמנית אשר כולל גם שחרור חטופים גברים קשישים ושאר הנשים הישראליות בתמורה לשחרור מספר אסירים פלסטינים. הוא גם מאפשר הכנסת סיוע אינטנסיבי לעיר עזה ולצפון רצועת עזה, אך הוא אינו כולל חזרת התושבים העקורים למקומות מגוריהם בצפון הרצועה.

מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי במקביל למערכה העזה המתנהלת בשטח, מתנהלת גם מערכה מדינית שהיא לא פחות עזה, ועד כה לא ניתן להעריך לאן פני הדברים. לדבריו, משלחת חמאס מנהלת דיונים מעמיקים עם הבכירים המצרים כיצד ניתן להגיע להבנות. הוא ציין שהדיונים נמשכים וגם המשא ומתן וכי הם לא סגרו את הדלת משום שהם מעוניינים להגיע להבנות במוקדם או במאוחר.

הוא ציין כי אין שינוי בעמדת חמאס וכי נערכה הידברות בינה לבין המתווכות, מצרים וקטר. לדבריו, מתנהל מאבק סוער בין שני הצדדים, והם מסתמכים על הקלפים שברשותם: ההתנגדות הפלסטינית, החטופים, והתמיכה העולמית, חוץ מארה”ב, בפלסטינים.

הוא גם מנה את גורמי הלחץ על ישראל ביניהם “ההתנגדות” והחטופים שמהווים גורם לחץ בתוך החברה הישראלית. בתשובה לשאלה האם הם צופים שתושג עסקה לפני חודש הרמדאן, אמר כי זו אחת האופציות שעל הפרק והדגיש וכי הם רציניים בכוונתם להגיע לעסקה.

בהתבטאות נוספת אמר נזאל שהמכשולים שמציבה ממשלת ישראל הם שמפריעים להגיע להסכם. בנוגע לאופי המכשולים אמר נזאל כי ישראל לא רוצה להתחייב שבמוקדם או במאוחר תהיה הפסקת אש סופית, היא אינה רוצה להסיג את כוחותיה מרצועת עזה, ואינה רוצה להסיר את המצור, אלא רוצה לשלוט בתנועת האנשים והסחורות לרצועה וממנה.

כמו כן, ישראל רוצה לקבל את כל החטופים, אך היא לא רוצה שישוחררו כל האסירים הפלסטינים. הוא הדגיש, כי קלף החטופים הוא הקלף המנצח הגדול ביותר, שמפעיל לחץ על ישראל וייאלץ אותה להיכנע לדרישותיהם.

אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר, כי ביקורה של משלחת חמאס, בראשות אסמאעיל הניה, במצרים נערך ע”פ הזמנה מצרית. לדבריו, נערכו מפגשים שבהם הדגישה חמאס את דבקותה בעמדותיה ובדרישותיה בתשובה למסמך פריז, שמבטאת עמדה לאומית של הארגונים כולם ולא רק של ארגון ספציפי. הוא הדגיש כי לא ייתכן שהם יקבלו את הנוסח שהציגה ישראל, לא ייתכן שהם יסכימו להמשך התוקפנות היומיומית וגם לא להמשך המצור וההרעבה, והוסיף כי הנושאים הללו הם דרישות היסוד שלהם.

 
מלחמת חרבות ברזל חטופים חמאס מכון מאיר עמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד