י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
80 אחוז

התדרדרות במצבם הרפואי של משפחות החטופים

"חוסר הוודאות והמצוקה המלווים את בנות ובני המשפחות עלולים להוביל להפרעות שינה ותיאבון, ולהחמיר מצבים בריאותיים קיימים עקב לחץ מוגבר", אומר פרופ' לוין בתגובה לסקר שפורסם

התדרדרות במצבם הרפואי של משפחות החטופים
אילוסטרציה צילום: unsplash

התדרדרות במצבם הרפואי של משפחות החטופים. כך עולה מנתוני סקר שנערך על ידי קופת החולים 'מכבי' שפרסם העיתונאי מאיר מרציאנו ב'חדשות 13'. 

80% מבני משפחות החטופים דיווחו על שינוי לרעה במצב הבריאותי, 20% ירדו בצורה משמעותית במשקל, שני שליש דיווחו על מצב נפשי בינוני או גרוע, 93% על ירידה באיכות השינה ו-15% דיווחו שהתחילו לבלוע כדורי שינה כדי להירדם.

עוד עולה מסקר 'מכבי', כמעט כל בני משפחות החטופים (96%) דיווחו על שינוי לרעה בתפיסתם את מצבם הנפשי, נתון גבוה משמעותית בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כאשר כשני שליש מהם תופסים את מצבם הנפשי כבינוני או גרוע, זאת לעומת המצב לפני המלחמה - אז כ-80% דיווחו כי מצבן הנפשי טוב מאוד או מצוין.

המצב משפיע גם על המתנדבות במטה משפחות החטופים, 81% מבניהן מדווחות על שינוי לרעה בתפיסתן את מצבן הנפשי, ו-70% מהן תופסות את מצבן הנפשי כבינוני או גרוע.

ב'חדשות 13' דווח עוד כי 84% מבנות משפחות החטופים מרגישות שהן זקוקות לסיוע נפשי מאיש מקצוע לעומת 23% מהאוכלוסייה הכללית וזאת כמובן בשל סיוטי המלחמה, מתוכן כשני שליש אכן מקבלות סיוע. מפרוץ המלחמה, בנות משפחות החטופים מעידות על עלייה של יותר מפי 2 בשימוש בתרופות לטיפול במצבי דכאון או חרדה.

פרופ' חגי לוין, ראש מערך הבריאות במטה משפחות החטופים, מסר בתגובה לנתוני הסקר: "אי הידיעה מה עלה בגורל יקיריהן שנחטפו גובה מחיר כבד מהמשפחות, ופוגעת בבריאותן הפיזית והנפשית. חוסר הוודאות והמצוקה המלווים את בנות ובני המשפחות עלולים להוביל להפרעות שינה ותיאבון, ולהחמיר מצבים בריאותיים קיימים עקב לחץ מוגבר. מבחינה רגשית, החיפוש המתמשך והאובדן העמום מעוררים אבל ממושך, חרדה ודיכאון, ומעמיסים על היחסים המשפחתיים".

לדבריו, "כל יום שעובר מחמיר את המצב וממחיש כי גם מבחינת המשפחות הזמן שלהן אוזל, כל עוד החטופים אינם משוחררים. מצב מורכב זה מדגיש את הצורך החיוני במערכות תמיכה מותאמות אישית כדי להקל על ההשלכות הבריאותיות והנפשיות מרובות הפנים שחוות המשפחות. מצב חריג זה מחייב שינויים ארגוניים ומשפטיים כדי להבטיח המענה הבריאותי, הנפשי והסוציאלי ההולם לבני המשפחה הפגועים. מטה משפחות החטופים מסייע בהתנדבות למשפחות להתמודד עם השלכות מצב החטיפה הזוועתי".

מלחמת חרבות ברזל סקר מכבי חדשות 13 כדורי שינה משפחות החטופים מצב נפשי בריאות הנפש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד