י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
'בחדרי' עושה סדר

שעות לפתיחת הקלפיות: המאבקים, הדילים והערים שכנראה הולכות לסיבוב שני | פרויקט מיוחד

אחרי חודשים ארוכים של קמפיינים, ועיכוב של שבועות בשל פרוץ המלחמה, מערכת הבחירות לרשויות המקומיות מגיעה לישורת האחרונה | עם פתיחת הקלפיות בשעה 07:00 בבוקר, יגיעו המאבקים היצריים בערים החרדיות לשיא | מורה נבוכים

שעות לפתיחת הקלפיות: המאבקים, הדילים והערים שכנראה הולכות לסיבוב שני | פרויקט מיוחד
המועמדים בבחירות צילום: פלאש 90

בתום מערכת סוערת במיוחד, מגיעות הבחירות המקומיות לישורת האחרונה: עם פתיחת הקלפיות מחר (שלישי) ברחבי בארץ, יצאו מיליוני המצביעים לבחור את המועמדים השונים לראשות הערים, ולצדם את הנציגים למועצות. חרף המלחמה הקשה, בערים החרדיות וביישובים שבהם ישנו ריכוז חרדי גדול, הפכה מערכת הבחירות לקרב ייצרי של ממש. מערכת הבחירות הנוכחית דרמטית במיוחד במונחים פוליטיים פנים חרדיים, והתוצאות עשויות להשפיע על המשך השותפות בתוך יהדות התורה. 'בחדרי חרדים' עושה סדר במערכת הבחירות החרדית.

אלעד

אלעד עמדה מאז ומתמיד בלב מערכות הבחירות, אך הפעם נראה שהמאבק בעיר מגיע לשיאים חדשים: על ראשות העיר מתמודדים ראש בראש נציג ש"ס יהודה בוטבול וראש העיר המכהן מטעם אגודת ישראל שרוליק פרוש. באופן שטרף הקלפים, ולמרות הניסיונות למנוע את המהלך, הודיעה חסידות ויז'ניץ, מהקהילות הגדולות בעיר, כי היא תומכת במועמד יהודה בוטבול.

מנגד, במטה ראש העיר המכהן טוענים כי קהילות ספרדיות רבות, שנהנו במהלך הקדנציה אחרונה מיחס שווה, צפויות להצביע לשרוליק פרוש. אחד הרבנים הספרדים הבולטים שתומכים בפרוש הוא ראש ישיבת כסא רחמים הגאון הרב מאיר מאזוז, שלו תלמידים רבים בעיר. גם חלק מקהילות התימנים באלעד תומכות בפרוש.

באדיבות המצלםאיתמר בן גביר עם ישראל פרושצילום: באדיבות המצלם

בקרב הציונות הדתית הדעות חלוקות: יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הכריז על תמיכה בבוטבול, אולם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר הגיע באחרונה לעיר והצהיר על תמיכתו בישראל פרוש.

הרקע לבחירות הסוערות בעיר – טענות מפלגת ש"ס כי דגל התורה הפרה את הסיכומים, והחליטה לתמוך בפרוש למרות שהתחייבה לבחור במועמד הספרדי. בדגל התורה מסבירים, בין היתר, כי ש"ס לא קיימה את חלקה בהסכם בבחירות האחרונות, מאחר ובית המשפט פסל את מועמד 'דגל' יצחק פנדרוס. "הדיינים פסקו שאין להסכם תוקף ואין צורך לקיימו, אבל בוודאי שאין תוקף להסכם שמסכן את היהדות בעיר. אין מי שמוסמך לחתום על הסכם שמסכן את היהדות", אמר אתמול הגר"ד לנדו בכנס באלעד.

האם מועמד ש"ס יצליח לגבור על פרוש, או שראש העיר יצליח להפתיע בפעם השלישית?

אשדוד

בתחילתה של מערכת הבחירות היה נראה כי אשדוד תהיה העיר המסקרנת ביותר, ולשם יתנקזו מרבית המחלוקות בתוך המפלגות החרדיות. ברק סרי, מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי הכריז על התמודדות, בתקווה שהחרדים יתאחדו סביבו. אלא שאגודת ישראל הובילה מהלך וחתמה עם ראש העיר הנוכחי יחיאל לסרי.

בש"ס זעמו והחליטו להריץ את יו"ר סיעת ש"ס המקומית אבי אמסלם, בתקווה שכלל הציבור החרדי יתאחד סביבו, דבר שלא קרה. בסופו של דבר, לאחר שברק סרי דשדש בסקרים, הוא העביר את תמיכתו למועמד שמזוהה עם ישראל ביתנו, שמעון כצנלסון.

בש"ס החליטו במקביל להסיר את מועמדותו של אמסלם והעבירו את תמיכתם לראש העיר הנוכחי יחיאל לסרי, שעשוי לנצח בסיבוב ראשון. המתמודדת המובילה מול לסרי היא עו"ד הלן גלבר, העומדת בראש רשימת "אין לנו עוד אשדוד" וסיכוייה לגרור את לסרי לסיבוב שני לא מבוטלים.

מועמדים נוספים הם: אלי נכט, שמעון סניה כצנלסון ואלי לחמני.

הקרע בתוך אגודת ישראל וביהדות התורה בכלל, הגיע גם לעיר הדרומית, שם מתמודדת הסיעה המרכזית בנפרד משלומי אמונים ודגל התורה.

בית שמש

למרות היותה של בית שמש חרדית ברובה, המפלגות החרדיות לא הצליחו להגיע למועמד מוסכם – שכמעט בוודאות היה מביס את עליזה בלוך. העימות הארצי בין דגל התורה לש"ס הביא את המאבק הייצרי גם לבית שמש. מול ראש העיר המכהנת, שניצחה בבחירות הקודמות בפער של מאות קולות, מתמודדים שניים: מועמד 'דגל התורה' שמואל גרינברג וראש העיר לשעבר, סגן שר החקלאות מש"ס, משה אבוטבול.

במסגרת הדיל של ש"ס ואגודת ישראל, חסידויות ויז'ניץ וגור תומכות במשה אבוטבול. מנגד, כחלק מדיל דגל-שלומי אמונים, שתי הסיעות תומכות בגרינברג. חלקים מדגל התורה שהתנגדו תחילה למועמדתו של גרינברג התאחדו סביבו בשבועות האחרונים.

בעיר מתגוררים גם לא מעט תושבים מקרב החרדים העובדים, שחלקם לפחות מתכוונים להצביע לבלוך. לפי הערכות, תוצאות הבחירות בעיר צפויות להיות צמודות במיוחד, וייתכן ששניים מהמועמדים יעלו לסיבוב שני.

ביתר עילית

בעיר התורה והחסידות בהרי יהודה, מתמודד לראשונה מול ראש העיר הוותיק מאיר רובינשטיין - חננאל שם טוב, אותו הציבה ש"ס בכדי לאתגר את סיעת שלומי אמונים. רובינשטיין, יצויין, נהנה מתמיכת אגודת ישראל ודגל התורה.

למועצת העיר מתמודדות 'הסיעה החסידית' בראשות מאיר רובינשטיין, 'דגל התורה' בראשות דודי זלץ, ש"ס בראשות שם טוב ויהודה עוביידי ו'הרשימה המאוחדת' בראשות יחזקאל רוזנבלום שחוסה תחת מפלגות 'הליכוד' ו'ועוצמה יהודית'.

העיר ביתר נהנתה ממערכת בחירות שקטה. על פי ההערכות, אם לא יתרחשו הפתעות, מאיר רובינשטיין צפוי לנצח את מועמד ש"ס.

בני ברק

עיר התורה והחסידות, בירת המגזר החרדי, נכנסה שלא מרצונה לקלחת המוניציפלית: לראשונה בהיסטוריה של העיר נערכות בחירות אמיתיות לראשות העיר. אחרי עשרות שנים שבהן חולק התפקיד בין חסידות גור לדגל התורה, החליט יו"ר ש"ס אריה דרעי להריץ בעיר מועמד מטעמו, זאת על רקע המאבקים באלעד ובבית שמש.

שוקי לררכנס הבחירות של דגל התורה בבני ברקצילום: שוקי לרר

לשם כך עבר להתגורר בעיר אוריאל בוסו, שמונה במהלך המלחמה לתפקיד שר הבריאות. בוסו, כך לפי תחקירים שפורסמו בתקשורת ועתירות שהוגשו לבית המשפט, מתגורר עדיין יחד עם משפחתו בביתו שבפתח תקווה. למרות זאת, בית המשפט דחה את העתירות נגדו והכשיר את התמודדותו.

אולם, המאבק האמיתי בעיר מתרחש בין דגל התורה לאגודת ישראל. לפי ההסכם הוותיק, שתי המפלגות רצו יחדיו למועצה וחילקו ביניהם את התפקידים והתקציבים השונים. בשל טענות של דגל התורה, החליטה המפלגה לרוץ בנפרד. תחילה איימה דגל התורה להריץ מועמד משלה, אך יממה לפני סגירת הרשימות הוסר הווטו מנציג אגודת ישראל חנוך זייברט.

באדיבות המצלםחנוך זייברטצילום: באדיבות המצלם

שתי המפלגות נאבקות כעת על כוחן במועצה ועורכות מעין פריימריז מקומי. ב'דגל התורה' סבורים כי כוחם האמיתי הוא כפול מאגודת ישראל. במפלגה החסידית, שלמרות המתיחות הרבה רצה יחד עם שלומי אמונים, ינסו להוכיח כי הכח החסידי בבני ברק הוא גדול בהרבה מכפי שטוענים בסיעה הליטאית.

גבעת זאב

בגבעה הסמוכה לירושלים ישנם שני מועמדים לראשות המועצה, לאחר שהיו"ר יוסי אברהמי פרש בתום עשרות שנים בתפקיד. המתמודד עו"ד חגי חיות נהנה מתמיכת ש"ס, הליכוד וחסידות קרלין סטולין וחסידות בעלזא. מנגד, ניצב המועמד יוסי אסרף שנהנה מתמיכת דגל התורה והציונות הדתית. 

סיעת גז למועצה מורכבת מליטאים, חסידי קרלין בעלזא וחב"ד. בראש הרשימה עומד סגן ראש המועצה יצחק ברנר מדגל התורה.

חיפה

העיר האדומה שהביסה בבחירות הקודמות את ראש העיר הוותיק יונה יהב מציגה 12 מתמודדים לראשות העיר. בש"ס ואגודת ישראל תומכים בדוד עציוני, שהיה עוזרו של השר לשעבר משה כחלון, מול דגל התורה שהודיעה על תמיכה בניצב בדימוס יעקב בורובסקי. 

בשל ריבוי המועמדים, הערכות הן כי העיר הולכת לסיבוב שני, כאשר שני המועמדים המובילים בסקרים הם יהב ועציוני.

טבריה

החלטת בג"ץ שפסלה את המועמד בועז יוסף, העומד בראשות הוועדה הקרואה בעיר שהוקמה לאחר הדחת רון קובי, טרפה את הקלפים.

בעיר מתמודדים ארבעה מועמדים, כאשר ההערכות הן שהמועמד המוביל הוא ראש העיר לשעבר רון קובי, שהסית נגד הציבור החרדי בתקופת כהונתו.

דוד כהן, פלאש 90מועצת העיר טבריה האחרונה בראשות רון קוביצילום: דוד כהן, פלאש 90

מולו מתמודד מנכ"ל מוסדות קבר רבי מאיר בעל הנס, יוסי נבעה, הנתמך ע"י רוב הציבור החרדי. מתמודד נוסף הוא אביב יצחק. לציבור החרדי יש משקל רב בבחירת ראש העיר הבא. ישנן הערכות כי העיר לא תוכרע בסיבוב הראשון ותיגרר לסיבוב שני.

ירוחם

העיר הדרומית שיודעת בדיחות רבות בהקשר לשממון בתחומה, חווה מערכת בחירות בקרב המגזר החרדי. רשימת שס"ג הכוללת את ש"ס ודגל התורה הודיעה על תמיכה בנילי אהרן לראשות העיר, המתמודדת מול ראש העיר המכהנת טל אוחנה.

פתח תקווה

הציבור החרדי באם המושבות פתח תקווה רץ ברשימת ש"ס בראשות אליהו גינת וברשימת יהדות התורה ג'. ביהדות התורה נרשם פילוג בעקבות חבירה למפלגת 'נעם' ובעקבות אי קיום הסכמים עם כמה מראשי הישיבות. מספר רבנים מרכזיים בעיר הורידו את התמיכה בג', כאשר כל קהילה מחליטה על דעת עצמה ובהוראת רבניה כיצד לנהוג.  

בהתמודדות על ראשות זוכה ראש העיר הבלתי מעורער רמי גרינברג לתמיכה חוצת מגזרים.

ירושלים 

ראש העיר ירושלים משה ליאון, שנבחר בבחירות הקודמות בסיבוב השני בעקבות תמיכת החרדים, מגיע מחוזק כראש העיר של בירת ישראל, כשאין מועמד רציני שמתמודד מולו ודרכו ללשכה בספרא בפעם השניה מובטחת מתמיד. גם הפעם נתמך ליאון על ידי כלל הקהילות החרדיות בירושלים ואף זוכה לתמיכה מצד הציבור החילוני, מלבד יריבו יוסי חביליו. 

יונתן זינדל, פלאש 90קמפיין בחירות בירושליםצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קרב האמיתי מתנהל בין דגל התורה לאגודת ישראל, לאחר ה-"6-3" המפורסם בבחירות הקודמות. ב'דגל' ינסו לשחזר את ההצלחה, אך גם באגודת ישראל לא טומנים את ידם בצלחת ומכוונים לציבור הכלל חסידי, לאחר שבפעם הקודמת הייתה עסוקה המפלגה בהתמודדותו של יוסי דייטש על ראשות העיר. 

ראש העיר משה ליאון ינסה להכניס כמה שיותר נציגים לרשימתו לעירייה. בנוסף מתמודדים ש"ס שמקווים להגדיל את כוחם, וכך סיעת עץ בני תורה שיו"ר הסיעה חיים אפשטיין פרש מהתמודדות לראשות.

בנוסף, לראשונה קיימת היתכנות לרוב חרדי במועצה. מפלגת נעם שמתמודדת בבירה מקווה לצלוח את אחוז החסימה ולהכניס מנדט.

לוד

הציבור החרדי בלוד רץ ברשימה אחת תחת ש"ס, סיעה המאחדת גם את הליטאים וחב"ד. הקרב בעיר מתנהל בין ראש העיר יאיר רביבו לבין המועמד יורם מרציאנו. בש"ס הרשמית ובמפלגת עץ - בני תורה תומכים ברביבו. 

תמיכה מפתיעה הגיעה דווקא בערב הבחירות מגדולי ישראל של 'דגל התורה', שפרסמו מכתב תמיכה ביורם מרציאנו. הציבור הליטאי בלוד שמתגורר בשכונת גני איילון אחיסמך מוערך ב-2,000 קולות. 

מודיעין עילית 

העיר מודיעין עילית היא אחת הערים שהבחירות בה נערכות - רק ביום הבחירות. ראש העיר הבלתי מעורער הוא יעקב גוטרמן, שמכהן בתפקיד כבר חצי יובל שנים. מולו מתמודד רק ה"פתק הירוק". העיר, בה אין כנסי בחירות והציבור יוצא בהמוניו להצביע, מביאה את אחוזי ההצבעה הגבוהים ביותר.

הקרב היחיד בעיר הוא בין הסיעות: למועצה מתמודדות יהדות התורה המאוחדת, ש"ס בראשות יעקב מרציאנו ומפלגת עץ של הפלג הירושלמי, שלה כיום שני נציגים בעירייה. בנוסף, מתמודדת מפלגת 'זך' של פלג הרצ"פים בפלג הירושלמי, שכפי הנראה לא ייצא להצביע.

עמנואל

המועצה המקומית עמנואל שבשומרון חווה מערכת בחירות אמיתית, שם לראשונה מתמודד מועמד מתוך הציבור, מול ראש המועצה הוותיק אליהו גפני, הזוכה לתמיכה של דודו ח"כ משה גפני יו"ר דגל התורה. 

באדיבות המצלםיהודה שפיצרצילום: באדיבות המצלם

המועמד שמתמודד נגד גפני ונתמך בין היתר על ידי אגודת ישראל, הוא יהודה שפיצר, ששימש בעבר כמנכ"ל עיריית ביתר עילית וממנהלי המינהל הקהילתי הגדול בירושלים (מינהל רמות). ביישוב נערכו כנסים ובקרב התושבים מדברים על קרב צמוד במיוחד. מתמודדים נוספים לראשות הם נריה ג'רפי ורפי ששון. 

אתר העירייהראש מועצת עמנואל, אליהו גפניצילום: אתר העירייה

למעוצה מתמודדות הרשימות הבאות: סיעת חסידי באיאן וסלונים הנקראת כ',  סיעת ש"ס וסיעת 'כח' של הכלל חסידי. לצדן מתמודדת מפלגה של המועמד רפי ששון.

צפת

בבחירות בבירת הגליל העליון מתמודדים ראש העיר המכהן שוקי אוחנה מטעם הליכוד ומועמד ש"ס יוסי קקון.

למרות המחלוקות בין המפלגות החרדיות בכל רחבי הארץ, צפת נשארה מאוחדת והציבור החרדי התאחד סביב קקון, לרבות קהילת חב"ד שכבר חתמה הסכם עם שוקי אוחנה - אך חברה בסופו של דבר למועמד החרדי.

באדיבות המצלםיוסי קקון וראשי הסיעות בצפתצילום: באדיבות המצלם

בחודשים האחרונים, בכירי הליכוד, בהם השרים יריב לוין ומירי רגב ניסו לנצל את המתיחות במפלגות החרדיות כדי להביא למשל את מפלגת 'דגל התורה' לתמוך באוחנה, אך זה לא צלח. בציבור החרדי בעיר מלאים בתרעומת על אוחנה מה שהועיל לעובדה שכל הציבור החרדי התאחד סביב מועמד שהוא לא אוחנה.

יש לציין כי העיר צפת מצוייה בתקופה מתוחה מבחינה ביטחונית וגם נתון זה עלול להשפיע לכאן או לכאן על אחוז ההצבעה בעיר.

קרית גת

בזמן שבשאר הערים בארץ המגזר החרדי מפוצל, דווקא בקרית גת באופן נדיר הצליח המועמד לראשות העיר כפיר סויסה, מנכ"ל משרד התרבות והספורט לשעבר, לאחד סביבו את כלל המפלגות והקהילות בעיר - והוא מאיים על ראש העיר אבירם דהרי.

סויסה, שלפי הסקרים האחרונים כך נראה, עשוי להחליף את ראש העיר המכהן זה 20 שנה, נחשב למקובל על כלל המגזרים בעיר וזוכה לתמיכה רשמית של המפלגות החרדיות בעיר, ש"ס, אגודת ישראל ושלומי אמונים.

למועצת העיר, מתמודדת מפלגת חרדית אחת גדולה שס"ג המאחדת בתוכה את ש"ס, אגודת ישראל ושלומי אמונים. לצדה מתמודדות מפלגות חדשות כמו 'באמונה' ו'עשית' שלפי הסקרים אינן צפויות לעבור את אחוז החסימה.

קרית יערים

היישוב השקט שנחשב למזוזה של ירושלים, נשאר שקט גם בעניין ראשות המועצה. ראש המועצה הבלתי מעורער הוא יצחק רביץ ואיש לא מתמודד מולו.

ההתמודדות היא על המקומות במועצה. מצד אחד רשימתו של רביץ, 'יד', מטעם דגל התורה. מנגד, רשימה חדשה של הקהילה המודרנית בשם 'שץ' שתנסה להכניס כמה שיותר מושבים למועצה.

רחובות

העיר רחובות כבר זמן רב לא חוותה מערכת ייצרית שכזו מבחינת מאבקי דת. על הראשות מתמודדים ראש העיר המכהן רחמים מלול, ראש האופוזיציה מתן דיל, מ"מ ראש העיר זהר בלום וסגן ראש העיר יניב מרקוביץ. ההערכות הן כי אף אחד לא יצליח להשיג את 40% הדרושים לסיבוב הראשון ויתקיים סיבוב שני - השאלה היא רק מי מול מי.

בגזרת המפלגות, מתמודדות רשימות רבות, בהן לראשונה גם 4 חרדיות: אגודת ישראל, דגל התורה, ש"ס וחב"ד. המפלגה החרדית הבולטת ביותר היא הרשימה החסידית חברתית אגודת ישראל בראשות פנחס הומינר שהצליחה במערכת הבחירות הקודמת להפתיע ולהיכנס למועצת העיר בכוחות עצמה. בנוסף מתמודדות מפלגות נוספות כמו הליכוד, יש עתיד, מרצ ועוד.

רכסים

ברכסים נערכות בחירות לראשות המועצה, חרף ההסכם הוותיק בין דגל התורה לש"ס ולפיו הראשות מחולקת ברוטציה בין המפלגות. לפי ההסכם, בקדנציה הבאה היה אמור להתמנות לראש המועצה נציג 'דגל' יצחק רייך.  על רקע הטענות להפרת ההסכם באלעד והעימות בין המפלגות בשאר הארץ, החליטה ש"ס להריץ מול רייך את מוטי ויזגן.

 

בהכנת הכתבה השתתפו משה ויסברג, אברהם פריינד ואבי גדלוביץ'

בחירות מקומיות בחירות מוניציפליות 2023 אלעד בני ברק בית שמש ירושלים לוד רכסים רחובות קרית יערים קרית גת צפת עמנואל מודיעין עילית פתח תקווה ישראל פרוש יהודה בוטבול אוריאל בוסו חנוך זייברט דגל התורה אגודת ישראל ש"ס שמואל גרינברג עליה בלוך משה אבוטבול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד