י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מחקר בארה"ב

נחשפו למידע על חמאס ושינו דעתם על מדינה פלסטינית

23 אחוזים מהאמריקנים בני 65-18 התנגדו למדינה פלסטינית שתפגע בזכויות יהודים; 21 אחוזים מהם שללו את פתרון 'שתי המדינות' אם הרשות מממנת ותומכת כלכלית באנשי חמאס שהשתתפו בטבח ה-7 באוקטובר; נרשמה עלייה בתמיכה במתקפה ישראלית ברפיח

נחשפו למידע על חמאס ושינו דעתם על מדינה פלסטינית
מחבלי חמאס צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

בעוד שממשל ביידן וקבוצת מדינות מהמזרח התיכון מנסות להשלים במהירות תוכנית מפורטת ומקיפה לשלום במזרח התיכון בין ישראל לפלסטינים, מחקר חדש בארה"ב, בהובלת ד"ר יצחק מנסדורף מהמרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (JCPA), מגלה ירידה עקבית – עד 23% – בתמיכה האמריקאית בהקמת מדינה פלסטינית, לפני ואחרי שנחשפו לחומרי הסברה רשמיים ועובדות ממתקפת 7 באוקטובר. לפי הממצאים, שפורסמו היום, החשיפה לחומרי ההסברה הובילה גם לעלייה בתמיכה בתקיפה ישראלית ברפיח – ליותר מ-46% מהציבור האמריקני.

הסקר החדש, שנערך בקרב 875 אזרחים אמריקאים בגילאי 18-65, בחן את ההשפעה של עובדות וחומרי הסברה רשמיים ממתקפת 7 באוקטובר על גיבוש עמדות אישיות בנוגע למתקפה מתוכננת ברפיח ולתוכנית האמריקאית להקמת מדינה פלסטינית. "מתן הקשר וביסוס עובדתי ממלאים תפקיד חשוב באופן שבו אנו מעריכים קוגניטיבית מצב כדי ליצור עמדה בנושא מסוים", מסביר ד"ר מנסדורף, "בחרנו להציג למשתתפים תרחישים שונים ועובדות רשמיות כדי לבדוק כיצד כל אחד מהם ישפיע על החלטתם לתמוך או להתנגד למדינה פלסטינית. למשל, מדינה פלסטינית התומכת כלכלית באנשי חמאס שהשתתפו בטבח ב-7 באוקטובר, הנתונים הידועים לפיהם 75% מהציבור הפלסטיני תמך בטבח, או אפילו הקשר ההדוק של הרשות בברית עם איראן".

ממצאי המחקר הראו כי אחרי החשיפה לעובדות ולתרחישים המבוססים, ישנה ירידה של כ-23% בתמיכה בהקמת מדינה פלסטינית שתפגע בזכויות יהודים לתושבות או לרכוש. בנוסף, 21% מהאמריקנים שללו את פתרון שתי המדינות אם הרשות הפלסטינית מממנת ותומכת כלכלית באנשי חמאס שהשתתפו בטבח. 22% מהנשאלים התנגדו למדינה שמערכת החינוך שלה פועלת לשלילת זכויות והיסטוריה יהודית באזור. זאת ועוד, חלה ירידה בולטת בתמיכה כאשר הוצג תרחיש של כניסה של מדינה פלסטינית לברית עם איראן (15%). עם זאת, החשיפה לנתוני התמיכה בקרב הפלסטינים במתקפת ה-7 באוקטובר, הפחיתה את תמיכתם בפתרון המוצע ב-5% בלבד.

יתרה מזאת, הממצאים הראו עלייה (40%) בתמיכה במתקפה מתוכננת ברפיח לעומת התנגדות לה (31%). ד"ר מנסדורף מדגיש כי כאשר המשתתפים נשאלו כיצד יגיבו אם חמאס יסרב להצעה ישראלית לסיים את הלחימה בכניעה שלהם ושחרור כל החטופים, התמיכה במתקפה ברפיח עלתה ליותר מ-46%. "לפי הנתונים שלנו, בעוד שהרעיון הכללי של מדינה פלסטינית נשמע כמו רעיון טוב להרבה אנשים הוגנים, ההשלכות המעשיות של מדינה כזו יוצרות דיסוננס שנפתר על ידי צמצום התמיכה. אנחנו רואים שגישות של בני אדם הן די גמישות, כשעובדות מבוססות באמת מסוגלות לשנות עמדות. ברמה הפרקטית, עלינו להמשיך בהרחבת מאמצי ההסברה סביב המלחמה, להיצמד באופן חד משמעי לאמת, ולבחור מקורות מהימנים כדי לזכות בתמיכת הקהילה הבינלאומית".

ארצות הברית מדינה פלסטינית חמאס סקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד