י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
כתב אישום

שילם ביוקר: רכבי הקדילק והמרצדס חולטו לטובת אוצר המדינה

הנאשם הורשע על פי הודאתו בעבירות של מרמה וזיוף בין היתר לאחר שסיפק והתקין לקבלנים דלתות אש שנחזו כתקניות, אך בפועל לא היו עמידות בפני אש ומעולם לא נבחנו על ידי מכון התקנים

שילם ביוקר: רכבי הקדילק והמרצדס חולטו לטובת אוצר המדינה
רכב מתוצרת קאדילק בעמדת טעינה מהירה של טסלה צילום: GM

בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר על בן חיון שנתיים וחצי מאסר, קנס בגובה 250,000 ₪ וכן חילוט של רכבי הקדילק והמרצדס שבבעלותו. בן חיון הורשע על פי הודאתו בעבירות של מרמה וזיוף בין היתר לאחר שסיפק והתקין לקבלנים דלתות אש שנחזו כתקניות, אך בפועל לא היו עמידות בפני אש ומעולם לא נבחנו על ידי מכון התקנים.

מכתב האישום המתוקן, שהוגש על ידי פרקליטות מחוז דרום פלילי, במסגרת הסדר טיעון יוחסו לנאשם שלושה אישומים שונים הכוללים עבירות של מרמה, זיוף, הונאת נושים, קבלת דבר במרמה הלבנת הון ועוד.

מהאישום הראשון עולה כי במהלך 2013 ניתן בהתאם לבקשתו של בן חיון צו כינוס הליכים והוא הוכרז כפושט רגל. במסגרת הצו הוטלו על בן חיון מגבלות שונות ביניהם איסור על הקמת חברה ללא אישור, איסור יצירת חובות חדשים והוטלה עליו החובה לדווח על כל שינוי במצב הכלכלי בפרט בנוגע להכנסותיו ומצב חובותיו. למרות האמור בשנים שלאחר מכן פתח שלוש חברות שונות הרשמות בבעלות של קרובי משפחתו ומכריו ששימשו כ"אנשי קש", זאת למרות שהוא החזיק בהן בפועל ופעל באמצעותן. על מנת להסוות את עסקיו פתחו אנשי הקש חשבונות בנק ללא שהצהירו כי בן חיון מעורב בחשבונות למרות שהוא נהג בחשבונות כבשלו. בחשבונות בנק אלה הועבר סכום כולל של כ 21 מיליון ₪. מלבד הונאת נושיו, השימוש ברכוש אסור והלבנת ההון, פעל בן חיון בעורמה ובתחבולה על מנת להתחמק מתשלום מס.

מהאישום השני עולה כי בין השנים 213-2019 במסגרת הקמת עסקיו, ותוך הסוואת בעלותו בחברות, הציג בן חיון לביטוח הלאומי מצג שווא לפיו הוא מחוסר עבודה וזכאי לקבלת דמי אבטלה. בפרקי הזמן בהם לא היה זכאי לדמי אבטלה, נהג לדווח כי חזר להיות שכיר באחת מהחברות אותן ניהל ובעת הגעת המועד לזכאות נוספת לדמי אבטלה צירף מסמך על סיום העסקתו בסך הכל קיבל דמי אבטלה בגובה של כ-200,000 ₪. 

מהאישום השלישי עולה כי במסגרת עסקיו בן חיון שיווק, מכר, סיפק והתקין לקבלנים דלתות מסוגים שונים, תוך שהוא מציג בפני הקבלנים את הדלתות כדלתות אש תקניות שיוצרו על ידי חברות בעלות סימן תו תקן. בפועל הדלתות לא היו עמידות בפני אש ובן חיון בעצמו או מי מטעמו נהגו לחבר על כנף הדלתות סימון תן תקן של אחת מהיצרניות המוכרות במשק תוך פירוט והדגשת שמן. בנוסף, בתום התקנת הדלתות נהג בן חיון לספק לקבלנים ולרשויות מסמכים מזויפים המצביעים על כך שהדלתות נושאות תו תקן. הדלתות הותקנו בין היתר במוסדות חינוך, מבנים ציבוריים ומפעלים כאשר על בסיס האישורים שסיפק בן חיון ניתנו אישורים לאכלוס המבנים.

במסגרת הטיעונים לעונש ביקשה הפרקליטות להטיל על הנאשם עונש מאסר ממושך והדגישה בין היתר את התכנון והתחכום שבמעשיו, את הנזק שנגרם ושצפוי היה להיגרם, לסיכון חיי האדם, להיקף הסכומים לפגיעה בתקינותה וניקיונה של המערכת הפיננסית וכלכלת המדינה, לפגיעה בקופה הציבורית ועוד. מאידך טען עו"ד של בן חיון כי יש לראות בכל העבירות אותן ביצע כאירוע אחד וכי מידת הפגיעה בערכים המוגנים היא נמוכה, תוך שהוא מציין כי 21 מיליון שהשקלים כוללים לא רק הכנסות אלא גם התחייבויות והוצאות ולכן הנזק הוא פחות.

בגזר הדין קבע שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע יובל לבידרו כי: "במעשיו פגע הנאשם בערכים המוגנים של שמירה על זכות הקניין, על חיי מסחר תקינים, על אותנטיות מסמכים, על הגינות בכלל ועל חופש פעולה של אדם או תאגיד.

באשר לעבירות המרמה והונאת נושים שביצע בשימוש לרעה בהליכי פשיטת רגל פגע הנאשם בנוסף גם בערכים המוגנים של אמון הציבור בבית המשפט, בהליך פשיטת הרגל ובמערכת העסקית.

באשר לעבירות המרמה של עבירות כלפי המוסד לביטוח לאומי פגע הנאשם בערכים המוגנים של הגנה על יחסי האמון בין דורשי עבודה הגונים למוסד לביטוח לאומי.

באשר לעבירות המרמה הקשורות במכירה של דלתות אש שאינן עומדות בתו תקן פגע הנאשם בנוסף בערכים המוגנים של הגנה על שלומו ושלמות גופו של אדם לרבות הדיירים שהתגוררו או שהו במבנים בהם הותקנו דלתות אש מזויפות."לאור אמור גזר ביהמ"ש על בן חיון 30 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס בגובה של 250,000 ₪ וחילוט רכב מסוג קדילק ורכב מסוג מרצדס לטובת אוצר המדינה.

מרצדס חילוט בית המשפט העליון אישום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד