כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

להפסיק את חרפת ישיבת פוניבז' • טור זעקה

חז"ל שהורו שתורה מגנא ומצלא, גם קבעו שמחלוקת מביאה חורבן • אין זכות קיום לחרפה ששמה ישיבת פוניבז'

סטנדר נזרק על חזן בפוניבז
סטנדר נזרק על חזן בפוניבז

בשעה זו ממש בה אתם קוראים שורות אלו, יושבים להם רבבות מחבלים חדורי שנאה לכם, שכל רצונם לחדור פנימה אל גבולות הארץ, להגיע אליכם הביתה, להעלות אותו באש. לשחוט כל יהודי, לטבוח, לערוף, להרוג ולהשמיד אתכם ואת משפחתכם יען אתם יהודים. זו עובדה שקשה לנו להתרגל לקיומה אבל זו עובדה עד להחריד.

מולם - בשעות אלו ממש, עומדים רבבות חיילים צעירים המחרפים את נפשם ומסכנים את עצמם מול האויב הנושא שמות רבים: דאעש, חיזבאללה, חמאס, אל קאעידה, ועוד ועוד.

אנו לא שותפים להגנה על עצמינו, שכן אנו מאמינים בני מאמינים שהתורה בכוחה להגן, ואנו שותפים לשמירה על תושבי ארץ שראל באמצעות לימוד התורה. אחרת שומה גם עלינו להיות שם - על הגבול.

אך אם אכן כנים אנו, אם מאמינים אנו בדברי חז"ל שהבטיחו לנו שהתורה מגנת, הרי שבאותו מקום עצמו גם אמרו חכמים שדווקא לא! התורה אינה מגנת - לא במקום שיש שנאת חינם ומחלוקת.

אמרו חכמים במסכת יומא: "מקדש שני, שהיו עוסקים בתורה ומצוות ובגמילות חסדים, מפני מה חרב? - מפני שהייתה בו שנאת חינם, ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד שלוש עבירות: עבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים".

אפשר ללמוד תורה, להקים ישיבות לאלפים וללמוד תורה יומם ולילה, להקים רשתות של עמותות חסד, ולהחמיר בכל דקדוקי המצוות - אך אם יש שנאת חינם, כל זה לא שווה דבר: החורבן מובטח

ועוד אמרו חכמים במדרש על דורו של דוד המלך ש"היו עוסקים בתורה אולם משום שהיו בו בעלי מחלוקת ודוברי לשון, היו יוצאים למלחמה ומפסידים לעומת זאת דורו של אחאב שהיה דור חוטא, ניצח משום שלא היו בו בעלי מחלוקת.

התורה לא רק שאינה מגנת מפני האויב, אלא אנו עלולים במו ידינו לגרום להגנה להתמוטט - לצאת למלחמה ולהפסיד.

במשך שנות דור מאז אנו חיים על חודה של חרב - פטרנו עצמינו משותפות בהגנה על עצמינו בשל כוחה של התורה. אך היום, כאשר שם שמיים מתחלל בצורה כה פרועה על גבעת אם הישיבות, כאשר היינו לחרפה ומשל ושנינה, אין אלא לשוב ולומר בשמה של אותה תורה המדריכה אותנו: אנו היום מצויים לא רק בסכנה רוחנית כי אם בסכנה בטחונית. כן, בני ישיבות הפכו לסכנה לעם היהודי. פשוטו כמשמעו.

אם זה מה שמתחולל באם הישיבות, אם זו הדוגמא הניתנת לתלמידים, אין אלא לסגור את הגמרות, לנעול את דלתות הישיבה, ולהפיץ את תלמידי הישיבה לכל רוח, לפני שיביאו עלינו חורבן.

כבר אמרו חכמים: ברורות: עדיפה ביטול תורה ללא מחלוקת מאשר לימוד תורה עם מחלוקת. עצרו וכבו את האש, אם טרם איחרנו את המועד.
תורה חז סכנה ישראל פוניבז'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד