ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
מתפתל

נתניהו ידע או לא ידע על החלפת הסימים של המחבלים

בישראל מנסים להבין בשעות האחרונות האם ראש הממשלה היה מודע להחלפת הסימים הישראליים של מחבלי הנוח'בה בלילה שלפני מתקפת הפתע

נתניהו ידע או לא ידע על החלפת הסימים של המחבלים
ראש הממשלה נתניהו במסיבת עיתונאים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי החשיפה היום (שני) כי מאות מחבלי נוחבה החליפו לסים ישראלי בטלפונים שלהם וכי אלו היו האותות שהתקבלו במודיעין הישראל, ועל בסיסן התקיימו התייעצויות במערכת הביטחון בלילה שלפני, לשכת ראש הממשלה מתפתלת סביב השאלה האם הוא ידע על כך או לא.

מוקדם יותר פרסמה לשכת ראש הממשלה כי הוא לא היה מודע עד לפרסום. אולם הערב פרסמה הלשכה הבהרה נוספת שבה נאמר: "רה"מ לא ידע בזמן אמת על פרשת הסימים, אבל כמובן שעודכן על זה בחודשים שחלפו".

המטרה במהלך זה מבחינת המחבלים, הייתה לשפר את היכולת לתקשר בינהם בשטח ישראל. הפרטים היו ידועים תקופה ארוכה אך נפסלו על ידי הצנזורה עד כה. 

בלילה שלפני המתקפה, התקיימה התייעצות טלפונית בראשות הרמטכ"ל יחד עם ראש השב"כ וקצינים בכירים נוספים, דוגמת ראש אמ"ן. זאת בעקבות הפעילות החריגה ברצועה שכעת ניתן לפרסם את הפרטים עליה. מידע מודיעיני שהתקבל, תמך גם הוא בסברה כי מדובר בתרגיל.

הרמטכ"ל ושורה של קצינים בכירים קיימו הערכת מצב שבסיומה הוחלט שלא להעלות כוננות. גם ראש השב"כ רונן בר קיים דיון במטה הארגון בעקבות המידע שהתקבל, שהוגדר כ"חלש" יחסית. עם זאת, שבוע אחרי טבח 7 באוקטובר פורסם בכאן חדשות כי צוות טקילה של הימ"מ נשלח בלילה לעוטף, בעקבות המידע ואחרי הדיון הלילי – אך הוקפץ לדרום רבע שעה לאחר שהחלה המתקפה. 

מצה"ל ושב"כ נמסר בתגובה מוקדם יותר היום: "הפרסום אודות אלף סימים ישראלים שנדלקו בו זמנית - שקרי ורחוק מהמציאות. בפועל התקבל צבר סימנים מעידים שכלל בין היתר השמשה של עשרות בודדות של סימים, אשר נדלקו באירועים קודמים בעבר. בהתאם לכך נדרכה המערכת ובוצעו פעולות מודיעיניות ואופרטיביות בשטח".

"כפי שפורסם בעבר, בליל 7 באוקטובר התקבלו סימנים מעידים בגינם התקיימו הערכות מצב ובהתאם לכך התקבלו החלטות אופרטיביות. הסימנים המעידים מבוססים על מגוון כלים ויכולות, בהם גם כלים טכנולוגיים שלא ניתן לפרט את האופן ושיטת הפעולה שלהם. כלל האירועים והמידע הקיים באותו הלילה יתוחקרו במסגרת התחקירים המבצעים בשב"כ ובצה"ל. נדרש לגלות אחריות וזהירות בפרסומים, כך שלא ייפגעו שיטות ויכולות מבצעיות בזמן מלחמה". לשון התגובה של גופי הביטחון והביון.

החלפת סימים מחבלי נוחבה מלחמת חרבות ברזל 7 באוקטובר ראש הממשלה בנימין נתניהו חמאס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד