י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

שכיחות גבוהה למחלות מעי דלקתיות בישראל

בשנים האחרונות עולה שכיחותם של החולים במחלות מעי דלקתיות בישראל ובעולם • 0.71 מאוכלוסיית ישראל מאובחנים בה והנתון צפוי לקפוץ בשנים הבאות • לאחרונה ניכרת עלייה בשימוש בתרופות הביולוגיות אשר מקלות את חיי החולים

שכיחות גבוהה למחלות מעי דלקתיות בישראל
אילוסטרציה צילום: unsplash

דוח שבחן את שכיחותן של מחלות מעי דלקתיות בישראל חושף נתונים מדאיגים. הדוח מציג תמונה בעייתית, לפיה אף שקיימת עלייה בשכיחותן של מחלות אלו בארץ ובעולם, האבחון ארוך ומתיש, וקיימת בעיה משמעותית בהתאמת הטיפול הנכון למטופל למרות שהשימוש בטיפולים הביולוגיים מתרחב – הם לא תמיד זמינים למטופלים. אלה עיקרי הדברים שהוצגו בדוח:

מחלות מעי דלקתיות, הן מחלות כרוניות אוטו-אימוניות של דרכי העיכול, המאופיינות בדלקת כרונית ממושכת, הכוללת תקופות של התלקחות ורגיעה לסירוגין וגורמות להצטברות של נזקים כרוניים למערכת העיכול. שני הסוגים המרכזיים של מחלות אלה הן מחלת קרוהן שמהווה כ-60% מהמחלות  ומחלת הקוליטיס הכיבית שמהווה  כ-40%.

בעת התפרצות, הסימפטומים של מחלות אלו עשויים לכלול כאבי בטן, דימום רקטלי, בחילות, איבוד משקל וחולשה. כמו כן עשויים להיות סימפטומים מחוץ למערכת העיכול, כגון: חולשה, אנמיה, כאבי מפרקים, תופעות עוריות, דלקות עיניים ואצל ילדים - גם הפרעה בגדילה. התסמינים משתנים בין השאר בהתאם לאזור במערכת העיכול שנפגע מהמחלה, ובחומרת המחלה. הגורם למחלות אלו אינו ברור מספיק, ההנחה המקובלת כיום היא שהמחלה נובעת משילוב של גורמים: גנטיים - וסביבתיים.

כ- 0.71% מהאוכלוסייה בישראל סובלת ממחלות המעי הדלקתיות: מנתונים שאסף מרכז המחקר והמידע של הכנסת מארבע קופות החולים עולה כי בשנת 2022 היו בישראל 68,299 מאובחנים עם קרוהן או קוליטיס. (חלק קטן מהמאובחנים עשויים להיות מאובחן הן בקרוהן והן בקוליטיס). על פי הערכות היקף החולים בפועל גבוה יותר שכן ישנם חולים שאינם מאובחנים.

לדברי משרד הבריאות, מחלות אלה בישראל נמצאת במגמת עלייה, ובדומה למדינות עם שיעור תחלואה דומה לקראת שנת 2030 היא צפויה לעמוד על אחוז אחד מהאוכלוסייה.

השימוש בטיפול הביולוגי: נכון להיום מחלות אלה אינן ברות ריפוי, אולם ישנם טיפולים תרופתיים וכירורגיים המאפשרים להקל את התסמינים, להשרות הפוגה ולמנוע התלקחות לתקופות שונות, ובהן תרופות ביולוגיות הניתנות בעירוי תוך ורידי, זריקות תת-עוריות או כדורים.

לפי משרד הבריאות, אחד האתגרים במחלות אלו הוא התאמת הטיפול המתאים לכל מטופל לאורך חייו. התרופות החדישות יותר המוצעות לחולים הן תרופות ביולוגיות הפועלות נגד מנגנון ספציפי שמחולל או מעצים את הדלקתיות. מטרתן העיקרית לנטרל מראש מנגנונים ביולוגיים-מולקולריים שמזינים את הדלקת, וכך הן מטפלות בתסמינים. העמותה לתמיכה בחולי קרוהן וקוליטיס מסרה כי ניכרת עלייה בשימוש בטיפול הביולוגי ב-15 השנים האחרונות, מה שמהווה התקדמות משמעותית משום שרוב תרופות אלו מקלות על מצבם של החולים.

האיגוד הישראלי לגסטרואנטרולוגיה מסרו כי אפשרויות הטיפול בישראל הולמות את המצב בעולם, וכוללות את התכשירים הזמינים בעולם המערבי. עם זאת ישנם קשיים בהכללה של תרופות חדשות, בסל שירותי הבריאות – דירוג זמינות טיפולים לפי מחיר ולא לפי התאמה למטופל ודרישה למיצוי טיפול קונבנציונלי כגון סטרואידים כקו טיפול ראשון בטרם התחלת טיפול ביולוגי.

 יש לעזור לצוות הרפואי המטפל לתת את הטיפולים שמותאמים ביותר עבור כל מטופל על סמך שיקולים רפואיים עניינים, ולפעול לכך שתרופות חדשות במחלות מעי דלקתיות המוגשות לוועדת סל התרופות יוכנסו לסל, ללא הגבלה של קווי טיפול שלא מטעמים רפואיים.

מחלות מעי אשפוז דלקת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד