כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הלוחמה החשאית

עמדות ריגול נסתרות של ה-CIA ביער מסייעות לאוקראינים

במשך יותר מעשור, ארצות הברית טיפחה שותפות מודיעינית סודית עם אוקראינה, שכעת היא קריטית עבור שתי המדינות במאבק נגד רוסיה. ה'ניו יורק טיימס' חושף פרטים מדהימים על הסיוע האמריקאי לאוקראינה

עמדות ריגול נסתרות של ה-CIA ביער מסייעות לאוקראינים
המלחמה באוקראינה צילום: משרד ההגנה האוקראיני

המלחמה בין אוקראינה לרוסיה גבתה את חייהם של מאות אלפי חיילים ואזרחים, כשכל העת, השותפות המודיעינית בין וושינגטון לקייב היא בסיס ליכולתה של אוקראינה להגן על עצמה.

ה-CIA וסוכנויות ביון אמריקאיות אחרות מספקות מודיעין איכותי לאוקראינה וממליצות לה היכן למקד את התקפותיה. הסוכנויות השונות עוקבות אחר תנועות החיילים הרוסיים ועוזרות לתמוך ברשתות ריגול.

ה'ניו יורק טיימס' חושף כי ישנה עמדת ההאזנה ביער אוקראיני, והיא חלק מרשת ריגול הנתמכת על ידי ה-CIA שנבנתה בשמונה השנים האחרונות הכוללת 12 עמדות מוסוות לאורך הגבול הרוסי. לפני המלחמה, האוקראינים הוכיחו דרך המערך הסודי את מעורבותה של רוסיה בהפלת מטוס סילון מסחרי ב-2014, של מלזיה איירליינס. האוקראינים גם עזרו לאמריקאים לעקוב אחרי פעילים רוסים שהתערבו בארה"ב ב-2016 בחירות לנשיאות.

בסביבות 2016, ה-CIA החל לאמן כוח קומנדו אוקראיני מובחר - הידוע כיחידה 2245 - אשר לכד מל"טים וציוד תקשורת רוסיים כדי שטכנאי CIA יוכלו לפצח את מערכות ההצפנה של מוסקבה. קצין אחד ביחידה היה קירילו בודאנוב, כיום מפקד המודיעין הצבאי של אוקראינה.

עוד דווח כי ה-CIA גם עזר להכשיר דור חדש של מרגלים אוקראינים שפעלו בתוך רוסיה, ברחבי אירופה, ובקובה ובמקומות אחרים שבהם לרוסים יש נוכחות גדולה.

הקשר כה מושרש, עד שאנשי ה-CIA נשארו במערב אוקראינה כאשר ממשל ביידן פינה את אנשיו לארצות הברית בשבועות שלפני פלישת רוסיה בפברואר 2022. במהלך הפלישה, הקצינים העבירו מידע מודיעיני קריטי, כולל המקום שבו רוסיה תכננה תקיפות ובאילו מערכות נשק הם ישתמשו.

"בלעדיהם, לא הייתה לנו שום דרך להתנגד לרוסים, או לפגוע בהם", אמר איבן בקאנוב, שהיה אז ראש סוכנות הביון הפנימית של אוקראינה.

מחשש שהקונגרס לא יאשר סיוע צבאי נחוץ לאוקראינה, וכדי לנסות להרגיע את מנהיגי אוקראינה, ערך ויליאם ברנס, מנהל ה-CIA, ביקור חשאי באוקראינה ביום חמישי האחרון - ביקורו העשירי מאז הפלישה.

במרץ 2021, הצבא הרוסי החל לאסוף כוחות לאורך הגבול עם אוקראינה. ככל שחלפו החודשים, וחיילים נוספים התאספו, השאלה הייתה האם פוטין מתכונן למלחמה.

בנובמבר אותה שנה, ובשבועות שלאחר מכן, ה-CIA וה-MI6 הביון הבריטי העבירו מסר לשותפיהם האוקראינים: רוסיה מתכוננת לפלישה כדי להדיח את ראש הממשלה והנשיא ולהרכיב ממשלת בובות בקייב שתציית לדרישות הקרמלין.

לסוכנויות הביון האמריקאיות והבריטיות היה מידע שלסוכנויות הביון האוקראיניות לא הייתה גישה אליהם, לפי גורמים אמריקאים. המודיעין חשף את שמותיהם של פקידים אוקראינים שהרוסים תכננו להרוג או ללכוד, כמו גם האוקראינים שהקרמלין קיוו למנות בשלטון.

הנשיא זלנסקי וכמה מיועציו הבכירים נראו לא משוכנעים, אפילו לאחר שמנהל ה-CIA, מיהר לקייב בינואר 2022 כדי לתדרך אותם. כשהתקרבה הפלישה הרוסית, קציני CIA ו-MI6 ערכו ביקורים אחרונים בקייב. אחד מקציני ה-M16 אמר לאוקראינים שהוא חושש שהרוסים יהרגו אותם.

על פי דרישתו של ברנס, קבוצה קטנה של קציני CIA קיבלו אישור להישאר באוקראינה, והועברו למתחם מלונות במערב אוקראינה. הם לא רצו לנטוש את השותפים שלהם.

לאחר שפוטין פתח בפלישה ב-24 בפברואר 2022, קציני ה-CIA במלון היו הנוכחות היחידה של ממשל ארה"ב בשטח. מדי יום במלון הם נפגשו עם אנשי הקשר האוקראינים שלהם כדי להעביר מידע. הבית הלבן ביידן אישר לסוכנויות הריגול האמריקאיות לספק תמיכה מודיעינית לפעולות קטלניות נגד כוחות רוסים על אדמת אוקראינה.

האמריקאים נתנו לאוקראינים מידע שהתברר כמדויק. ב-3 במרץ 2022 - היום השמיני למלחמה - צוות ה-CIA נתן סקירה מדויקת של התוכניות הרוסיות לשבועיים הקרובים. הרוסים יפתחו באותו יום מסדרון הומניטרי מתוך העיר הנצורה מריופול, ואז יפתחו באש על האוקראינים שישתמשו בו.

הרוסים תכננו להקיף את עיר הנמל האסטרטגית אודסה, לפי ה-CIA, אך סערה עיכבה את המתקפה והרוסים מעולם לא כבשו את העיר. ואז, ב-10 במרץ, התכוונו הרוסים להפציץ שש ערים אוקראיניות, וכבר הכניסו קואורדינטות לטילי שיוט עבור אותן תקיפות.

הרוסים גם ניסו להתנקש בפקידים אוקראינים בכירים, כולל בנשיא זלנסקי. לפחות במקרה אחד, ה-CIA שיתף מידע מודיעיני עם סוכנות הפנים של אוקראינה שסייעה לשבש מזימה נגד הנשיא, כך לפי גורם בכיר באוקראינה.

כשהתקיפה הרוסית על קייב נעצרה, ראש תחנת ה-CIA שמח ואמר לעמיתיו האוקראינים שהם "חובטים ברוסים", כך לפי קצין אוקראיני שנכח בחדר הפיקוד.

 
מרגלים מלחמת אוקראינה רוסיה ארצות הברית CIA

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד